Jump to content

Hornady 6,5 147 gr ELD-M, vilken pipesnurr?


Bly

Recommended Posts

Jeg har brukt denne kula i en STR med S&L pipe som har 210mm snurr (1:8,23’’). Det går bra til 1000 m og litt til, men skal den lengre ut blir det fort krøll. Jeg antar at kula blir for ustabil en plass her ute. På 1000 m får jeg antydning til ovale hull på noen av skuddene. Så er spørsmålet; Er det noen som har erfaring med denne kula og Heym sine løp med 200mm snurr (1:7,87’’) og 178mm (1:7’’)?

Jeg holder en knapp på 200mm, men er usikker på om dette egentlig er nok til å holde kula stabil? 
178mm er jeg skeptisk til side jeg har sett denne kula gå i filler flere ganger fra tilsvarende løp med samme stigning.

Brukererfaringer mottas med takk 🙂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

  • Bly changed the title to Hornady 6,5 147 gr ELD-M, vilken pipesnurr?

Riflestigning mann 🙄 Riflestigning - også du alle. Skal du snart spørre håssen bøsje til lang distanse eller noe i den duren ;)

 

Jeg har skutt mange hundre 147gr ELD-M i ei IBI pipe med 7.5" stigning i høst og vinter. Halvparten omtrent på 1000m, resten på 400 og ut. Skiva er for dårlig (elektronikkskive) til å si noe om marginal yaw/gir men presisjonen er meget god etter min målestokk. Jeg er der at det i lite vind blir kjedelig å skyte på 40x40cm gongen, så jeg skyter og treffer 20x20cm istf. På 1000m. Kula kommer til 1000m med rett høyde og i rett fart i forhold til oppgitt BC også. Så jeg tolker at den "fungerer bra". Grupper under 10x20cm er vanlig. 10-skudds altså

 

Tidligere har jeg skutt en del av dem på 100, 200 og 1000m i ei Krieger pipe med 8.5" stigning, og de gav her utmerket presisjon på 100 og 200 (og runde hull). På 1000m var presisjonen også god, 10sk grupper på 30-40cm, høye smale, "god", ikke fantastisk. Høyden stemte ikke med oppgitt BC, og hullene var ovale i pappskive på 1000m. Dette er vist i en eller annen tråd tidligere.

 

Jeg har ikke "mistet" noen på veien, så det virker som de holder sammen. Men hvor får du kjøpt piper med 178mm (7") stigning?

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, M67 said:

Riflestigning mann 🙄 Riflestigning - også du alle. Skal du snart spørre håssen bøsje til lang distanse eller noe i den duren ;)

Nei, hadde nå ikke tenkt til det da 😂

Det var nå konkret de to Heym pipene til STR jeg lurte på.

 

Jeg har lyst på 7,5’’ stigning, men jeg orker ikke alt bråket med custom. Så da kokker det ned til litt for mye eller litt for lite snurr fra Heym. Som sagt jeg har sett den kula gå i filler fra 7’’ snurr mange ganger, men det kan jo også være fra «den pipa». Men etter å lest litt ser det ut til at flere har samme erfaring med 7’’ snurr. 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, FreeSkier said:

Smud. Da jeg argumenterte for at de burde selge det, og ikke nøye seg med 190, fikk jeg beskjed om at 178 var "bare tull" så jeg så ikke den komme ;)

Spørs om de må ei sånn hit snart ja. Jeg har et lite "teste blyfrie kuler" prosjekt på gang nemlig. Det står litt stille pga hamstringen til amerikanerene og tilgangen på kuler, men jeg er så smått i gang.

De går ihvertfall ikke i filler.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, FreeSkier said:

Siden du nå har sagt det, så er det vel ansett som et krav at det kommer en tråd om dette prosjektet når det er igang😁

Denne kravsmentaliteten til ungdommen i dag ;) Men jeg hadde vel neppe tenkt å holde den hemmelig 🙄

 

IMG_5214.jpeg.f110a8e657879519fc9047684af40e8b.jpeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var lite respons på disse Heym pipene. Ingen som bruker de til langholdsskyting?
 

Hvis noen vil ha litt mere kjøtt på beina om valg av snurr, er denne artikkelen kort og enkel;

https://www.everydaymarksman.co/equipment/rifling-twist-rate/

 

Jeg går for 200mm snurr og prøver den først, da jeg har mest troen på den og med det enkle utgangspunktet at virker det ikke kan jeg gå for mere snurr. Har jeg en med for mye blir det bare søppel av pipa, eller en unødvendig og upraktisk dyr subb pipe ut av den.


