Jump to content

Russiskstøver


predator hunter

Recommended Posts

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har jaktet en del med russer, måtte ta livet av den nå i sommer :( SISU rakk å bli 10 år, fikk nyresvikt.....

 

Vi brukte han vesentlig til rev og gaupejakt, ble vel skutt noe sånt som 10 gauper for han gjennom årene :P rever vet jeg ikke, men det ble alt noen. Sisu hadde litt trangt mål, og hadde problemer hvis gaupa gikk i ved...... Hadde han fått klar å finne igjen gaupa når den gikk opp i trær hadde vi nok skutt flere :D

 

Han hadde gode poter og bra pels med mye, og tett under ull.....

 

Lykke til med en spennende hund :P

 

var dette en russisk støver eller en russisk flekkete støver da ?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er russerne derres på klovvilt? Eller jager de ikke det :?:

 

Støver er nå ein støver ! :!:

Jage jo kløvvilt dem å, som de nordiske støveran kan gjøre ! :!::!:

Det e jo opp til eier å få de til å ikke jage kløvvilt. :wink::wink:

 

Er jo ingen som kommer med noe negativt om de så jeg må prøve å lure ut noe fra russerstøver eigerne. For jeg trur ikke det bare er de positve sidene en russer er utdelt med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er russerne derres på klovvilt? Eller jager de ikke det :?:

 

Støver er nå ein støver ! :!:

Jage jo kløvvilt dem å, som de nordiske støveran kan gjøre ! :!::!:

Det e jo opp til eier å få de til å ikke jage kløvvilt. :wink::wink:

 

Er jo ingen som kommer med noe negativt om de så jeg må prøve å lure ut noe fra russerstøver eigerne. For jeg trur ikke det bare er de positve sidene en russer er utdelt med :wink:

 

De er jo som andre støvera de da, spør du meg .

Er ingen superhoinn som ska fræls harejegeran ,nei !

Men jeg er meget fornøjd med min i allefall . :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

meir robust å ber pota,takle meir snø.meir fart?kan vel slå begge veiga.

 

:mrgreen::mrgreen:

Det e dine ord det , superhoinn. at dem hi bedre poter , takle meir snø.e berre tull. har sett russera som blør på potan etti en hard dag i skogen.at dem takle meir snø ? det ligg jo litt på jaktløsta om hoinn vil arbe i timesvis i mye snø det da.har hatt finna som står på i timesvis i jævli mytti snø æ da.

Du må lesa rase historia mr superhoinn .så får du vite hva som er i russern.det er en rase som heite russisk borzoi,e det ein spisshoinn ? det e ein mynde det !

når du finn ut at det e spisshunder i den så legg det frem ! :wink:

 

russern ser vist ut te å ska frels støververdn den, det kjæm den ikke til å gjøre ! :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

meir fart?kan vel slå begge veiga.

 

:shock::shock:

jaja.det bli mye tap når fartn blir stor . det er erfaringa me min russer .

særlig på hare blir det hakkete loser med enorm fart,hjernen spring i fra nesen da!

på gaupa e det jo fordel med en rask hund . lettere å stille gaupa på bakken.

som støvera flest skjønner jo også russern ikke ka som skjer når gaupa klatre opp i eit tre.

det blir jo som oftest tap da.

på rev må du jo også kjøp dæ ein ny hund når losan på rev går jævli fort da.

for da går reven meget fort inn i hi eller berg,da må du ha ein hihund for å forsette jakta da ja ! :?::?:

 

sei ijjen ::: russern frelse itt støververdn nei. :oops::oops:

 

folk må slutt å tru på ka som bli skrevi i forskjellige jaktreportasjer.det er kun en mann i norge som har skrevet at russern e dein nye superstøvern :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Markerer den ikke hvis gaupa går i tre?

Markerer den hvis reven går i hi?

stiller ikke disse spørsmålene for å være kritisk, men kunn for å prøve å få fram litt fakta fra de som har russere :wink:

 

støvere generelt skjønne jo itt at gaupa treer. men markere revhi det gjør noen som andre støvera.

min russer står for berg et finnere ord for markering av hi da!

 

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

meir robust å ber pota,takle meir snø.meir fart?kan vel slå begge veiga.

 

:mrgreen::mrgreen:

Det e dine ord det , superhoinn. at dem hi bedre poter , takle meir snø.e berre tull. har sett russera som blør på potan etti en hard dag i skogen.at dem takle meir snø ? det ligg jo litt på jaktløsta om hoinn vil arbe i timesvis i mye snø det da.har hatt finna som står på i timesvis i jævli mytti snø æ da.

