Jump to content

Gamle slaktepatroner


pewpewlife

Recommended Posts

2 timer siden, pewpewlife skrev:

Tror jeg må skaffe meg "Cartridges of the world"

 

Som du vil se av den andre tråden, fant hvertfall ikke jeg noen slaktemaskepatroner i "Patron-Bibelen". Der har jeg heller ikke funnet noe om andre "bruks-smellerter", som spikerpistol-ammo, boltpistol-ammo, eller "smelteovns-hagler" ("våpen" til å skyte vekk avleiringer i smelteovner, omtalt i "Våpen-journalen" anno dazumal).

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Jegermeistern said:

Som du vil se av den andre tråden, fant hvertfall ikke jeg noen slaktemaskepatroner i "Patron-Bibelen". Der har jeg heller ikke funnet noe om andre "bruks-smellerter", som spikerpistol-ammo, boltpistol-ammo, eller "smelteovns-hagler" ("våpen" til å skyte vekk avleiringer i smelteovner, omtalt i "Våpen-journalen" anno dazumal).

 

Kanskje større risiko for forfalskninger når ikke alt er like godt dokumentert. På den annen side så er kanskje ikke disse typene patroner noe mange er interessert i?

Link to comment
Share on other sites

Ja. "Alle" sentertente patroner registrert opp til 1995 er med i den boken, herunder naturligvis også slaktemaskepatroner, drivpatroner, osv. Men informasjonen som gis er 1:1-skalategning, opphavsland, utvikler, produksjonsår og produksjonsstatus. De som forventer en haug fargebilder og masse rare selvsagte fakta og røverhistorier blir nok skuffet.

 

Ole

 

Link to comment
Share on other sites

Litt seint, men kom over nokre utklipp frå Gresvig og Røgeberg katalogar frå 1974.
Det var på den tida ein måtte sjå seg om etter ny jaktrifle, sidan det vart slutt med Kragen.

 

Fann også eit par patroner, og ei kule som er plukka ut av eit grisehovud.
Blykula er 165 grain, har ingen tegn til riflespor, og meiner å hugse at somme slaktemasker hadde glatt løp.
Svak-Middels-Sterk, var merka med stjerner på hylsa.

 

Patronene i det fyste innlegget over her, er tydeligvis den Ekstra Sterke typen, som hadde kule av sink.
Tipper at dei er produsert på ein annan fabrikk (tysk ?) blank hette, og med sterkare hylse ?

 

Kaliber 9,6 er litt rart, for _hylsa_ har diameter 9,6mm, men kula har ikkje hælbase, og er berre 9,0 mm.
Og det er hylsa, 16,5mm lang, som er litt uvanlig.
Finns det eit godt norsk ord for "balloon head" ? (Altså om patronhylser, -ikkje folk.)
Den er altså forma som randtenningshylser, der randa er klemt heilt flat, og så er det pressa innover ein hettelomme i midten. Midt i lommen er det ein bulk utover, til ambolt for berdanhetta.
To grove tennhol er punktert innover, så fliker av messing er bretta inn i hylsa. Vanskeleg å få til gode bilder.

 

N

 

FormSlakt.JPG

HagenSlakt.JPG

Slakthylse2.jpg

Slakthylse3.jpg

Slaktpatroner1.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...