Jump to content

"Frossent"slakt


Deerhunter

Recommended Posts

Fikk for noen dager siden ei halv hjortekolle fra en jaktkompis,kolla var desverre ikke ferdig mørnet, og ble i mangel på noe bedre hengt i et gammelt stabbur.Desverre viser det seg at det har blitt for kaldt til slaktet,og at kjøttet er blitt halvfrossent.(jævlig å partere).Det jeg lurer på er hva har dette å si for kjøttet? Og hvordan bør jeg behandle det heretter?

Link to comment
Share on other sites

Hjorten jeg skjøt i dag - slaktet/parterte jeg, og hang skinkene opp inne i huset.

Ytre og indrefilèter ble skåret opp - og modnes på samme rom.

Resten ble kjøttdeig.

Ved å ha de hengende "ute" i kulden - har jeg erfart at kjøttet blir seigt.

 

Og tror kanskje du vil oppleve det samme :(

Du kan jo prøve å koke en kjøttbit - og se om det blir spisende.

Link to comment
Share on other sites

Grovparter den og heng den i mindre stykker inn i kjelleren din. Så kan den henge der ein dag, før du fin parterer den vidare. Det spørs korleis det gjekk med kuldeforkortninga i perioden etter den blei skutt. Om den hang ein alt for kald plass då, så kan det bli et seigt kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar,fikk vel egentlig bekrefta det jeg frykta.

Vel,vel kolla er iværtfall færdig partert nå.Ble mye kjøttdeig og "småkjøtt" som skal varmebehandles en god stund før det fortæres.

Til neste år SKAL det bygges slaktebod med parteringsplass og tilhørende isolert kjølerom!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...