Du må lesa rase historia mr superhoinn .så får du vite hva som er i russern.det er en rase som heite russisk borzoi,e det ein spisshoinn ? det e ein mynde det !

når du finn ut at det e spisshunder i den så legg det frem ! :wink:

 

russern ser vist ut te å ska frels støververdn den, det kjæm den ikke til å gjøre ! :roll::roll:

 

Her er vi faktisk enig :wink:

Link to comment
Share on other sites

fain nå om innblanding me laikaer langt tebake på www.hundeguiden.no :?: du kan gjern skriv litt om opphavet te rasen hves du sett me historien,arti åt fleir å få me den :):)

 

 

Det står nokko om det ja på hundeguiden.no ja. men det er jo heilt tebakers førri 1500 tallet . jaja.det e vel litt laika bakom dem da.men tru no det er bra utvaska laikagenan da ,eller ka superhoinn. i nyar ti så vart det innblanda russisk borzoi .

hunden går jo som kostrom-støver, som er det egentlige utsprunget te mang av vårres støvera. finsk støvern har i allefall sitt utsprung i kostrom-støvern .

hiv å hoi. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ville jaktegenskapene hos valpene blitt hvis man krysser russerstøver og laika?

8)

 

Du er nok ikke den eneste som har tenkt den tanken.

Jihbrag har en halv støver fra elghund og en annen støver variant.

Han kan sikkert gi deg noen svar på hvordan den funker.

 

Hadde vært spennde og prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Å krysse feks to støvere av forskellige raser er ingen problem , heller ikke å krysse feks en Engelsksetter med Gordonsetter. Men å krysse to så forskellige raser som Laika og Russerstøver blir det mest sannsynlig hunder som i beste fall blir halvdårlige på alt , i værste fall duger de til ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Du er jo et vandrende hundeleksikon, Lodjursjägaren, så kanskje du kan gi oss en kvalifisert sysning på dette:

Hvordan ville jaktegenskapene hos valpene blitt hvis man krysser russerstøver og laika?

8)

 

ska du ta ei kryssnings parring på hain trulsern å a ville vittre. joda, det kunna fungert det da!

men e ikke for ei sånn parring , æ da. :!:

hva er det du vil hente av egenskaper i ei sånn parring ? :?::?:

er for renavlede hunder æ. men det e mæ det da ! :!:

kryssningshunder elghunder og støvere kan slå forskjellig ut det da. :?::?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

ja å nei!harri e vel itj de æ satsa på,bli vel my ramp jakt på grevling rev gaup å kernsji bjønn ilag me nå slag spisshoinn.sku æ haft harrahoinn ha de vorti nå hamilton el finsk trur æ.må ha dæ ut å slepp på gaupa,hørd de va my tå slage oppi dein å. :mrgreen:

 

Jeg kommer til å bli en racer på trønder etterhvert som jeg følger denne tråden... :lol:

Link to comment
Share on other sites

ja å nei!harri e vel itj de æ satsa på,bli vel my ramp jakt på grevling rev gaup å kernsji bjønn ilag me nå slag spisshoinn.sku æ haft harrahoinn ha de vorti nå hamilton el finsk trur æ.må ha dæ ut å slepp på gaupa,hørd de va my tå slage oppi dein å. :mrgreen:

 

Jeg kommer til å bli en racer på trønder etterhvert som jeg følger denne tråden... :lol:

 

 

Hei.

Du får dæ eit gratis grunnkurs i trøndersk no ja.

Å d e da bra at ainna folk lær sæ rikti norsk ja ! HiHiHi :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det allerede en tråd om denne rasen. Kort sagt, etter min mening, så er ikke denne rasen ideell til rovdyrjakt. Du skaffer deg merarbeid med å få den klovviltrein. Rasen blir brukt til å jage klovvilt i hjemlandet, og blir derav avlet på denne egenskapen. Derfor meget vanskelig å få klovviltrein. Jeg synes også den er meget skeptisk til andre enn eieren, nesten litt redd av seg.

 

Hvilke rovdyr skal du jakte på?

 

??? Her er må du komme med dokumentasjon? Dette er helt nytt for meg! Om Russern er bedre eller værre en andre hunderaser gidder jeg ikke diskutere for det er mange faktorer som skal klaffe for å få til en god hund, (er individet et tallent? trenes/preges den rett? er eieren "fornuftig" med hunden? osv) det vet alle som har hatt en eller flere hunder i samme rase. Men at du rypert begir deg ut på glattisen og serverer usanne ting om hunderasen generellt liker jeg ikke helt.

 

Sosialt sett er rasen prima vare, lynne er utrolig bra, det er en glad og hengivend hund som er sterk i nervene og kan sterkt anbefales til jegeren i en famile som har barn. Hvor du har vært borti denne skeptiske russeren må gudene vite, det kan være mange årsaker til at den er skeptisk.

At denne rasen jager klovvilt er sant som mange andre hunderaser, men det er en forskjell på å "bruke den til det" og at "en den gjør det!!" sinnsyk stor forskjell egentlig. At det er vanskelig å få klovren? Vet ikke det heller, ta forhåndsregler når du jager den inn så går det veldig greit det.

