Jump to content

Krutt vs kulevekt


Proshooter

Recommended Posts

Prøver å forstå litt sammenheng mellom krutt type og kulevekt. Ser at en må bruke tregere krutt på tyngre kuler. Dette er slik jeg har forstått på grunn av at vekten på den tyngre kulen vil øke trykket. En kan også da ha i mer av det trege kruttet som da vil gi økt hastighet uten at trykket blir for høyt.

 

når det gjelder lettere kuler så skal man da gå for raskere krutt. Her detter jeg litt av. Er det fordi trykket av den lette kulen vil være så lite at en da kan ha i en del av dette trykket og dermed oppnå gode hastigheter? 
 

slik jeg har forstått gir sene krutt større hastigheter blant annet fordi en kan legge i mer krutt. Hvorfor kan en da ikke bare lade med sene kruttypene også på lettere kuler? Er det fordi den lette kulen vil begynne å bevege seg for tidlig til at trykket får bygget seg godt opp slik det ville gjort med en tyngre kule?

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Proshooter said:

 

 

når det gjelder lettere kuler så skal man da gå for raskere krutt. Her detter jeg litt av. Er det fordi trykket av den lette kulen vil være så lite at en da kan ha i en del av dette trykket og dermed oppnå gode hastigheter? 
 

slik jeg har forstått gir sene krutt større hastigheter blant annet fordi en kan legge i mer krutt. Hvorfor kan en da ikke bare lade med sene kruttypene også på lettere kuler? Er det fordi den lette kulen vil begynne å bevege seg for tidlig til at trykket får bygget seg godt opp slik det ville gjort med en tyngre kule?

 

 

Du tenker helt riktig. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men hvor går grensen? Og er den generell, eller kaliberspesifikk? I 6x45 bruker jeg kuler mellom 55 og 90 grains med hastigheter mellom 1020ms og 790ms. Det er ikke interessant å gjøre noe med hastigheten på nittigraineren, men jeg bruker en tredje kule på 85grn som rolig lunter ut med omlag 820ms. Denne skulle jeg fått jaget opp litt. Jeg har bare brukt n130, ville f.eks n135 være et mer egnet krutt for de relativt sett tyngre kulene, eller må man i mitt tilfelle opp på 105/107grn før det begynner å ha betydning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...