Pipa med 1:7’’ vil gi 147 ELDM en gyroskopisk stabilitetsfaktor på rundt 2,4 som er litt mer enn nødvendig

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bly said:

Det var lite respons på disse Heym pipene. Ingen som bruker de til langholdsskyting?

Tror det er mest nord-svensker og finner som har kjøpt dem. De trenger stigning i den høye lufttettheten de har om vinteren. Nordmenn har hatt lite bruk for dette, og når pipene er vesentlig dyrere enn andre - iallefall var de det.

13 minutes ago, Bly said:

Pipa med 1:7’’ vil gi 147 ELDM en gyroskopisk stabilitetsfaktor på rundt 2,4 som er litt mer enn nødvendig

Hva blir det med 8.5, 8 og 7.5 da? Vi vet ca at den ikke er stabil nok i 8.5 og 8.66. Og at 7.7 er nok, også i kaldt vintervær i lavlandet - dog ikke 30 kuldegrader.

 

K

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, M67 said:

Nordmenn har hatt lite bruk for dette, og når pipene er vesentlig dyrere enn andre - iallefall var de det.

Det er i hvert fall slik at «nye og tyngre kuler» gir problemer man ikke hadde før.

 

25 minutes ago, M67 said:

Hva blir det med 8.5, 8 og 7.5 da?

200 mm snurr (@850 ms/0˚/1000hPa) gir teoretisk 1,88 (@350ms =1,4) Kanskje er dette marginalt? Gir litt BC tap på slutten.

210 mm som jeg har skutt til nå gir 1,7 ved 850ms og ved 350ms 1,27 som er ustabilt. Antagelig derfor jeg sliter både med BC beregning og hvor er kula nå da?

190 mm gir ca.2,1 ved 850ms og 1,55 ved 350ms, som burde være helt perfekt etter teori.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bly said:

Det er i hvert fall slik at «nye og tyngre kuler» gir problemer man ikke hadde før.

 

200 mm snurr (@850 ms/0˚/1000hPa) gir teoretisk 1,88 (@300ms =1,4) Kanskje er dette marginalt?

210 mm som jeg har skutt til nå gir 1,7 ved 850ms og ved 350ms 1,27 som er ustabilt. Antagelig derfor jeg sliter både med BC beregning og hvor er kula nå da?

190 mm gir ca.2,1 ved 850ms og 1,55 ved 350ms, som burde være helt perfekt etter teori.

 

Her tenker du helt feil - stabilitetsfaktor øker ettersom kula slakker opp. Rotasjonshastigheten beholdes i mye større grad enn hastigheten. Akkurat hvor mye er avhengig av en haug ting.

 

Siden den lager trillrunde hull på 300m selv i 8.5, men tydelig lange på 1000m, så mistenker jeg en dynamisk ustabilitet, ala 168gr SMK, men som blir undertrykt av den høye Sg.

Jeg skyter dem i 850m/s i 190mm stigning, og det ser jo ut til å funke. 

 

Jeg kom på at jeg jo har mailet med Hornady om nettopp denne kula - svaret var "we have seen the best results with 1/8" twist, or a little faster". 200mm er jo <8" så det skal jo gå...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Her tenker du helt feil - stabilitetsfaktor øker ettersom kula slakker opp. Rotasjonshastigheten beholdes i mye større grad enn hastigheten.

Du har selfølgelig helt rett! Jeg stappa bare tall i kalkulatoren uten å tenke på det🤭

Link to comment
Share on other sites

Har 1/200 Heym og har skutt både 140 og 147 eld match i den. Ikke målt noe spesielt utover fungerte som andre kuler, men 150gr sierra virket ikke. Ser kanskje ikke helt den store fordelen lengre med 147 over 140, enklere å lade sistnevnte. Billigere også?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jkb said:

150gr sierra virket ikke

Det er et helt annet dyr🙂. Den går forresten også i filler fra langt løp i 1:7 med god fart.

1 hour ago, jkb said:

Ser kanskje ikke helt den store fordelen lengre med 147 over 140, enklere å lade sistnevnte. Billigere også?

