Jump to content

Tunge kuler 308win


Håvardt94

Recommended Posts

Jaktdepotet har vel 147gr GGG FMJ til 3,- pr. smell også. 

 

Du vil få mer rekyl og krummere kulebane med så tunge kuler som du ser på. Mulig det går, men ser ikke noen grunn til å trene med så tunge kuler. Og vertfall ikke når det finnes billigere og lettere alternativ 😊

 

Jeg sverger til ferdigladd Norma Golden Target i .308 til 10-11,- kroner smellen, for det er så jækla lettvint å slippe lade. 🙈

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Rugerdud said:

Men om de er så veldig presise vet jeg ikke? Men virker sikkert til vanlig jeger trening :)

Etter et søk på forumet ble jeg ikke mye klokere på presisjon jeg heller. De ferdigladde 168/175gr får skryt for å ikke gå så verst. Hjemmelada GGG 147gr snakkes det om snusboks på 100m, med lite materiale. Men usikker på hvor mye det var utvikla ladning. 

 

Så det kommer nok litt an på hvilke krav du har til presisjon. Det er ikke sikkert du får 200+gr kulene til å gå bedre heller.. 🤔

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, FreeSkier said:

Etter et søk på forumet ble jeg ikke mye klokere på presisjon jeg heller. De ferdigladde 168/175gr får skryt for å ikke gå så verst. Hjemmelada GGG 147gr snakkes det om snusboks på 100m, med lite materiale. Men usikker på hvor mye det var utvikla ladning. 

 

Så det kommer nok litt an på hvilke krav du har til presisjon. Det er ikke sikkert du får 200+gr kulene til å gå bedre heller.. 🤔

De ferdigladde 168/175 går vanligvis skitbra. De er også ladde med kuler som vanligvis går skitbra - om ikke 168gr SMK går bra i ei rifle, så er det som regel noe feil med den.

147gr kulene er bulk-mannskit, og ammunisjonen likeså. Kulene er sannsynligvis ujevne på diameter (og sikkert andre ting)  I min TRG22 samler de (ferdigladde) på en klistrelapp, men jeg har sett flere rifler hvor de er mer på snusboks-nivå. Mest sannsynlig går de bra/ OK i trange løp, og mindre bra i romme.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, FreeSkier said:

Så det kommer nok litt an på hvilke krav du har til presisjon. Det er ikke sikkert du får 200+gr kulene til å gå bedre heller.. 🤔

Det er noe med det ja. Kunne tenkt meg å test en 100 kuler av de 147grs bare for å se hvordan jeg får de til å gå men jeg har så mye andre kuler jeg VET jeg får presisjon med så vet ikke om jeg gidder ;) Problemet med 200+ grain kuler er at det blir så mye rekyl av å skyte med det, som igjen for noen av igjen betyr dårligere skyting :P 

 

Liker best å holde meg i 100-175grs i .30

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...