Jump to content

Nytt Vihtavuori krutt N-555


Bergara-Man

Recommended Posts

Løpslengde betyr ingenting for ladevekt.

Bruk ladedata for en tilsvarende kulekonstruksjon med samme vekt og begynn midt mellom maks og min verdier oppgitt.

Finner du ikke kruttypen så bruk data fra et raskere krutt fra samme produsent, eller send mail til produsenten.

Med 6,5 x 55 er det enklest å bruke skytterlagskrutt, da finner du ladedata over alt. N-19 er et godt utgangspunkt for 6,5.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kulen ser ut til å være veldig lik 120grs tsx/ttsx, så minimumsladninger der og jobbe seg oppover, høres ut som en trygg rute.

Vær obs ift forrige råd, at skytterlaget forholder seg ikke(foreløpig) til homogene kuler, slik at jeg ville ikke brukt deres ladedata.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skytterlagskruttet fra Norma og Raufoss er samme krutt som du kjøper i butikken til nesten dobbel pris, men varierer litt mer i brennhastighet. Ved å starte på minimumsladning er det uproblematisk å benytte det. Uansett står det ladedata på hver boks slik at en rask sammenligning med ladetabeller gir korreksjonsverdi.

Skytterlag som selger Vihtavuorikrutt har samme kruttet som butikken. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for råd! Kammeret var jammen kjekt. Hos Hornady sin ladetabell så ligger maksladningene for GMX fra 43grs-47grs, og eneste oppgitte VV-krutt N160 på 45,4grs. I andre ladetabeller med både N555 og N160 lades det et par grs mer med 555 enn 160. Så om jeg starter på 43grs med 555 så kan jeg være trygg? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ladet N555 og TTSX 120grs i 6,5x55 noen dager nå. Prøvde fra 43-46grs. Fant til slutt ut at 44,5grs med 1,5mm friflukt og patronlengde på 78,5mm ga omtrent hull i hull. Har ikke fått målt hastighet enda da jeg ikke har kronograf, men skal skyte på litt lengre hold etterhvert, så finner ut da. 

Link to comment
Share on other sites

I en simulering med dine data i GRT så kommer det ut følgende:

 

837,7 m/s

 

Trykket ser greit ut, men kan jo avvike fra det en simulering viser.

 

Munningstrykket er ganske høyt, så en solid lyddemper er absolutt å anbefale.

 

6.555SE 120TTSX N-555 44.5 grains.jpg

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Oi kult! Tusen takk. Fikk litt ujevne samlinger i dag med ladningene på 100 meter, så må prøve litt til senere i sommer. Sikkert jeg som skjøt dårlig. Rakk én serie på 310 meter som ga meg ca. 1,6 mil opp og 3,6cm samling. Strelok sier 825m/s. Så stemmer nok bra, må som sagt prøve litt til. 

F6C323F8-28E8-48CE-9AE7-1ABEF56655CC.jpeg

6035E444-4495-47A0-969C-7ED662A5C325.jpeg

93592D45-E47A-4C26-A40E-2CDEE87BC32E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...