Jump to content

Barnes ttsx 225 grns i 338 win mag - erfaringer?


magnum_mauser

Recommended Posts

Er i utgangspunktet ikkje glad i lette kuler og høg hastighet, då min personlige erfaring tilseier at det er det motsatte som gir finaste slakta og korte utras. No er ikkje 225 grns veldig lette kuler i 338 win mag, men ein del hastighet er det jo - samanlikna med 9.3'n min og 18,5 grams kuler. Og når eg fekk mine klamme hender kring ei ubrukt pipe i 338 win mag, so var det ein knallpris på nevnte 225 grns ttsx som vart den tilgjengelige ammunisjonen. 

 

Men er det nokon her inne som har testa denne kula, eller tilsvarande kule i 225 grns i 338 og har gjort seg erfaringer om korleis slaktet blir, er det f.ex mykje blodslått?

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 215 gr kobberkuler fra Tonheim mye på hjort og elg, og brukt dem litt i Afrika. Som oftest fine slakt, relativt lite blodslått sammenlignet med andre kuler. Andre kobberbaserte kuler har jeg prøvd uten å få god nok presisjon til at jeg ville bruke dem på jakt.

Jeg er enig med deg i at tunge kuler har bedre effekt og oftest mindre ødelagt kjøtt.

I 338 kaliber er kulevekt og diameter slik at du får svært god virkning med kobberbaserte kuler.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Per-S said:

Andre kobberbaserte kuler har jeg prøvd uten å få god nok presisjon til at jeg ville bruke dem på jakt.

 

Innbefatter dine erfaringer med dårlig presisjon også ttsx? Det er uansett ei interessant erfaring, for min erfaring med kobberkuler er generelt det motsatte, i kaliber 30, 9.3 og 416 har  dei har gitt særs god presisjon.

 

Eg gambla og kjøpte 4 pakker med barnes vor-tx til 338'n til grei pris - uten å ha testa dei først. Det blir julafta hvis eg erfarer at dei samler som ei hagle med halv trangboring 😂

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mine dårlige erfaringer skyldes dårlige amerikanske løp i Remington og Winchester, ikke at kulene er dårlige. Jeg vil kunne skyte 20 skudd uten at løpet er fullt av kobberavsetning.

I 9,3 har jeg vært svært fornøyd med gammel Alaska med stålmantel, og senere med Lapua Mega. Derfor har jeg ikke prøvd seriøst med kobberkuler der.

Etter at det ble slutt på Tonheimkuler hadde jeg noe 250 gr Swift A-frame, den virket godt og jeg har brukt den siden. Ingen av dyrene har klagd, og jeg bruker den fortsatt.

Har du et løp som ikke gror igjen med kobberkuler virker de greit dersom du får litt vekt og diameter på dem

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

Jeg har brukt 215 gr kobberkuler fra Tonheim mye på hjort og elg, og brukt dem litt i Afrika. Som oftest fine slakt, relativt lite blodslått sammenlignet med andre kuler. Andre kobberbaserte kuler har jeg prøvd uten å få god nok presisjon til at jeg ville bruke dem på jakt.

Jeg er enig med deg i at tunge kuler har bedre effekt og oftest mindre ødelagt kjøtt.

I 338 kaliber er kulevekt og diameter slik at du får svært god virkning med kobberbaserte kuler.

Er disse kulene fortsatt mulig å oppdrive? 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Per-S said:

 

I 9,3 har jeg vært svært fornøyd med gammel Alaska med stålmantel, og senere med Lapua Mega. Derfor har jeg ikke prøvd seriøst med kobberkuler der.

 

Eg ser du også har erfaringer med 9.3 (x62?). Hvis du setter dine erfaringer opp mot kvarandre på 9.3 og 338, med tanke på kvalitet på slakt og effekt i viltet - kva er dine tanker rundt det? No speler kulevalg sjølvsagt ei rolle her, men det kunne vore interessant og høyrt kva erfaringer du har gjort deg.

Link to comment
Share on other sites

I 9,3x62 har jeg brukt flere typer blyholdige kuler, med moderat hastighet og 286 gr kule blir det svært lite ødelagt kjøtt selv med skudd i bogbeinet. Mest Norma Alaska da jeg kjøpte rundt 600 av dem før de stoppet med stålmantel. Det var slik at en nesten kunne spise helt inn til hullet.

Woodleigh har jeg brukt på rundt 25-30 dyr, både hjort og villsvin. Svært god virkning, kulen holder sammen nesten uansett og lite blodslått. Lapua Mega har jeg brukt de siste årene, og den gir lite til moderat kjøttødeleggelse.

250 gr Swift A-frame med munningshastighet rundt 900 m/s gir med blodslått kjøtt og generell mer skade, spesielt om det er treff i bein. Med rene lungeskudd er det ofte svært lite blodslått.

Mye av blodet ut i hinner kommer om dyret løper, og skudd som får dem til å legge seg på stedet er best.

Generelt gir 338 mer skade og med blodslått kjøtt, men kulebane og hastighet er ofte viktig så det blir et valg avhengig av jaktsituasjonene.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...