Jump to content

Prosjekt M98 Custom


PangPang

Recommended Posts

Prosjekt M98 Custom

Så at det var behov for å endre denne tråden, så her kommer den nye!

 

Utgangspunktet er en standard HV Mauser i god stand.

 

Følgende har blitt gjort:


  • Sikring, hele sikringa er nå 'winchester' skyvesikring, synes den er å foretrekke fremfor den originale.
    Smidd om armen, slik at kikkertsikte går smertefritt
    Montert Picatinnyskinne
    En Huhm.. kikkert (spekulasjonene stopper der :P )
    Bold premium avtrekker
    Gjenget løp
    Std. Hausken
    Skiftet stokk, av type 'Reodor fElgen'
     

stokken som var donor, ble raskt demontert og forsterket innvendig med epoxy og karbon. Inne i stokken lå det en metallkloss, som ble elegant fjernet. Kassa er beddet med epoxy. Har brukt 3 forskjellige kvaliteter. Mye tålmodighet og flittig bruk av dremel, gjorde susen.

 

Har egentlig ikke noen store planer for dette våpenet, har dekt mine behov med mine andre.. Synes det er kjekt å mekke litt våpen. :D Har enda ikke fått skutt med rifla, men har tilpasset hele oppsettet etter mine behov, så nå sitter børsa perfekt i mine armer.

 

Skal se om jeg klarer å finne tak i noen bilder fra prosjektet.

 

mauserawf.PNG

 

Bildet av utgangspunktet (stokken)

wellmb01odbiguq5.th.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke åssen det blir med gips og PU Skum, ser for meg at det blir masse pussing og sparkling, tror jeg ville prøvd å malt den innvendige forma med gelcoat, for så og eventuelt fylt den med PU. Jeg har best erfaring med kjerne og divilett sq lim, har du ikke divilett, så kan du lage polyesterbasert lim selv, da med polyester, mikrogranuler.

 

Har også laget et knallsterkt lim, som blir bra. Bland talkum og polyester, blir en helt sinnsvak overflate. Brukte det før når jeg skulle plane luker osv.

 

Men uansett hva du velger, så er det utrolig spennende å se hvordan ting blir.

Håper jeg får se en prosjekt tråd i nærmeste fremtid, da det er utrolig kjekk lesning.

Link to comment
Share on other sites

Da var stokken i oslo, og venter på videre transport til meg :D

Rifla er i bergen, og kommer vel de nærmeste dagene.

Picatinny skinne bestilt, men ikke fått noe dato enda

 

Det ble en liten forandring i planene. Bestilte først en howa 1500, men så julekalenderen til jaktdepotet, ble derfor en cz 550 lux til 4999,-,

 

Så da blir donorvåpen til prosjektet, min trofaste mauser m98

 

Følgende har blitt gjort med den fra før:

 

-Winchester sikring

-Avtrekk

-Hausken std

-Winchester sikring

-Nikon 3-9x40 kikkertsikte

-Tofot

-Ramline stokk (skal nå byttes ut med ny)

-Smidd om armen

-Weaver ringer

-Stålbaser

 

------------------------------------------

Så nå står følgende igjen for å få mitt prosjekt på beina:

 

-Lage til ny stokk, men utgangspunkt i softgun stokken. (bildet ligger i begynnelsen av tråden)

denne skal lages i karbonfiber. Blir å lage en "universal stokk" slik at det er lett for meg seinere å støpe til andre type våpen.

-Nytt løp av den tjukke typen

-Gjenging av løpet for demper

-Epoksy bedding

-Ny kikkert og montasje

 

 

Får vel nesten oppdatere emne feltet, etter at det ble en annen rifle som utgangspunkt

-------------------------------------To be continued----------------------------------------------

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja da kom nesten alt i posten, har ikke kastet bort tid, og har nå plukket ut innmaten av stokken, nå passer mauser'n nedi. Planen var nå og tilpasse stokken slik at den går i ett med resten.

 

Spesielt så blir det rundt avtrekkeren som blir største utfordringen, innvendig m/bedding så støper jeg en kloss med epoksy armert med karbon kuttfiber, eller glassfiber. (hvis ingen har noen bedre forslag?)

 

Synes at det foreløpig ser tiltalende ut, blir noen detaljer som kanskje blir litt vriende å kopiere, skulle så gjerne hatt en duplikator!

 

Legger ved noen bilder for de som er interessert, da bl.a bildet rundt "avtrekker-utfordringen."

mauserm98prosjektmb9.th.jpg

 

 

Må kjøpe inn litt materialer, men får vel vente helt til NESTE ÅR! :shock::roll:

 

Forsatt god jul, godt nytt år og håp om snarlig bedring :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...