Nei, det kan du si! Problemet mitt er at jeg på et tidspunkt avvik fra mine egne prinsipp KISS, og kjøpte noen tusen av kula i viten og vilje om at det kanskje ble et problem. Jeg skal innrømme at jeg ble forledet av BC jaget og hadde en visjon om litt større treffprosent på 1400 m 🙄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Bly said:

Nei, det kan du si! Problemet mitt er at jeg på et tidspunkt avvik fra mine egne prinsipp KISS, og kjøpte noen tusen av kula i viten og vilje om at det kanskje ble et problem. Jeg skal innrømme at jeg ble forledet av BC jaget og hadde en visjon om litt større treffprosent på 1400 m 🙄

Hehe, kjenner til problemet! Er til vanlig satt opp med 123gr scenar med n-19 og 930 ms, helt bankers ut til 600m som er maks i det jeg driver med. Har noen tusen eld 140 gr etter jakt og friluft hadde salg, så ballet det seg på med litt 147gr og dummest av alle kjøp, 500 150gr sierra og Heym løp. Bruker 140gr eld i 865 ms på de vindfulle dagene. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

middagstallerkensamling

Det er jo knallbra! Men dette gjør jo også billigere kuler også. Det er først på noen meter til at de begynner å skille seg ut blant mengden av de jeg har sett. 
 

2 hours ago, M67 said:

Jeg har forresten aldri opplevd at kuler går i filler.


Kjøper du 178 mm pipa har du muligheten 😉. Jeg har jo aldri fått det til selv, og hadde jeg ikke vært (lattermild) tilskuer, så hadde jeg aldri trodd det. Jeg var av den oppfatning at dette fenomenet tilhørte varmintkuler i ekstrem fart.

Men det er vist et kjent fenomen at lang pipe, rask snurr og lange matchkuler i høy fart er en dårlig kombinasjon. De kulene jeg har sett gå i luften har vel kommet ut av pipa i 900-920ms.

2 hours ago, jkb said:

Bruker 140gr eld i 865 ms på de vindfulle dagene. 

Jeg har brukt tilsvarende med Amax 140 og Scenar 139 i alle år til all langholdsskyting nesten uten unntak. 
Nå hadde jeg tenkt å prøve 130 gr Sierra MK siden jeg har noen tusen av de som jeg fikk for under 1 kr/stykk. Jeg kunne ikke motstå tilbudet og angrer enda på at jeg ikke kjøpte enda flere da jeg hadde muligheten. Kula samler uanstendig bra i de pipene jeg har testet den og BCen er tilsvarende de andre.

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Just. I AIen, når den er i 260Rem, så har jeg brukt 136gr ScenarL hele tida. Skutt litt over 1800 av dem. Et og annet løp vil ikke ha 130gr DL, som er min "to-go" kule, dette ville ikke helt iallefall, og 136 ble det. Så ladet jeg opp noen 147gr ELD-M til ei anna rifle, og har skutt mangfoldige PRS-stevner, og relativt mye langhold med den. Pac-Nor 7" riflestigning.

Var ute og verifiserte AIen etter bytte fra 338LM til 260, og alt stemte jo 100% med 136gr. 

IMG_4003.jpeg.66eeecd69184c9b8f1a068d0210c4dba.jpeg

 

Nederst i baggen fant jeg 147ene, og tenkte, de må da gå bra i denne også - riflestigning var ikke mine tanker. De gikk spektakulært bra på 100m, og forsåvidt bra på 300m, 30mm med 5 skudd. Men litt lavt, et knepp eller to. Jeg kronograferte på nytt, skjøt på 100m på nytt. Noe er shady. Siden de har samme fart som 136, og samme treffpunkt som den på 100m  (et halvt knepp lavere) så skulle den treffe høyere på 300m, på grunn av den høye BCen.

Så ikke, den treffer LAVERE enn Scenaren. Men, med skiva i hånda ser jeg hvorfor...

 

Kan du ser forskjell på kulehullene her @Bly?

Disse

IMG_4010.jpeg.a361ec271336aed8ab7bb19912940869.jpeg

 

IMG_4009.jpeg.10d0af2a97dd40e145329d8c145f92e1.jpeg

 

vs disse

IMG_4012.jpeg.331411aa5001bd4d3d2c020bf5ed1914.jpeg

 

IMG_4013.jpeg.30af39b949dd7c0b509bfb34fdfaef54.jpeg

 

IMG_4014.jpeg.48cb85de5e7ab84ad8f6876b1e5e8439.jpeg

 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...