Jump to content

Nytt kikkoskop - PRS/ langholds kikkertsikte..


M67

Recommended Posts

Ramla inn et par kikkerter som jeg skulle se litt på for forhandleren, Oslo Skytesenter. Har gjort for mye annet og skutt for lite i det siste, så har ikke blitt helt det store.

Men det er to "PRS/Langhold" kikkertsikter fra amerikanske Crimson Trace. Laget i Japan står det på dem, og de virker som Good Shit. Med "all the bells and whistles"

 

Jeg har testa den ene ei stund på .22-saueren, og liker den - men nå skrudde jeg på den andre, som jeg liker enda bedre - på PRS-saueren. Så får vi se.

 

Ladebenken ble nokså rotete i prosessen.

IMG_4663.jpeg.58348d5f13fa4a5cc5053497796fb92a.jpeg

 

Denne kikkerten - CT 3-24x56 Series 5 https://osloskytesenter.no/butikk/crimson-trace-ct-5-series-tactical-3-24x56-mil-mil-ffp-34mm-lr1-mil-illuminated-reticle/ er mindre enn mange kikkerter, nesten like liten som SuB sin "Ultra Short", og en ser det jo på røret at de bruker samme objektivkonstruksjon. @amatør kan nok forklare bedre enn meg, men de bruker i prinsipp to linser (grupper) for å få inn en lengre brennvidde i et kortere rør enn det som går med ei linse

 

Her ved siden av Marchen som jeg måtte stjele montasjen fra.

IMG_4659.jpeg.a39523ebdf27b624d0aa949177b7088b.jpeg

 

Eller ved siden av en Delta Stryker HD 4.5-30x56

IMG_4658.jpeg.d25dbd1bf93f4ed8d50ec5a391886db4.jpeg

 

Rifla på tripod i stua, med Vision/ Skytterlinken/ Ulfhednar sin nye vater og notatlapp-dings, som er kjekk, om en husker å se på den... Uansett, rifla i vater med den

IMG_4660.jpeg.7771fc9f316fc0b4fb3b1b6eed966c52.jpeg

 

Og så vri kikkerten til retiklet er på linje med det store vateret der ute. Det er litt på kant i dag, men pytt (jeg vred hele stasen da jeg tok bilde..) 

IMG_4661.jpeg.1b494964fb4a8fcbce0bf71e333420b7.jpeg

 

Ble rett så nice

IMG_4662.jpeg.425c6f4679b81ec0d78d6950d1cff42f.jpeg

 

 

Da er det bare å pelle seg på banen.

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • M67 changed the title to Nytt kikkoskop - PRS/ langholds kikkertsikte..
2 hours ago, spindrift said:

Fint innlegg!

Jeg må bare bemerke at ladebenken ikke er å betrakte som «rotete» når du bare har ett lag med rot.

Det er den ryddige delen som er på bildet. Det øker med antall lag mot kantene...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk brent av noen skudd før det ble mørkt. Jeg skjøt litt sittende (jaktfelt-style) og litt fra en tripod. Det siste litt for å gjenskape en jaktsituasjon for noen dager siden -   og litt med tidspress på slutten

 

Siktet ser bra ut, og en ser bra gjennom det. 

IMG_4664.jpeg.1f5fda80b6f2dddafd0a01e7005a7a60.jpeg

 

Stilleskruene for rattene er større enn på de fleste andre sikter. Det er en fordel å slippe de aller minste unbrakoene. Men hvorfor ikke bare gjøre det som på Leica PRS eller Delta Stryker?
Klikkene er rene og skarpe, ikke March, og ikke Leica, men i toppklassen likevel. Her er det mye preferanser ute og går, men jeg liker at de er kontante, og det er de - bare ikke med utropstegn bak KLIKK

IMG_4665.jpeg.9fcc15a6f70a2306ebfd26dcda9259e9.jpeg

 

Det lot seg ikke gjøre å ta bilder gjennom siktet i "stormen", men retiklet vises i den forrige posten. Det litt "rart". De har utvilsomt sett lenge på Horus sine retikler - og jeg hadde forhåpninger om at dette skulle være bra saker. Jeg kan forlegge 100% nøyaktig i side og høyde samtidig, og i diskusjoner med de beste i PRS-serien (nei jeg har ikke snakket med meg selv  ;) ) har jeg blitt forklart hvor bra dette fungerer, og hvor dum jeg er... Som tilogmed kan bruke P4f til noe liksom...

Let it be known: Jeg LIKER P4f. Da kan jeg seg hvor jeg skal sikte, FORT. Enda bedre med lys på, og enda bedre i Strykeren, med rødprikk, prikken på målet, skyt. Det går fort, og jeg teller ikke feil mellom alle prikkene og strekene...

 

Neida - det skal sies. På mye forstørrelse så funka dette utmerket. Og jeg trengte det i vinden. men zoomer en gammel kuk ut, så man får litt synsfelt - så er det bare et "hagleskudd" med ikke individuelt identifiserbare prikker, og lite å sikte med.
Med lys på, så lyser hele greia - det er mer enn et Trace av Crimson - det ser ut som Julehuset i krysset RV 9 - RV42... Så altså, jeg har tenkt mye på retikler, og at P4f er gammeldags, og mangler forleggingsmerker - men her er det poeng til både Scmidt und Bender.

Men klart, for de som ser alle prikkene og strekene, så kan de jo brukes...

Det skal og sies, at det god kan være ren konservatisme vi ser her - retiklet er uansett svært likt de retikler som folk gladelig legger 4-5000,- på prisen av en kikkert for å få - her det det det, ferdig.

 

IMG_4667.jpeg.e86b636286afd4779dfc6baabd32668f.jpeg

 

 

Bildet i Series 5 Crimson Trace kikkerten er i alle fall skarpt. Det er helt skarpt, jeg kikka i SuB, jeg kikka i March, jeg kikka i Delta, og jeg kikka i en Leica, og i et par Zeisser (gamle Diavari Victory) på banen. Litt grått vær, og litt hmmmm... Jeg tror muligens at Deltaen var sist i denne litt kjappe testen, men ikke mye, og i såfall sammen med Zeissene... Jeg setter ikke penger på at alle er enige. - Marchen vant, ikke uventet, og jeg tror vi sier at det var dødt løp på alt det som  ikke var March. Det er skarpt nok, og det er skarpt i kantene.
Dessverre er ikke synsfeltet i CTen stort større enn Strykeren, som jo er kjent for å ikke ha allverdens synsfelt - det ER større, men det er ikke Leica-stort, og ikke SuB stort.

IMG_4668.jpeg.44672b031e74a18c243eba7e0f8731ed.jpeg

 

Siste to skuddene, stående fra tripoden, ikke at det sier noe om kikkerten

IMG_4670.jpeg.be6d0c32e354e5c25a4cee1fa1122310.jpeg

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...