Jump to content

Smith & wesson mod 66


hikkas

Recommended Posts

Har alltid hatt lyst på en mod 66. Men dei er vel litt svake for magnumladninger.  Har en 686 fra før til magnum så denne slipper det😀 Ligger en 6“ på Finn nå, men litt skeptisk til å kjøpe en slik visst ikke en får sett de “live“ før en handler. Leste også en plass på www’n at avtrekks mekanismen i stainless på denne ble fort utslitt.....🤔 er det tilfelle??

 

Link to comment
Share on other sites

Svakheten for K-ramme i 357 gjelder først og fremst ammo ladet til den gamle, høyere, trykkstandarden.

Trykket i 357 og 44mag ble senket i sin tid pga svakheter i K-ramme og N-rammer i 44mag.

Tror holdbarheten på K-rammer i 357 er ganske mye bedre idag med ny lavere trykkstandard. I 38spc holder de "evig", bedre enn L og N pga mindre moment i sylinder ved rask DA-skyting. 

Jeg jobbet med S&W når disse ble solgt i bøtter og spann på 70/80-tallet. Mitt inntrykk var at blå M19 holdt bedre enn rustfri M66 på de første generasjonene. 

Jeg har også eid begge utgaver selv, håndplukket på importlager, og min M19 var best. Idag sitter jeg igjen med en håndplukket M28 fra dengang.

Link to comment
Share on other sites

 

Fort utslitt? Hvor fort da? 100 skudd, 1000, 10000000...?

 

Var det eieren gjennom 25 år som påstod dette?

 

Når jeg leser eller hører om sånne påstander så tar jeg det med en tønne salt.

 

Jeg leste faktisk så sent som igår om en fyr som utbasunerte at avtrekket på en Colt Official Police ikke var så glatt som på en Python. 

Det får meg til å lure på om fyren har prøvd begge.

Jeg eier et par sånne og er av helt motsatt oppfatning etter lang tids skyting med flere.

 

Men sant nok, ingen røk uten ild... - så let opp noen som faktisk eier en sånn og ta en prat.

Edited by hipshot
Typo
Link to comment
Share on other sites

Jeg jobbet i 3-4år med reklamasjoner på S&W revolvere og pistoler fra det sivile markedet og Politiet.

Jeg har nok tatt i flere Smither enn de fleste i Norge.

Eks: En M19 med dårlig, eller manglende, overgangskonus tålte ikke 200 skudd med Norma fabrikk. Noen ganger sprakk sylinderen.

Poenget er: får man en "ubrukt" fin K-ramme i 357 fra 70-tallet er det en glimrende revolver. Er den skutt endel med 70-talls 357 fabrikkammo må man være på vakt.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Torf said:

Jeg jobbet i 3-4år med reklamasjoner på S&W revolvere og pistoler fra det sivile markedet og Politiet.

Jeg har nok tatt i flere Smither enn de fleste i Norge.

Eks: En M19 med dårlig, eller manglende, overgangskonus tålte ikke 200 skudd med Norma fabrikk. Noen ganger sprakk sylinderen.

Poenget er: får man en "ubrukt" fin K-ramme i 357 fra 70-tallet er det en glimrende revolver. Er den skutt endel med 70-talls 357 fabrikkammo må man være på vakt.

 

 

Så hva med leamikken på en 66 som TS er opptatt av, holder den dårligere enn på en blånert? Den ser ut til å være vanlig støpegods. Det går vel an å skifte hele sulamitten til flammeherdet vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter 38spc eller slakke 357mag er det ikke noe problem med M66 av de gamle årgangene.

 

Mod 27 er en prydgjenstand men det må være 27-2 eller eldre med pinnet pipe og nedsenkede kamre. Den er ellers bunnsolid.

 

Skal du drive med mye konkurranse er det best med 586/686-1 til 4.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...