Jump to content

Tips ønskes ifbm produksjon av riflestokk


morpho79

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Sako Vixen L461 som har en syntetstokk av ukjent merke, og nylig kjøpte jeg en KKC-stokk jeg har klasket den i. Syntetstokken er veldig slitt, derfor KKC, som er veldig bra synes jeg, men selv om jeg ikke har mange skuddene med den stokken, så lurer jeg på om jeg kommer til å bli vant med den i jaktsituasjoner. Den er superbra balansert og en drøm å holde i, men jeg tenker likevel å lage en stokk til som er litt mindre, om dere skjønner. I tillegg skal jeg pusse opp syntetstokken, og hvis alt blir bra, så selges en av stokkene på et eller annet tidspunkt.

 

Men hva bør jeg tenke på ved konstruksjon av trestokk? Hadde tenkt å bruke primært bjørk, siden jeg har noe fin og tørr bjørk liggende, og kanskje rogn til kinnstøtte. Syntetstokken blir modell, og så tror jeg at jeg skamløst låner utforming av grep og kolbeforhøyer fra KKC. Men er det noen som har gjort dette og som har noen tips ift ting jeg definitivt burde, eller kanskje aller helst IKKE burde gjøre? Jeg har hverken evig med bjørk eller tid, og selv om jeg antar det blir både en og to prototyper som ender i ovnen, så er det lurt å prøve å minimere forbruk av både materiale og tid.

 

Syntetstokken ser ut til å være skumfylt glassfiber. Den er stille, men dårlig balansert, ihvertfall ift KKC. Jeg tenker å pusse ned hele greia, reparere skader og forsegle der det trengs med epoxy, duracoate hele greia, og gjøre en grundig beddejobb, samt installere en eller annen form for kolbeforhøyer. Noen tips her? 

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er rimelig sikker på at den første bare blir ei "prototype" som skal bli ved etterpå så ville jeg ikke startet med bjørk. Velg heller et løsere treslag som er enklere og raskere å jobbe med. Det vil gi deg samme feed back i forhold til arbeidsmetode og rekkefølge ting bør gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Det er lurt å starte med å teikne opp grunnlinjene, altså senterlinje på pipe, underside av forskjeftet, kolbekam og -buk, samt lengde på kolbe. Rett og slett eit grovt omriss. Om du er trygg på plassering av linjene kan du godt skjære ut mesteparten før du tek innfellinga, men endeleg forming er det lurt å vente med til etter innfelling, både med tanke på oppspenning og justering av mål.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

@Dodraugen jeg tror du har rett, så jeg har ihvertfall grovkappet to emner som en liten start. Har en liten makitafres. Den kostet ikke så mye på et eller annet tilbud, og den er overraskende hendig. Blir byttet ut med batteri sesjonen når jeg vinner i lotto.

 

@Jeger'njeg tror du også har rett, ihvertfall når det kommer til utfresing. Må sannsynligvis lage en jigg så sporet kommer midt i stokken, og her blir det nok en del tull. Heldigvis er det nok av hurtigvoksende Gran i landet 😄

 

@Junell gode tips! Det er egentlig senterlinje for kasse og løp jeg bekymrer meg mest for for øyeblikket.

 

Under kommer forhåpentligvis et bilde av prosjektfremgangen, den er ikke enorm, men det er en start. Bjørka har tørket i snart to år, mulig den burde hatt et år til, vi får se.

15997222013172657587593862044603.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et av de mest spennende øyeblikkene underveis i en slik prosess, var for min del da jeg var kommet så langt at jeg kunne ta det første testskuddet for å kjenne hvordan den var å skyte med. Alltid en fordel å ha litt ekstra treverk å gå på i lengde og høyde på kolbekammen, gjerne også dybde på pistolgrepet synes jeg, når man tester. Å ta bort litt ekstra er enkelt, å legge på igjen er noe skit.

 

DSC_5838.JPG.a2939895ed3ecdcbf6cf94587eeb068f.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, morpho79 said:

Det er egentlig senterlinje for kasse og løp jeg bekymrer meg mest for for øyeblikket.

 

Då er det absolutt greit å avvente med resten av linjene. Det heng jo sammen.

 

13 hours ago, morpho79 said:

15997222013172657587593862044603.jpg

 

Eg ville justert fleire av linjene på omrisset ditt. Stramma det opp litt. For å få eit heilt standard klassisk skjefte so er det eit greit utgangspunkt at linja under forskjeftet ender midt i munningen, linja under kolben ender i rota av avtrekkeren og linja under grepsavslutninga treff hælen.

 

Når du begynner å fjerne gods er det greit å tenke på kva hjørner som skal være skarpe og kva som må være avrunda. Grepsavslutning og overgang mellom kolbe og pistolgrep er typiske plassar der det er lett for at alt blir mjukt og avrunda, og ein ender opp med noko som minner om eit godt brukt såpestykke. Stramme og godt definerte linjer er alltid bra greier.

 

Ellers.. Ei bua karosseri-/panserfil er heilt topp til avsponing. Har du? Om ikkje, og du tilfeldigvis held til i Trondheim-ish so har eg sikkert ei til overs. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Jeg bor i Nord-Troms, så det blir litt langt, men jeg får se om jeg finner noe tilsvarende. Takk for tilbudet likevel!

 

Jeg har ikke hatt tid til mye mer, men har grovfjernet litt, høvlet litt, limt på en liten teakkloss foran og under grepet, samt en liten bit av ask, tror jeg, bak på kolben, og skal ila uken se om jeg får målt og markert alle linjer skikkelig og kanskje begynt å frese. Blir det bra, kommer det bilder :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...