Jump to content

Fabrikkammo på Afrika reise?


Kammerherren

Recommended Posts

Har bestilt tur til Sør Afrika med XXL Adventure og tenkte jeg skulle reise med både rifle og revolver. Har hørt at det er krav om at en må ha med fabrikkamoo, ikke hjemmeladet ammo. Stemmer dette med erfaringer folk her inne har? Skal jakte med ei rifle i 375H&H, bruker 270grs Woodleigh kule, mye lik Norma sin PH ammunisjon med andre ord. "Problemet" mitt er at jeg ikke er så lysten på å småtte kjøpe ny ammunisjon til denne turen. Har jo hørt at en bør ha med minimum 40 skudd, kanskje 60. Om en skal ta utgangspunkt i Norma sin Oryx ammunisjon som koster ca 51,- for stykket blir det faktisk litt penger av dette.....Ca 3000,-. (Vet ikke hva PH ammunisjonen koster). Ikke at dette er noen kjempesum sett i forhold til jaktreisen med trofeavgifter, men siden jeg lader fullgod ammunisjon til ca 15,- stykket føler jeg det som en svært unødvendig utgift. En annen ting er at ved å lade selv så får en jo andre fordeler som skreddersydd ammo til sitt våpen.

 

Er det noen her inne som har erfaring med å ta med hjemmeladet ammunisjon til Sør Afrika?

Link to comment
Share on other sites

Ta med deg så mye hjemmeladet ammo du bare orker (sjekk med flyselskapet hvor mye du har lov til å ha med deg. Du har lov til å ha med en viss vekt og ikke antall patroner).

 

Du behøver ikke "orginalesker" til ammo, og kan godt bruke plastesker laget til dette.

 

Du finner det meste som trengs å vite på denne siden.. : http://www.shakariconnection.com/index.html

Link to comment
Share on other sites

Er fortalt at en fort kan bli forsinket et døgn på flyplassen om en ikke har fabrikkammo, pga mer eller mindre korupte tollmyndigheter og politi.

 

Noen med andre erfaringer?

 

Det er nettop derfor en del reisearangører vil at ammo skal ligge i originalembalasje. Det var beskjeden vi fikk før vi dro til RSA i fjor. Så lenge det står f.eks. Norma på hylsa kan du lade selv å putte i en Normaeske som samsvarer med kaliberet. Koster jo uansett ingenting å gjøre dette så er en sikker på å ikke få problemer.

Link to comment
Share on other sites

Tror det viktigste er at du bruker ammobokser med egne rom for hver patron slik at patronene ikke ligger å flyter.

 

Bruk solide bokser som f.eks. MTM. Har ved et par anledninger brukt billigbokser fra Frankford Arsenal og patroner har punktert bunnen og falt ut. Dette sier vel også sitt om hvordan bagasjen håndteres.

 

Noen flyselskap forlanger også at ammo skal pakkes separat og sendes som eget kolli. Her har Pelicase fine solide transportbokser av passe størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal hente en Pelicase til rifla nå til uka, så jeg tviler på om det vil være aktuelt med en liten Pelicase for ammo.... Blir fort fryktelig tungt, hehe.

 

Jeg tror jeg skal få tak i noen pene pappesker til Norma ammo, slik at mine blanke flotte hjemmeladde hylser fra Norma ser fabrikknye ut :D .

 

Satser på at det går bra!

Link to comment
Share on other sites

For å unngå potensielle problemer, har jeg alltids pakket mine hjemmelade patroner i enten brukte orginal esker, eller i 20 skudds plast esker som jeg har "forseglet" med sånne hvite klistre lapper man kan kjøre gjennom PC skriveren. Har da skrevet kaliber, kulevekt, og laget et svada "merkenavn" for sikkerhets skyld. Med litt arbeid ser det faktisk ganske profft ut. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...