Jump to content

Handholdt Ladekitt ?


S.O.N

Recommended Posts

Fant at Leeprecision har noe dem kaller LEE HAND PRESS KIT.

Er dette noe ubrukelig gadgets, eller funker det til noe ?

 

Har noen prøvd dette ?...og hvor mye får man ladet på 2 timer ?

 

Tenker da mere på utprøving av ladninger, og ikke så mye mengde

ladding.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg kjøpte dette settet for et par års tid siden. Baktanken var å slippe unna ladebenken når jeg skulle gjøre enkle operasjoner (f.eks. pressing).

 

Min erfaring er at denne pressa ikke egner seg til lading av riflepatroner. Du får rett og slett ikke nok kraft. Antar at den kan brukes til lading av pistolpatroner, men dette har jeg ikke forsøkt.

Link to comment
Share on other sites

Den holder til riflepatroner om du holder deg til halspressing (så lange/store hylser det er plass til i pressa) eller helpressing dersom hylsene ikke er for store. Har en slik og bruker den på banen til utvikling av ladninger, eller i sofakroken mens jeg tilbringer kvalitetstid med familien. Har brukt den en hel del til 300 Whisper, og den fungerer helt fint. I prinsippet gjør den det samme som en hvilken som helst annet enkeltstasjonspresse.

 

Jeg har helpresset 223-hylser med den, og det gikk fint.

Link to comment
Share on other sites

LEE Loader er fantastiske sett å lære å lade god ammunisjon på. Du må i detalj gjennom hver eneste operasjon, og skjønner fort hvordan hjemmelading foregår - trinn for trinn, uansett hva slags utstyr du siden ender opp med; enkeltstasjon (LEE Hand Press er en slik), karusell eller progressiv presse. Ulempen er at det er tregt å bruke, men til gjengjeld har du alt du trenger i lomma bortsett fra ladekomponenter. Det er transportabelt det! Jeg har noen slike sett bare fordi jeg synes de er kule og fordi jeg av og til bruker dem i opplæringsøyemed. Men skulle jeg velge mellom LEE (Classic) Loader og LEE Hand Press, ville jeg valgt den siste. Men jeg er heldig som slipper å velge; ja takk - begge deler :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har også gått for begge delene men kun for revolverpatroner, så erfaringen er nok ikke 100 % relevant.

 

Begge fungerer 100 % til mitt bruk. Det betyr at jeg kan lade de 100 - 150 patronene jeg skyter i løpet av en måned uten å måtte sette av et eget rom til det.

 

Loaderen er basert på at du banker delene sammen med en hammer. Det betyr vel en 10 - 12 ganske harde bank med hammer pr patron. Dette bråker endel og bor du sånn til vil nok naboer bli noe lei etter en stund. Du får som nevnt en veldig god gjennomgang av hva det innebærer å lade selv. Å hamre sammen hetter og patroner herdet nervene mine sånn passelig også.

 

Hand loaderen er hendigere på mange måter og viktigere så slipper man bankingen. Du gjør hver operasjon ferdig på alle patronene. Med en egen Handpriming tool blir det ren plankekjøring. Jeg er ikke helt fornøyd med den fra Lee. Men det er mulig jeg får feil pga S&B hylser og Federal hetter.

 

Det hele springer ned til den plassen du har tilgjengelig og det produksjonsvolumet du trenger.

Link to comment
Share on other sites

hpk.jpg

 

Jeg bruker en slik til 308 og 357 magnum når jeg ikke gidder å sette opp pressa. Den fungerer bra klarer også helpressing av 308, men du blir litt sliten i arma etter endel helpressinger. på tv2 film går det nå en bra dokumentar om fotball suportere.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...