Jump to content

Skuddreaksjon tiur


AnJo

Recommended Posts

Skøyt på en tiur tidligere idag med helmantel i 6,5x55. Tiuren flaksa ut fra toppen av grana og seilte/fløy ned og bortover før den forsvant bak en haug. Jeg gikk rett mot der jeg sist så den, men ingen tegn på fjær eller blod. Gikk rundt i området der en halvtimes tid før jeg sjekket grana den satt i. Ikke en dråpe blod eller fjær der heller. Etter en times leting etter spor gav jeg opp, sikker på at dette var en bom. 
 

I og med at den flakset så voldsomt i det den kastet seg ut fra grana var jeg sikker på at det var treff, noe ettersøket mitt motbeviste. Er det noen her med erfaringer på hvordan en truffet tiur oppfører seg? Ville det vært blod hvis dette hadde vært et treff? Er relativt ny på dette med toppjakt.

Edited by AnJo
Link to comment
Share on other sites

  • AnJo changed the title to Skuddreaksjon tiur

Ikke erfaring fra tiur, men rype og .308. Det hender ofte at det ikke finnes blod eller fjær, selv om rypa er stein dau i smellen. Har vel opplevd at de har flydd litt, og så tatt kvelden uten å ha sett særlig med blod/fjær og. Men ikke ofte. 

 

Men den kan vel også flakse en del pga. at den hørte smellen å ble skremt. Så vanskelig å konkludere kanskje🤔

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, FreeSkier said:

 

Men den kan vel også flakse en del pga. at den hørte smellen å ble skremt.

Det var det jeg tenkte også. Holdet ble veldig kort også, typ 50 meter siden jeg skremte den opp fra bakken. Var vel sikkert allerede litt på alerten idet skuddet gikk..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...