Jump to content

Ladebenk, IKEA-style(ish)


OIH

Recommended Posts

Holder på å lage ladebenk. Må være stabil (selvsagt), men også flyttbar og ikke altfor stygg. Ambisjonene var at den skulle kunne stå i et oppholdsrom, men det ble ikke helt sånn... Har montert mye IKEA-møbler, og alltid tenkt at hvis noen lagde modulene i kryssfiner, heller enn mdf, så er byggemetoden god nok. Dvs en firkantet boks som er stivet av med en bakvegg som ikke trenger å være så veldig tjukk. Jeg vil heller ikke ha bjelker og beinkonstruksjoner som tar opp plass og samler støv. Etter litt tenking ble planen som følger:

IMG_20200922_152720.jpg.9a1dd558b680d0da351afb50e94f49d1.jpg

Edited by OIH
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ville ikke bruke allverden på dette, så fant rimelig 15mm kryssfiner av den heller grove sorten til rundt kr 400,- per plate. Da må man akseptere at overflaten er grov, og at snittflatene har huller, men dimensjonene var ok, og med litt maling, så er egentlig overflaten ganske ok utseendemessig. Tegnet platene og delene i skalaformat, og brukte de utklipte delene til å utnytte platene så godt som mulig. Enklere å pusle på denne måten enn å tegne inn delene, hodet mitt klarer ikke umiddelbart se en optimal utnyttelse av platene(NP-komplett?):

IMG_20200930_093503.jpg

IMG_20200930_093449.jpg

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

Allerede her merket jeg at ikke alle platene var 90°, er ikke snekker, og sirkelsaga mi har i tillegg bøy på bunnplata, noe som gir en del avvik (Fått ny Makita til jul, med støpt aluminiumsplate under, regner med at den heller knekker enn å bøye seg), men da jeg skulle sage til selve benkeplata som pressene skal festes i, så måtte jeg sage skakt med overlegg. i tillegg ville jeg har skinner, hadde ikke lyst å lage sveitserost av toppen etter såpass mye jobb, heller ikke det gikk smertefritt, håndoverfresen orket ikke eik med de bitsene jeg hadde, så jeg tok det med sirkelsag og brukte en planke med tvinger som styring, men begge sporene ble oversize, det ytteste så mye at jeg måtte til med Biltemas lamineringsepoxy, så nå har jeg en gjennomsiktig epoxystripe fra vegg til vegg på ladebenken ("..it's not a flaw, it's a feature!").

Ville feste plata uten synlige skruer. La tjukt med lim på bjelkelaget, og festet plata i bakkant med skruer fra utsiden, rett gjennom kryssfineren. Forborret for at ikke plata skulle sprekke. Deretter brukte jeg tvinger for å få plata ned i framkant, og så forankret jeg den med skruer gjennom skinnene (da sitter skinnene fast og plata i underlaget). Etter det satte jeg 3 lange skruer gennom hver av sidene og inn i plata (forborret her også). Iogmed at overflaten er nokså røff, brydde jeg meg ikke om at skruhodene var synlige. Bare skrudde dem flush og. Ikke møbelfinish, men denne kommer uansett aldri inn i en stue så lenge jeg er gift :)

 

IMG_20201213_151651.jpg

IMG_20201222_162714.jpg

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

Så snudde jeg den opp ned for å male bunnen og sette på hjul (neida, man trenger ikke male bunnen...). Noen med snekkerøyne vil nok se at bunnen er av 18mm, etter diverse feilskjær måtte jeg hente meg en egnet plate fra trevirkekonteineren på jobb:

IMG_20201228_171723.jpg

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

Så fullførte jeg malejobben, ble helt greit, fargen valgte jeg fordi kjellerrommet allerede hadde innredning med denne fargen, skulle bare ønske jeg hadde valgt en annen malingstype, Bengalakk er ikke bra for meg eller miljøet (tenkte bare at bengallakk er enkelt, hvilke det sikkert er, dersom man står ute, og kan levere skiten direkte til spesialavfallsmottaket).

Fornøyd så langt, benken er fjellstø pga av vekta, men ruller greit runt på hjulene (når de låses er den vedig stabil), valgte gummihjul, og de kompenserer for eventuelle skjevheter slik at benken ikke vakler, det er er status per i dag, nå må jeg bare lage plater til pressene med hull som matcher skinnene:

 

IMG_20210111_204358.jpg

IMG_20210111_204405.jpg

Edited by OIH
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Selve bordplaten er skjøvet inn i konstruksjonen for å få tyngdepunktet til pressene  litt inn på benken, slik at man (forhåpentligvis) ikke velter den over seg dersom man sizer gjenstridige hylser. Litt det samme man oppnår med metallplatestativene man får til Dillon-presser.

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

Kan gjøre det, men har et alternativ til dersom t-mutrene ikke har nok diameter.  Har kjøpt noen M10 bolter med vanlig sekskanthode. Litt mod med vinkelsliper, så passer hodet nedi. Eller jeg kan lage mutrene selv, dvs en firkantstang som jeg borer og gjenger et hull i, men kommer til å velge en hyllevareløsning hvis mulig.

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

Jeg satte antakelig fresen for dypt, litt utålmodig. Nå brukte jeg håndsirkelsag med en planke som styring isteden, metoden var grei nok, men dummet meg ut på oppløpet. Må rette det i posten lenger opp. Lagde 2 spor først og deretter de i mellom, men så flyttet jeg planken for mye, og skar utenfor et av de to opprinnelige kuttene. Plata kurvet også en del, så når jeg skrudde den fast, så spriket det kuttet jeg trodde jeg hadde fått til også...

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Think! said:

Hva med låsbart skap nederst, evt også i bunnen på skap og bordplate. Lagrer du kvoten på 10-15.000 patroner + lager av kuler, så blir dette tungt nok til at benken blir meget stabil.

Kommer antakelig til å lage en eller annen form for oppbevaring under. Ikke nødvendigvis permanent. Men har ikke tenkt å lage hull/luker hverken i sokkel eller topp-plate. Trenger en litt minimalistisk løsning. Ladebenker blir fort uoversiktelige. Ladebenken er stabil nok as is. Alt trevirket veier en del, og når hjulene låses i posisjon, så er benken stabil nok til å kunne være høvelbenk, og iogmed geometrien, så vil man ikke ha så mye moment som om man hadde dratt bordplaten helt ut og montert pressene utover kanten. Men dette gjenstår å se, nå må jeg få montert pressene, poenget med prosjektet mitt er å lade med minst mulig hassle :) Har hatt ganske mange mer elle mindre vellykkede pressemontasjer, paradokset er at den improviserte benken man kan skimte i bakgrunnen for prosjektet er utrolig stabil, og har forsøkt å implementere prinsippene i den i den nye.

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

Reduserte bredden fra 20cm til 18cm,og rundet hjørnene. Deretter merket jeg hvor hullene til pressen skulle være og boret 3mm pilothull. Jeg brukte Forstner-bor til å forsenke islagsmutrene slik at de ikke stakk ut under. Så boret jeg hullene 1mm større enn boltene som forankrer pressen i platen (7mm for M6 til Square Deal'n og 9mm for M8 til Lee Turret'n). For å gjøre plass til islagsmutrenes kon, boret jeg inn 5mm fra undersiden med 10mm bor for M8 og 8mm bor for M6. Islagsmutrene entret fint og flukter fint med undersiden av platene. 

Edited by OIH
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...