Jump to content

Norma p5 i 357mag


nansen

Recommended Posts

Det sjønner eg, men det er 2 timers kjøring til nermeste butikk og p5 er det eneste eg har.

 

Er p5 helt ubrukelig i 357mag eller går det, å få ut kula uten å sette liv å helse på spill? Viktikste er att det smell, så får presisjonen komm etter at det er handlet inn noe mer egnet krutt.

Link to comment
Share on other sites

Det er smellen som er problemet, ikke presisjonen. Du skriver bare mag357 ladninger, mener du med det noe tilsvarende fabrikk .357 eller skal du bare ha skudd til vaapnet, for aa skyte? Er det noe krav til faktor eller noe slikt du maa holde osv.

 

Har overhode ikke noenerfaring med P5, men svjv er det et hurtig pistolkrutt, og dermet uagnet for magnum hastigheter. Kjoep helller et par kilo med N110 slik at det blir vaert kjoere turen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruk heller kruttet til å lade noen friske .38 ladninger med, å få kula opp i .357 fart med dette kruttet er å balansere på stram line. Er relativt hurtigbrennende(rundt N320) og lite avvik i ladevekt/kuletyngde/bæreflate kan kjøre trykket til himmels. Ville personlig ikke vurdert det engang, uansett avstand til nærmeste engnede kruttboks.

Men til .38 burde det fungere utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet litt med P5 til 9mm.

Det er et veldig kjapt krutt, og jeg fikk litt trøbbel med matingen.

Trykket øker noe veldig, så jeg slet også med å holde faktor uten å få for høyt trykk.

Tror jeg ville vært litt forsiktig med de kulene i en 9mm med det trykket bak.

.38 kuler er en anelse større enn 9mm. (9 er .355-356 mens .38 er .356-.357)

Med N340/N350 vil ikke det utgjøre den store forskjellen, mens med et så hurtig krutt som P5 leker du nok fort med en overlading.

Men det skal gå greit å lade .38 med det.

Prøv deg med 3,5-4 grains, og jobb deg oppover derfra.

Tror du kan få noen ganske friske og artige skudd med P5.

Link to comment
Share on other sites

Sidan eg sparer på 320 for tida har eg brukt p5 til 38 ladningar.

Bruker kopperbelagte 125 grain kuler COL 36 og 3,5 - 3,6 med krutt.

 

I underkant av 800 fps eller kanskje rundt 750 meiner eg..

Var litt forskjellig i 686 og mod 14..

Bruker forresten archipelago og frontier med omtrendt same resultat.

 

Litt OT, men kanskje det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Det er som de andre skriver, p5 er ikke et magnum krutt.

Men du kan bruke det på lette kuler, jeg ville ikke brukt det på kuler over 140 grain.

Hvis du bruker ladadataene til 310 kruttet å ikke skal ha noen maksladninger, så burde det nok gå greit. Hvis du prøver med 5,4 grain p5 så burde du få en ladning som smeller litt høyere en en 38, du klarer neppe faktoren.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...