Jump to content

matrett anno 800 tallet?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg lurer på hva folk hadde funnet på med følgende indegrienser:
400 gram svinekjøtt,nok til to personer.

Planlegger å bake kjøttet i steikovn, innpakket i aluminiumsfolie. Vet ikke hvor mye tid og temperatur som trengs.

 

NB, det er det som var tilgjengelig av krydder, grønnsaker og bær rundt 800 tallet:
Salt,
Brennesle,
rognebær,
Blåbær
seleri,
Dill,
kål,
gulerot,
ryllik,
karve,
einebær,
kirsebær,
kvann,
bondebønner( favabønner/hestebønner)
turnips,
erter,
hagtornbær,
hasselnøtter,
løk,
nyper,
tyttebær,
ramsløk ( hvitløk kan brukes i stedet for).
Små sure epler.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pors har du glemt, det kan brukes som krydder, smakssetting av dram og som bitterstoff i øl. Brød var muligens det vanligste tilbehøret til kjøtt i tillegg til bønner og rotgrønnsaker. Svinekjøtt med litt pors og ramsløk kunne nok bli bra. Ellers er det ikke noen av de andre som jeg ville brukt til svin.

Stekeovn var nok ikke oppfunnet, heller ikke aluminiumsfolie. Derimot fantes gryter i kleberstein og jern samt keramikk. Det mest tidsriktige ville være å bruke klebersteinsgryte varmet på bål til 150-200 grader, svi kjøttet over åpen ild for å få skorpe, deretter legge det i den varme klebersteingryten og sette den i halmkasse eller oppvarmet jordgrop for å holde på varmen. Alternativt å legge direkte i varm gryte, det krever mer varme i gryten, og noen glovarme steiner sammen med gryten ville nok blitt ok. Etter en time eller to burde maten være ferdig.

Som en moderne tilpassing kan leirgryte brukes i stekeovn. Start med høy temperatur i ovnen og reduser gradvis for å simulere matlaging i jordgrop. Om du vil kan bønner og rotgrønnsaker puttes i samme gryte, men det krever mer varme og lengre tilberedningstid.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Pors har du glemt, det kan brukes som krydder, smakssetting av dram og som bitterstoff i øl. Brød var muligens det vanligste tilbehøret til kjøtt i tillegg til bønner og rotgrønnsaker. Svinekjøtt med litt pors og ramsløk kunne nok bli bra. Ellers er det ikke noen av de andre som jeg ville brukt til svin.

Stekeovn var nok ikke oppfunnet, heller ikke aluminiumsfolie. Derimot fantes gryter i kleberstein og jern samt keramikk. Det mest tidsriktige ville være å bruke klebersteinsgryte varmet på bål til 150-200 grader, svi kjøttet over åpen ild for å få skorpe, deretter legge det i den varme klebersteingryten og sette den i halmkasse eller oppvarmet jordgrop for å holde på varmen. Alternativt å legge direkte i varm gryte, det krever mer varme i gryten, og noen glovarme steiner sammen med gryten ville nok blitt ok. Etter en time eller to burde maten være ferdig.

Som en moderne tilpassing kan leirgryte brukes i stekeovn. Start med høy temperatur i ovnen og reduser gradvis for å simulere matlaging i jordgrop. Om du vil kan bønner og rotgrønnsaker puttes i samme gryte, men det krever mer varme og lengre tilberedningstid.

Lykke til.

Grunnen til at jeg vil bruke aluminimumsfolie er for å simulere hva som skjer i kokegrop.

Jeg tenker at jeg pakker inn kjøttet i folie, setter steikepanna på full guffe og steke kjøttet for å lukke porene.
Så i steikeovn på 200 grader, med steiketermometer for å holde øye med indre temperatur.

Kanhende jeg legger ved en liten bit hvitløk i pakka.

Tror jeg skal prøve å servere kokte gulerøtter ved siden av, samt litt kålrot og bondebønner.

Mjød er iallefall tidsriktig drikke, eller øl uten homle brygget med pors,ryllik og burot, samt Kveik som gjær.
Dette er en typisk Gruit, er kun mulig å få tak i kommerisiellt i Holland. her er en oppskrift:

https://forum.norbrygg.no/threads/hausakliuf-bjorr-20-liter.679/
Om Kveik:

http://www.milkthefunk.com/wiki/Kveik

Humle kom ikke i bruk før utpå 1600 tallet ca..

PS: Den første som sendte inn Kveik til oppbevaring for ettertiden er nevnt her, alle andre kom etterpå:
https://www.ncyc.co.uk/saccharomyces-cerevisiae-3545

Edited by Hedmarkingen
fiksa linker
Link to comment
Share on other sites

Du vil lage mat slik de (kanskje) laget den, her i landet, på 800-tallet. Du har, som mange andre, en forutsetning om at folka i den tida brukte "lokale" ressurser.

 

Nå er det gjort undersøkelser av matrester fra håndverkerbefolkninga i Oslo rundt år 1200 - 1300, og der er det mye for forbauser:

 

https://www.nrk.no/viten/middelalderskomakeren-lagde-gourmetmat-1.14806729

 

Dette er altså noen hundre år etter din utpekte tid. Men handel og herjing sto på sitt høyeste på 800-tallet. Fra ferdene sine tok vikinger med seg slaver/ektefeller, bl.a. fra rundt elvene i Frankriket, og disse hadde jo kjennskap til mat og matvarer fra sitt hjemland. Vikinger som "fikk smaken" på fremmede krydder, kunne jo ta med seg noe heim. Og det var arabiske handelsfolk i Birka på 800-tallet, kanskje var krydder blant handelsvarene (det var en av araberne som skrev: "Nordboerne er grisete. De vasker seg ikke før de spiser, eller etter at de har hatt seg kvinnfolk"!).

 

 

Link to comment
Share on other sites

I stedet for aluminiumsfolie kan du bruke kålblader. Even Ramsvik viser hvordan i boken sin «Ny norsk mat». I denne anmeldelsen kan du se bilder av kjeribbe pakket inn i kålblader og tilberedt i kokegrop. 
 

og ja, jeg ser ironien i å anbefale en bok med den tittelen i denne tråden, men den metoden å lage mat på var nok i bruk på 800 tallet... 

Link to comment
Share on other sites

Har også en mistanke om at grønsaker muligens ikke alltid ble kokt, men heller stekt/grillet som tilbehør til kjøtt. Det tar mindre tid å steke grønsaker enn koking, og næringsstoffene holder seg bedre i maten, og det tipper jeg at de visste.

Ett annet alternativ er at grønnsakene gikk rett i klebersteinsgryta med kjøttet, men da ble det nok ei drevje av hele grønnsakene. Artig eksperiment uansett, gi oss en tilbakemelding etterpå👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...