 

Fordi som har eller sett en russer i aksjon ser fortat denne hunden er helt ubrukelig når det gjelder klovvilt! Elg/hjort/rådyr som kommer i 40-50 km/t er ikke et egnet skyteobjekt, og det tror jeg jegerne i russland også har funnet ut, derfor bruker de spisshunder der borte rypert:-)

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påstå noe bastant her, men jeg synes det er best å skaffe seg det mest ideelle utgangspunktet for den type jakt man skal utøve. Å skaffe seg best mulig utgangspunkt til f.eks revejakt, vil være å anskaffe f.eks foxhound(-engelsk, amerikansk, blanding). Disse avles KUN for rovviltjakt.

 

Russer avles også for bruk på klovvilt i hjemlandet, og vil dermed være vanskeligere å gjøre klovviltrein. Dette er poenget mitt.

 

Men som det nevnes tidligere i tråden, det er ditt valg, og liker du russerstøver, så velg russerstøver. :)

 

hallo rypert. legg fram dokumentasjon på at russisk støver avles på for å bruk på klovvilt :?::?::?:

hvor har du lest dette hen da :?::?::?:

har du sjett ein rusissk støver egentlig :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er det allerede en tråd om denne rasen. Kort sagt, etter min mening, så er ikke denne rasen ideell til rovdyrjakt. Du skaffer deg merarbeid med å få den klovviltrein. Rasen blir brukt til å jage klovvilt i hjemlandet, og blir derav avlet på denne egenskapen. Derfor meget vanskelig å få klovviltrein. Jeg synes også den er meget skeptisk til andre enn eieren, nesten litt redd av seg.

 

Hvilke rovdyr skal du jakte på?

 

jeg jakter hare, rev, gaupe og bjørn med min russisk støver !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Link to comment
Share on other sites

"Used for hunting foxes, hares and other small game, the Russian Hound is also a successful hunter of deer, boars and wolves..."

 

http://www.hundeguiden.no/Hunderasene_M ... _hound.htm

 

Som du ser i mitt forrige innlegg, så er dette min mening om rasen, og jeg sier ikke bastant at rasen ikke er brukende til revejakt. Med en god del arbeid så er det muligheter for en god revehund. Men jeg mener at for revejakt er en spesialisert hund et bedre valg, f.eks foxhound, som har blitt avlet for dette formål i over 100 år i hjemlandet, og den jager kun rev. Da skaffer man seg et mye bedre utgangspunkt.

 

Som sagt, er dette min mening, og den må jeg få lov å ha. :)

 

(Ang. sitatet ovenfor, så har jeg lest dette flere steder, skulle gjerne ha linket til disse sidene også, men husker ikke i farten hvor jeg fant det. Kan prøve å lete det fram.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan hende at foxstøveren er blitt avelett på som rein revehund i hjemmlandet. Men den har ikke vokst opp med ulv i skauen. Selv har jeg hverken fox eller russer. Men når jeg skal kjøpe meg en revestøver, blir det en som veit hvordan en ulv lukter og overlever. Selv om det blir et og annet klovvilt jag.

Og ulv blir det bare mer og mer av.

Link to comment
Share on other sites

"Used for hunting foxes, hares and other small game, the Russian Hound is also a successful hunter of deer, boars and wolves..."

 

http://www.hundeguiden.no/Hunderasene_M ... _hound.htm

 

Som du ser i mitt forrige innlegg, så er dette min mening om rasen, og jeg sier ikke bastant at rasen ikke er brukende til revejakt. Med en god del arbeid så er det muligheter for en god revehund. Men jeg mener at for revejakt er en spesialisert hund et bedre valg, f.eks foxhound, som har blitt avlet for dette formål i over 100 år i hjemlandet, og den jager kun rev. Da skaffer man seg et mye bedre utgangspunkt.

 

Som sagt, er dette min mening, og den må jeg få lov å ha. :)

 

(Ang. sitatet ovenfor, så har jeg lest dette flere steder, skulle gjerne ha linket til disse sidene også, men husker ikke i farten hvor jeg fant det. Kan prøve å lete det fram.)

 

Finner ikke ditt sitat om at den jager "deer", dette finner jeg i hundeguiden "Although at one time hunted in packs, modern dogs are usually hunted singly. They are hounds with a keen nose and particularly great persistence and endurance in pursuing game (mainly hare, but occasionally fox). Their voices are rich and melodious and must carry across vast distances. "

 

Her er informasjon fra den nordiske hundeklubben (NO, SE, FI),

 

Historia

 

Redan för 500 år sedan hade rasen blivit etlaberad som typ så att ryssarna gav den rasnamnet gontjaja (uttalas goncjy)

 

Rasens historia hänger samman med dom rysska borzoierna som blev renavlade av den ryska tsaren och användes till jakt på det mesta.Det var dom mongoliska krigsherrarna som tog med sig ingredienserna som tsarens renavlade borzoier, och som därefter också sätte grunden till gontjajan.

