Jump to content

Kamskjell forrett


Mikkel Rev

Recommended Posts

Siden jeg driver litt med ymse fangst og bor på vestlandet, er jeg da så heldig i å ha et fantastisk spisskammers rett uten for stuedøra.

 

Der bor det kamskjell, og siden kjøttmiddag bør ha fisk til forrett så tenkte jeg denne oppskriften kunne være på sin plass.

 

Ta noen kamskjell pr person.

 

Så surrer man purre, litt løk, hvitløk ol i panna. Tilsett fløte, og evnt litt hvitvin, eplejuce el. Surres til det er en stuing.

 

Kamskjellene freses så i en varm panne sammen med smør med hvitløk. Kun kjapp steking, de kan godt være rå i midten. Kamskjell smaker like godt rett fra skjellet som behandlet.

 

Av tilbehør kan man velge fra øverste hylle. Asparges, litt bacon mm. Fantasien setter ingen grenser, men dette er et enkelt og godt utgangspunkt!

 

Skal det behandles videre kan gratinering i ovn med litt parmesan eller noe være godt.

 

Retten kan serveres i skjellet om ønskelig.

 

mmmm. synd fryseren er tom. Må ut å dykke snart!!

Link to comment
Share on other sites

Det er mange fordeler ved vestlandet! Jeg er inflyttet østlending, og lengter ikke tilbake. Det eneste må være smaken av stekt abbor og duejakt.

Ellers så kan vi gå ut å "hente" kamskjell, og nnen snadder fisk som piggvar, breiflabb osv. Samt at det er veldig flott under vann her borte også!

 

To ting har jeg lært! Ikke sitt inne fordi det regner, og ikke kjøp dyre jaktklær. Her er det piggtråd over alt, så det er 100% sikkert at klærne ødelegges ganske fort. Slikt sett er sau noe herk. Men pinnekjøtt og fenalår er jo snadder da!

Link to comment
Share on other sites

Neidå her på Vestlandet finst det ikkje problem med piggtråd. Du kjøper dyre jaktklær og ein billig avbiter, så ordner det meste seg !! :D

 

Flott og spennandes forrett. Kamskjell er snadder, men best ferske. Og helst råe, med ein liten dash sitron/lime på... Smaker som krabbeklør nesten... :D

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye rart med kamskjell, siden jeg også dykker selv, men jeg har vel kommet fram til at det enkleste ofte er det beste! Steker muskelbitene kjapt i smør med litt chiliolje, spiser det slik som snacks.

Vil man ta det videre, er min favoritt å legge bitene tilbake i skjellet, evt. blandet med scampi som er stekt på samme måte. Hell over en hummersos laget av hummerkraft, fløte og div krydder, legg over ost og sett skjellet i ovnen til osten er gyllen.

Link to comment
Share on other sites

Dævelen Fossdal, den siste varianten der hørtes spennandes og god ut. Desverre for oss skogsmatroser som bur oppi fjellet, så har me heller liten tilgang på ferske slike ting, men det glimter til på Meny og Coop av og til..

Dei frosne kamskjella er sorgen... Tiner dei opp, steiker dei og vips så er panna full i sjøvann og det er viskelær biter igjen i panna...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...