Jump to content

223 innskyting til rypejakt?


Premium2006

Recommended Posts

Skyter en del ryper med 223. Fornøyd med det, så gidder ingen diskusjon om det er et egnet kaliber til rypejakt eller ikke.

Litt mer praktisk spørsmål i forhold til bruk. 
 

Hadde noen bom i vinter, antatt pga korte avstander. Rifla er skutt inn på 100 meter. Hva gjør dere? Skyter inn på 50m. Kanskje litt dumt hvis holdet er 150 meter..? 
Er jo en nokså rett kulebane og det bør derfor finnes en passe avstand å bruke for mest allsidig bruk?

 

Noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, Super XX skrev:

Jeg er innskutt på 100m, bruker avstandsmåler og kulebanekompensator. På avstander under 100 foretar jeg meg ingen ting, da avviket er ubetydelig. 

Under 50m blir avviket fort "mye". De fleste rifler med litt stor kikkert på treffer nesten samme sted på 50 og 100m. Er kikkerten montert lavt og en har lav hastighet, så treffer en litt over  på 50m, er den høyt, og en har god hastighet, så treffer en litt lavt - men det er som regel snakk om 1cm knapt.
På 25m kan du fort være 2-3cm under.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men en utgangshastighet rundt 900m/s og et sikte montert 4 cm over pipa treffer man 2 cm under på 20m. I praksis så må man under 30m før avviket kan ha praktisk betydning. Hvor mange ryper skyter du på under 30 m med rifle? Jeg har aldri skutt noen på slike avstander. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Super XX skrev:

Hvor mange ryper skyter du på under 30 m med rifle? Jeg har aldri skutt noen på slike avstander. 

Før i verden, mange... Men da med 22LR og 22Hornet, og 100m var langt.

 

1 time siden, Premium2006 skrev:

De fleste skyter inn på 100 meter? Selv til ryper?

Hva er innskyting? Mine sikter har vanligvis "0" på 100m, så det kan vel regnes som innskyting på 100m. Når jeg da vrir til "5", så er jeg "innskutt" på 200m, på "12" (klikk) 300m, og om jeg skal skyte på 50m, så ser jeg ingen grunn til å ikke vri til "2" - hvor er jeg innskutt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du skjønner hva jeg mener! ;)

Har ikke utvendig tårn på denne kikkerten, men kan vurdere å sette på zeisen med asv til dette formålet.

 

Å skyte inn, er for meg å justere/nullstille kikkert på en gitt avstand.. altså at prikken i midten samsvarer med direkte treff på det jeg sikter på(på gitt avstand)  Hva dere definerer som innskyting, får være opp til dere ;)

Link to comment
Share on other sites

@Premium2006 Alle kaliber, unntatt 22LR, skyter jeg alltid inn på 100 m! Annet blir fort rot.

For å være litt ærlig, og du kan kanskje kjenne etter litt selv, jeg har «uforståelig» bom på ryper jeg også😉.

Jeg bruker tøddel tegn fordi egentlig er det ikke så uforståelig. Når man har rota rundt en hel dag i skauen/fjellet så er man sliten nok til å kuke til mye som ellers er helt selvfølgelig når man er uthvilt. 
Vurdering av avstand, tja..? Jeg har bomma med 100 + meter. Så jeg bruker avstandsmåler på alt selvfølgelig. Det løser en del, og jeg er ofte overrasket over de vurderingene jeg tok. Du tipper og vet ikke sier du, men antar kort avstand? Joda jeg har skutt over ryper jeg også. Da liggende i nokså bratt terreng og skutt nedover, men jeg tror jeg skal skylde på skytestillingen🤫

Vind og vurderinger av den er av og til helt på bærtur. Kule med god BC hjelper mye.

 

Også sist og ikke minst. Hvor godt skyter du egentlig når kroppen er passe mør, skytestilling ikke helt optimal, rifla er kanskje litt i letteste laget, hva vet jeg? 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye sant i det du sier @Bly!
Enig, men hadde noen uforklarlige bom, med god tid og bra skytestilling. Ikke var jeg sliten heller.. Jeg er vel en helt ok skytter og treffer stort sett det jeg skal. Har bare en følelse av at jeg ble lurt av kulebanen på litt for kort hold. Får skyte inn på 100 meter og bruke leica’n litt mer aktivt. 

Link to comment
Share on other sites

I min verden så er rypejakt med rifle en aktivitet som går ut på å finne ryper på bakken, i en tid på året der de trykker dårlig og en hagle er lite egnet. Avstanden er i følge min statistikk på mellom 80 og 200m. Kommer man over 200m begynner det å bli j..... vanskelig å treffe de. Vis man som i M67 og trådstartes tilfelle skyter mange ryper på under 30m så har man valgt ett lite egnet våpen. Hagla er oppfunnet😊 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Bly skrev:

@Premium2006Hva skyter du med? Har du vurdert kikkert, montasje, bedding på rifla? Gjør en stress test av systemet og se om det holder null.

