Jump to content

Patron fra "Operasjon Muskedunder 1942"


Vaquero

Recommended Posts

Jeg har fulgt med på NRK sin serie om Operasjon Muskedunder hvor de går opp løypa på sabotørenes rute. Jeg må si at det er flott laget, meget bra rekonstruksjon og dokumentar. Jeg har ikke tenkt å skrive om dette i sin helhet, men under flukten fra kraftverket i Glomfjord (september 1942) etterlater sabotøren Sverre Granlund en pistol og magasin pluss patroner til en Colt pistol på en gård han søkte tilflukt hos. Pistolen med magasin er en historie for seg selv, men familien som fortsatt bor på gården viste frem patronene som angivelig Sverre Granlund dumpet på stedet, åtte patroner 11,25 fra Raufoss. Det jeg undres over er at Sverre Granlund med flere som ble landsatt fra en fransk ubåt og som hadde med seg utstyr fra England med bl.a patroner fra Raufoss. Raufoss produserte patroner under krigen under kontroll av okkupasjonsmakten.  Hvordan kan patroner som er produsert på Raufoss i 1941 havnet i England for så å returnere til Norge med sabotører? Programmet fra NRK støtter patronenes opphav med at de er produsert i 1941 og sabotøren Sverre Granlund var på gården i 1942. 

Bilde fra NRK.JPG

Dette bilde har jeg tatt fra NRK sitt program. Som vi ser stiller denne teksten fra NRK et spørsmålstegn.

 

RA 1941.JPG

Bilde fra egen samling.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når vi først er inne på ammunisjon som kom fra England så kom det som vi vet mye rart. Jeg har vist denne 6,5x55 tidligere. Denne er spesiell, produsert av Eley for flydropp til motstandsbevegelsen  i Norge.  Veidinn som gikk bort for en stund siden bekreftet at disse er produsert under krigen for formålet. Det som er merkelig er bokstavene på tysk, for å villede tyskerne, typografien (fontene) er ikke typisk tysk eller skandinavisk. Bunnstempelet er heller ikke svensk eller norsk. En tysk etterretning burde ha registrert dette ganske kjapt. Når britene først skulle produsere patroner og samtidig villede fienden, hvorfor ikke gjøre det fult ut med landets bunnstempler, eks. RA. K.J står for Krag Jørgensen. Ingen nordisk patron i 6,5x55 har dette bunnstempel, selve esken er ukurant norsk/svensk. 

6,5 KJ.jpg

 

K.J. b.JPG

 

K.J. c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg så også denne dokumentaren, og tenkte over det samme, rart at de hadde ammunisjon fra Raufoss, stiller meg vel litt tvilende til det. Flott at NRK lager slike dokumentarer fra krigen. Synd at så mange ble tatt, og mistet livet. 

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke, men siden dette er forsåvidt tidlig i krigen, kan det ha vært en tanke bak dette at ikke utstyr skulle ha fks Engelske merker. At ikke Sabotøren kunne grilles om evt inførselsruter av materiell osv. om de mot all formodning skulle ende opp i klørne til Tysk etteretning. Det at noen patroner forsvant fra RA sin produksjon eller lager i 41-42 , med dette som formål kan jo være en liten mulighet?

Edited by Bunkeren
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Bunkeren skrev:

At ikke Sabotøren kunne grilles om evt inførselsruter av materiell osv. om de mot all formodning skulle ende opp i klørne til Tysk etteretning.

Det kan tyde på det du skriver her, eks.6.5 k.j patroner kan bekrefte denne strategien. Ellers "bøttet" det ned patroner godt merket fra USA - Canada - UK så det holdt. Generelt ble det produsert mye forfalskninger av div. Eksempel falske sedler m.m. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...