Jump to content

Kjell Hallbing


Per Hjalmar

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Jeg var med på å selge Browningen til Hallbing.

Han ville absolutt ha den levert med en Leupold VX-III i hakemontasje.

FN kontaktet oss flere ganger for å være sikre på om de hadde oppfattet ordren riktig.. Skjeftet ble bestilt på mål tatt av børsemakermester Kjell Enerhaugen.

Hvis jeg husker riktig betalte Hallbing litt over 30k for Browningen. Året husker jeg ikke men det kan ha vært ca 77-79.

 

Browningen var til salgs gjennom Rogne for et år eller to siden. Om den ble solgt vet jeg ikke. Denne rifla er ganske enkel og prisen antydet av Rogne var ikke gal.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Historien rundt disse våpnene skulle vært samlet inn og skrevet ned så man har historien bevart.

 

Og så vil jeg ydmykt be om at hvis det lar seg gjøre, og eventuelle eiere er villige, så kan børsene tas med på en kammersmell i fremtiden så en stakkars Louis Masterson-fan kan få ta på dem... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Favorittrevolveren til Hallbing var vel en S&W mod.19.

Skal se om jeg kan finne serienummeret på den. Min tidligere sjef sitter på Gresvigs salgslogger fra 60-70-tallet. De er sirlig skrevet for hånd og ser ut som kirkebøker..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått litt info fra sønn til Kjell Hallbing, dobbeltrifla fra Browning ble kjøpt for bjørnejakt i USA/Canada. De kom bare dit i bokform, da var de på Kodiak. De var vel også i Afrika i bokform. Etter han solgte parhaglene fra Boss, hadde han en Browning (B25)? og en Merkel. Det kan nok stemme at de ble brukt i Skottland, han som solgte de til Kjell var en tur sammen der. De ble kjøpt hos Boss & Co. i 72-73, solgt til Kjell som bl.a. var i Ungarn på jakt med de. Det var sammen med eier før meg. Skjeftet på den ene brakk, de ble sendt til Rigby sammen med andre våpen som skulle fikses. Det ble satt på et stykke fransk valnøtt som var lik det orginale. (1989) Den andre ble pusset ned, så de fremstår i dag som strøkne. De ble også godt over av Holts børsemaker før de kom tilbake til Norge. De passer meg greit, har treft en del lerduer med de. Det er booket fasanjakt i Danmark til de i høst. Det blir en artikkel om de i Vapentidningen etterhvert. Har 50 års norsk historie, mangler 50 års engelsk historie på de. De ble bestilt i Sept. 1918 av en Ltn. som kom hjem fra krigen. Hans niese giftet seg med Winston S.Churchill, barnebarn av sir. Winston. Eier døde i 34, har ikke funnet ut hvor de havnet etter det.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...