Jump to content

Pulsar Quantum x30V kontra Flir Scuot TK eller Pulsar Axion 30 !


shooter 2

Recommended Posts

Hei, 
har Flir Scout TK, og den er super om man tar prisen i betraktning. 

Bildet er kornete og lav latency, dvs man må være stabil på handa for at ikke bildet skal "skli ut", ellers er den ergonomisk og har smart plassering av brytere (enkel i bruk)

Jeg har spottet hjort på 150m med den, men da ser man ikke om det er ei ku eller hjort, man ser varmesignaturen godt, men det er grovkorna og man må bruke vanlig kikkert uansett for å bekrefte det man ser på. 

Jeg bruker den bare til å streife landskapet når jeg sitter på post, og da ser man tydelig om det er noe inni kratt og busker som beveger seg, helt ut til 150m. 

 

Alt i alt, meget fornøyd med tanke på pris, jeg fikk min i Oktober i fjor, har vært med hver gang jeg har vært på jakt frem til Desember. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Raskt Google-søk sa veldig liten oppløsning på Scout’en så den gir nok «dårlig bilde». Quantumen fant jeg ikke med din betegnelse men hvis det er XV det er snakk om så er vel Axion en nyere versjon av den? Axion har mer optisk forstørrelse (glem digital forstørrelse med mindre det er høyere enn 640x sensoroppløsning, zoomer du inn så blir det ikke lettere å se hva du ser på). Da egner den seg litt bedre på lengre hold. Med mindre du skal bruke den på veldig kort hold i sterk kulde så er nok Axion best

Link to comment
Share on other sites

Har selv quantum og har glåma en del gjennom axion. Axion har skarpere bilde, men jeg likte ikke det trange synsfeltet på den. Skal man sitte å spane av større områder må man "surre" mye hit og dit med axion. Med quantum ser man mus, og fugler som sitter i trær på lengre enn 100 mtr. Går helt fint å spotte hjortedyr hundrevis av meter unna og med litt erfaring ser man hvilken art det er man ser også. 0-200 mtr ser du lett forskjell på hjort/rådyr/elg osv. 

 

Flir scout er vel ganske mye lengre bak i ytelse og egentlig "gammel" teknologi. Plussen med flir er et suverent synsfelt, men du kan risikere å sitte i 40 minutter og kikke på en varm stein, i den tro at det er et dyr, da detaljnivået er veldig mye lavere enn på de to andre du nevner. Samt en irriterende treg oppdateringsfrekvens trekker mye ned for scoutens del.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...