T3x med leupold vxr 3-9x50. Rifla går godt på banen, så det er nok skytteren som er problemet. For meg er nok 50-100 meter ganske vanlig. Ble bare noen med uvanlig kort avstand i vinter. Hadde ikke hagla med, så måtte gjøre det beste ut av situasjonen. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Premium2006 skrev:

, så det er nok skytteren som er problemet.

Jeg ville nå likevel testa hva den tåler av trøkk før den havner ut å kjøre😉

Det er rart med det men om du kakker litt på objektivet med håndbaken og bryter litt på stokken og rifla så kan det godt hende at du får deg en overraskelse. Ringene er ofte det svakeste leddet.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Super XX skrev:

I min verden så er rypejakt med rifle en aktivitet som går ut på å finne ryper på bakken, i en tid på året der de trykker dårlig og en hagle er lite egnet. Avstanden er i følge min statistikk på mellom 80 og 200m. Kommer man over 200m begynner det å bli j..... vanskelig å treffe de. Vis man som i M67 og trådstartes tilfelle skyter mange ryper på under 30m så har man valgt ett lite egnet våpen. Hagla er oppfunnet😊 

Lykke til med å skyte flere ryper ut av samme bjørkekratt på 30m hold med hagle ;) 

 

Men min 22LR jakt på rype var nok diktert av flere ting. Jeg hadde en utmerket 22LR, og en haglepatron kostet/ koster 20 ganger mer enn en 22-patron - og hvorfor skyte ei rype med hagle når du kan skyte den med 22LR? Jeg brukte nok 22, og senere 22 Hornet fordi de ofte fløy opp på mer enn haglehold, men dette var (lenge) før PLRF (Pocket Laser RangeFinder), laser avstandsmålere, og da er 200m innihelvetes langt på ei rype. Jeg tipper gjennomsnittet på min skyting på min jakt på 80-tallet var 50-60m. Men når du ser dem på 30, så skyter du dem på 30. Her jeg sitter minnes jeg flere "minneverdige" ansmygninger på rype, for å komme så nært at de er på "øyemåls-målbar" avstand - altså 40-60m  i vinterkamo, med hvite kluter rundt Brno 2 med lyddemper, og et par ganger hvor jeg kunne skyte flere ryper etter hverandre, uten at de andre i flokken fløy - ikke før en klarte å lage et flaks med vingene før den døde. 

I nyere tid har jeg jaktet lite rype, men skutt noen få - da med 223, og på hold mellom 50 og 150m tipper jeg - å oppdage en rype på bakken på 200m hold er det egentlig bare sjelden, og under spesielle forhold man gjør - iallefall jeg... Andre fugler, ender, gjess, skarv, en orrhane eller to, har jeg skutt på mye lenger hold - men disse er mye enklere å oppdage, og langt større. Men så snart man skal skyte på så små mål, ut over avstanden en kan basere seg på øyemål og PBR slik jeg (og alle andre) gjorde på 80-tallet, så må en kjenne kulebanen temmelig nøyaktig, og ikke bare være innskutt på en bestemt avstand.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

De opplevelsene hadde nok de fleste på den tiden og noen 10 år senere også.

Nå er rypene blitt mere sjelden og vinterjakt er det få som driver med siden terrengene stenges tidligere enn før. 

Jeg er nå av typen som jakter med hagle så lenge jeg kan og rifle er definitivt andrevalget selv om det kan være akkurat det som trengs den dagen man gikk ut på tur. Min subjektive oppfattelse er at hagla bringer mest fugl i fryseren. 
Uansett er det mere stas å skyte rypa med rifla. Det er på en måte mere en prosess som skaper minner enn et brøkdel av et sekund hvor hagla fikk svinge før skuddet falt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Bly skrev:

@M67

De opplevelsene hadde nok de fleste på den tiden og noen 10 år senere også.

Nå er rypene blitt mere sjelden og vinterjakt er det få som driver med siden terrengene stenges tidligere enn før. 

Jeg er nå av typen som jakter med hagle så lenge jeg kan og rifle er definitivt andrevalget selv om det kan være akkurat det som trengs den dagen man gikk ut på tur. Min subjektive oppfattelse er at hagla bringer mest fugl i fryseren. 
Uansett er det mere stas å skyte rypa med rifla. Det er på en måte mere en prosess som skaper minner enn et brøkdel av et sekund hvor hagla fikk svinge før skuddet falt.

Sant. Det hører jo med til historien at jeg er katastrofalt dårlig til å skyte med hagle, så ei hagle gir meg ikke store fordelen over ei rifle på <30m. Sitter de så treffer jeg, og flyr de så bommer jeg...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...