Jump to content

Barnes TTsx, Accubond eller Ballistic tip til rev?


fredriko

Recommended Posts

I .30-06 til rev ville jeg gått for helmantel, f. eks. Lapua FMJ 123 grs som har meget god presisjon i min Sauer 404. Skyter 3-skuddsamlinger på 100 m godt innenfor 20 mm. Jeg lader med Vv N140 og Norma 202, begge 52 grs, som gir utgangshastighet rundt 875 m/s i 56 cm pipe. Ja, du må regne med at Mikkel kan rusle noen meter selv etter et perfekt treff, men ellers skulle det ikke bli all verdens søl.  

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Sølvrev skrev:

I .30-06 til rev ville jeg gått for helmantel, f. eks. Lapua FMJ 123 grs som har meget god presisjon i min Sauer 404. Skyter 3-skuddsamlinger på 100 m godt innenfor 20 mm. Jeg lader med Vv N140 og Norma 202, begge 52 grs, som gir utgangshastighet rundt 875 m/s i 56 cm pipe. Ja, du må regne med at Mikkel kan rusle noen meter selv etter et perfekt treff, men ellers skulle det ikke bli all verdens søl.  

 

har vært inne på tanken selv, har nemlig liggende noe 123gr lapua fmj, men er redd den springer for langt og ikke finner den igjen etterpå, er det slik at helmantel er mer fornuftig jo større kaliber man har? kontra f.eks 223? 

 

Link to comment
Share on other sites

Vel, det blir jo noe større hull (7,8 vs. 5,7 mm) og det bør gi noe bedre effekt. Uansett hvilken kule du velger til .30-06 må du regne med gjennomskyting på en rev. Det kan du vel også oppleve med såkalte varmintkuler i .223, men det er en mulighet for at de letteste kulene stopper i revekroppen. Skal du ha en skikkelig lyseslukker som ikke gir gjennomskyting bør det vel være kaliber .17, etter hva jeg ser fra eksperthold? Jeg er ingen erfaren revejeger, men har noe erfaring med Lapua FMJ på annet småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Det ultimate for rev er rundt 30-40 grains kuler i 1000-1200ms. Da slukkes lyset umiddelbart og kula stopper i reven. I 30 06 blir det gris uansett med ekspanderende kuler. Helmantel fordrer gode treff, i bein for og legge reven rett ned. Skulle du treffe litt langt bak kan den fint komme seg 100m. På snøføre ikke ett stort problem, litt verre på barmark. Selv har jeg prøvd det meste i 308 unntatt helmantel og kommet fram til att matchkuler i moderat hastighet fungerer bra, utgangshull i 2-4cm str ved normale skuddvinkler. Skyter du gjennom ryggrad blir det gris uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Polardego skrev:

Har skutt noen få rever med 40 gr V-Max i rett over 1000 m/s. Gjennomskudd på samtlige. Men, det var ganske små rever 

Har skutt rundt 15 rever med samme kula i ca 1050ms og som du sier går det gjennom de små. Større en 5-6kg så blir det ett hull. 30grains er nok optimalt for pelsjegeren, jeg valgte 40 for og ha litt mere "omph" og mindre vindavdrift ute på 2-300m. Lengre hold gir selvfølgelig større sjanse for to hull i skinnet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.6.2020 den 21.21, Polardego skrev:

Ja, de går rett ned, men jeg fikk samme effekt med 55 gr Sierra Blitzking blyspiss som var ladet til 850 m/s for å få samme treffpunkt og kulebane som 55 gr Hornady FMJBT.


rått, kjekt og få tips til kuler som funker på det man skal jakte på 😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...