Jump to content

Kikkertsikte/montasjeproblem (for lavt på skiva)


mannen i gata

Recommended Posts

Trenger hjelp nå. Kjøpte meg nettopp en Remington 700 SPS i cal 223. På toppen fikk jeg montert min halvtår gamle S&B Zenith 2.5-10x56. Da jeg fikk sakene i posten lå rifla i esken og kikkerten med ringene satt på i egen forsendelse (sammen med noe annet..)

 

Den står i Leupod montasje av den typen man setter på og vrir og så skrur til. Jeg satt den på etter beste evne - har ikke vært borti sånn montasje før. Da jeg skulle skyte inn var jeg ikke på skiva. Jeg fant ut at jeg hadde montert den skjevt på basen det er en skrue på hver side (bak) og jeg hadde oversett dette. Den ble rettet og jeg kom inn på skiva.

 

Problemet nå er at kikkerten er skrudd maksimalt opp, men jeg er fremdeles 2.5 cm for lavt på skiva på 80 meter. Og på S&B er det en indikator (som en turteller på en bil :) ) og den viser rødt, godt innpå det røde. Jeg må altså tre knepp til opp, men har ikke flere knepp og stille.

 

Sånn som dette skal det ikke være. Jeg snakket med forhandleren i dag og han ville sende meg en tynn skive som var til å legge under. Men så sier en kamerat (som har god greie på det) at jeg må ha fått noe feil ringer eller noe sånt. Det skal ikke være nødvendig med en sånn skive mente han. Og det er jeg forsåvidt enig i.. eller tar jeg feil? Burde jeg sende hele børsa med kikkert og alt til forhandler igjen og be om at det er i orden når jeg får det tilbake? Eller er det sånn at dette er helt normalt med så høye montasjer og en skive under er "etter boka"?

 

Veldig takknemlig for svar hvis det er noen som har vært borti dette før. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg oppfatter din beskrivelse av montasjen som riktig, (En Leupold "standard" vrimontasje) er det særdeles unormalt å shimse denne bak. Er den nå rett, dvs at flaten under på ringen flukter toppen på basen (der de to låseskruene sitter) vil det jo i praksis bety at du bøyer mellomrøret på kikkerten med shimsing.

 

Anbefaler at du reklamerer på jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg oppfatter din beskrivelse av montasjen som riktig, (En Leupold "standard" vrimontasje)
Ja, det er en sånn en.
Prøv å løsne på kikkerten og vri litt frem og tilbake forsiktig' date=' jeg oppdaget spenn i min kikkert på denne måten, prøv å snu den bakre ringen, dette hjalp i mitt tilfelle!![/quote']

Dette skal jeg prøve, men den blir nok sendt tilbake uansett. Det kan jo ikke være sånn som dette.

Link to comment
Share on other sites

Vil i tillegg anbefale å bytte til burris signature ringer. Der er det foringer mellom mellomrøret og montasje så du er hel sikker på å få en spenningsfri montasje. Kan også får foringene med offset slik at du kan justere en hel del bare med å flytter rundt på foringene. Da kan du med litt fikling justere deg tilnærmet i senter på skiva med kikkerten midt i justeringsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...