Jump to content

.223 ammunisjon


tille

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg min første rifle, det ble en Tikka T3 Stainless, kaliber .223.

Rifla er tenkt brukt på vinterjakt, storfugl og eventuelt bever. Har i den forbindelse et spørsmål ang ammunisjon til rifla.

 

Hvilken ammunisjon vil dere anbefale til fugl?

Finnes det helmantlet jaktammunisjon, eller er det bare treningsammunisjon som er helmantlet?

 

Håper på svar fra dere.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er en 'jacket hollow point'. Ekspanderer ikke og fungerer vel i praksis som en vanlig FMJ. Hva som er forskjellen er jeg ikke sikker på. Noen sier det gir bedre 'flyve egenskaper', men jeg er nå litt i tvil om det. Ellers er rifla så nyinnkjøpt at jeg har ikke testet noe annet enn denne og en varmint versjon fra federal (Husker ikke navnet på denne). Hvis alt går etter planen er jeg begynt med å ladde selv etter jul, mye av hastverket med dette er at det er vanskelig å finne noe særlig utvalg av .223 ammo her i mine hjemtrakter.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er en 'jacket hollow point'. Ekspanderer ikke og fungerer vel i praksis som en vanlig FMJ. Hva som er forskjellen er jeg ikke sikker på.

 

Tja, vet nå ikke det... Sakset fra Federals sider: "The Jacketed Hollow Point creates quick, positive expansion with proven accuracy."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...