 

Borzoierna som var världens största och snabbaste jaktvinthundar, jagade enbart med synen. Därför behövde man en hundtyp till, som kunde spåra upp viltet. Då blev det använt en del laika, något som man känner igen i den dansande, korta galoppen, dom starka tassarna och den tjockt åtsittande pälsen.

 

Det drivande inslaget och det sjungande skallet kan man tänka sig stammar ifrån gamla blodhundsraser såsom den gammla st.hubertushunden. Varg var i utgångsläget det man mest jagade, och vargjakt var också motivet till varför dom hittade vägen till Finland, där rasen var vanlig tills den ryska revolutionen bröt ut och järridån stängde alla gränser.

 

Därför måste man se sig om efter annat avelsmaterial. Då fick man vända sig mot väst, och fick då korsa in harrier, hamilton och schillerstövare. Så blev ju grunden till för Finsk Stövare. Den beskrivna pomorstövare, som också antas ligga bakom den norska dunkern, är också gontjaja, med det osäkerhetsmomentet at " Rysk harlekinstøvare", som det refereras til i dunkerrasens historik, är en rasvariant som inte har varit esisterande som godkjänd i Ryssland på nestan hundra år.

 

Gontjajorna undslapp att gå samma öde till mötes som Borzoierna, som rätt och slätt blev slaktade i tusenvis under den ryska revolutionen, stämplade som tsarhundar. Adelns seder med att sätta ut stövarna på foder till sina fattigaste undersåtar hade gjort den till fattigfolkets vanligaste jakthund på landsbygden och säkrat den för en smärtfri och okomplicerad position som den vanligaste jakthunden under sovjetstaten.

 

Stövarens intåg till vårt eget konungarike följde samma mönster, och har väl bidragit till att harhundar inte är det mest trendiga man kan promenera med i städerna.

 

Her er link til min hund på denne siden... http://russkajagontjaja.dinstudio.se/diary_4_3.html

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende at foxstøveren er blitt avelett på som rein revehund i hjemmlandet. Men den har ikke vokst opp med ulv i skauen. Selv har jeg hverken fox eller russer. Men når jeg skal kjøpe meg en revestøver, blir det en som veit hvordan en ulv lukter og overlever. Selv om det blir et og annet klovvilt jag.

Og ulv blir det bare mer og mer av.

 

Har problem med å forstå hva du mener , mener du å kjøpe deg en ferdig voksen hund som er oppvokst med ulv , for at den skal sky ulv ?

 

Det er ingen hunder av de drivende rasene som har noe å stille opp med mot en ulv , mener du at Russeren løper fra ulven ?

Link to comment
Share on other sites

Men når jeg skal kjøpe meg en revestøver, blir det en som veit hvordan en ulv lukter og overlever. . :?::?::?::?:

 

 

 

Det er ingen hunder av de drivende rasene som har noe å stille opp med mot en ulv , mener du at Russeren løper fra ulven ? :shock::shock:

 

 

det finnes ikke den hund som løper i fra hain gråbein :!::!:

den jakthunden er bestilt så fort den er å kjøpe ! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men når jeg skal kjøpe meg en revestøver, blir det en som veit hvordan en ulv lukter og overlever. . :?::?::?::?:

 

 

 

Det er ingen hunder av de drivende rasene som har noe å stille opp med mot en ulv , mener du at Russeren løper fra ulven ? :shock::shock:

 

 

det finnes ikke den hund som løper i fra hain gråbein :!::!:

den jakthunden er bestilt så fort den er å kjøpe ! :mrgreen:

 

Les dette, så kan du bare bestille via Aksel G. Skjervheim. http://russkajagontjaja.dinstudio.se/empty_29.html

Link to comment
Share on other sites

Ok, men da er det avklart. Så bare at det står to "forskjellige" beskrivelser på disse to linkene, hvor den linken du posterte sier at de bruker hunden (russian hound) til klovvilt og der den linken jeg posterte ikke nevner det. Du viser til Russian Hound og jeg viser til Russisk Støver på sammen nettside/database... rart?

 

Uansett, her er det forskjellig info ute og går, jeg kan bare snakke på vegne av meg og noen kammerater som har disse hundene og de er meget fornøyd med hundene, ingen meg bekjent har blitt plaget med at den jager klovvilt i noen grad, uhell har skjedd (inklusiv min hund også) der rein og elg har fått gjennomgå, men det er unntaket ikke regelen. Derfor ser jeg ikke noen grunn til å "mystifisere" disse russerne som klovviltjagere, for det er de IKKE!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...