Jump to content

Heym SR20N


DagK

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ny på forumet og står i startgropa når det gjelder mitt første riflekjøp. Har leita

litt på bruktmarkedet, men det er ikke enormt mye å velge i da jeg skyter links :(

Har imidlertid finni ei fin brukt Heym SR20N m/ S&B 3-12x50 som jeg både liker og passer.

 

Er det noen som har noen kommentar rundt ei slik rifle? Finner ikke så mye info om

denne på nettet....

 

Kaliberet er forresten 6,5x55, da jeg tenker å bruke den både til toppjakt og eventuelt det som byr seg av hjort og reinsdyr :)

 

Mvh

Dag-Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsvåpen og optikk. Tviler på at det er flere sånne linksbørser til salgs med den kikkerten. Da har jeg sett prisen, og den er heller ikke gal! Eneste aber er vel at den er med svineryggstokk? Husker ikke i farta...

Svineryggstokk?

 

Jeg kan late som om jeg vet hva det er, men hvis du vil forklare det for meg..... :wink:

 

Edit; har søkt litt rundt. Har dette noe med krummingen på stokken å gjøre? Ser at enkelte kommenterer dette i sammengheng

med rekyl, men rekylen i en 6,5x55 er vel uansett ikke så avskrekkende?

Link to comment
Share on other sites

De Heym SR20N jeg har sett har da vitterlig hatt monte carlo stokk, ikke svinerygg.

Denne her for eksempel: http://www.gunsinternational.com/detail.cfm?id=100063080&string=cid=537

Var i besittelse av ei slik børse en stund, men leverte den inn til han som solgte den pga en defekt. Riktig fin børse var det. Likte den veldig godt. Den har en god kvalitetsfølelse og er kjent for å ha god presisjon. Er det den som er til salgs hos Våpensøilen du skal kjøpe? Jeg må si jeg syns den var i dyreste laget. Disse børsene får du ofte til OPP MOT 6000 brukt uten optikk... Jeg fikk min til 6000 inkl en aimpoint og en Zeiss Diatal 6x36 Da blir 16900 ganske mye. Selv om det er med en god kikkert og gode montasjer.

 

Du får ganske bra våpen og optikk for den prisen. Men hvis børsa er som ny er det for så vidt et greit kjøp. Ikke noe røverkjøp syns jeg, men greit. Er den brukspreget syns jeg i hvert fall du burde prute!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Heym SR 20 N til "linksskytterne" i familien, den ble registrert på meg, da jeg hadde en ledig 6,5-tillatelse. Flott våpen! Og tradisjonell Monte Carlo-skjefte. Solgte den til en links-skytter, da de potensielle brukerne mista interessen for jakt.

 

Hvis prisen skal være 16.900,-, må det i tilfelle være med fabrikkny kikkert i sving-montasje - ellers er prisen altfor høy. Og husk: Det er sesong for å prute på brukt-våpen nå!

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!

 

Jeg har ingen erfaring med rifler, men jeg fikk håndtere litt forskjellige av Sako og Tikka i butikken og til den prisen jeg har

diskutert meg frem til (mindre enn 16900 :wink: ), var det ingen av børsene som ga meg den samme 'gode følelsen'. Da tenker

jeg på hva prisen på en eventuell tilsvarende 'pakke' vil koste ny over disk. Rifla er

godt holdt og viser ingen særlige tegn til slitasje slik jeg ser det. Utvalget av links er heller ikke så stort, og jeg siden dette er

relativt utråkka mark for meg gir det litt trygghet å kjøpe hos en seriøs aktør som Våpen Søilen. Det følger også en 6 mnd garanti og koffert.

 

Hva annet er verdt å kaste et blikk på i denne prisklassen?

Link to comment
Share on other sites

La oss si at du har fått prutet ned den et par tusen. Da snakker vi om 15000. Siktet er vel verd ca 6000, så 9000 for børsa med den montasjen er vel ikke akkurat noe dårlig kjøp FORUTSATT at børsa virkelig ER i tipp topp stand, for montasjen koster vel fort en 3-4000 i seg selv. Du trenger jo for så vidt ikke en slik montasje med mindre du har planer om å kjøpe andre sikter for ulike typer jakt.. Men det er jo stas da, å kunne ta av kikkerten med et knepp og bare sette den på igjen når du trenger den uten å bekymre deg for treffpunktet i det hele tatt 8)

 

Du bør spørre hva den er brukt til, hvor mye og dessuten prøve å få tak i han som eide den før for en sjekk på hvordan han har behandlet den og ikke minst hvor mye han har skutt med den. Hvor mange skudd en pipe tåler før presisjonen går åt skogen vet jeg ikke sikkert, men som regel tåler de da en 5-6000 skudd. Hvis han har vært aktiv skytter er ikke dette noe særlig mye, men hvis han bare så vidt har luftet den en gang i året er løpet fremdeles i sin ungdom.. Hør med tidligere eier hvordan og hvor ofte han har pusset den. Du bør for øvrig ta en skikkelig sjekk på våpenet selv også. Få ekspeditøren til å ta den ut av stokken slik at du får sett godt på den.

 

Jeg fant noe så merkelig som en sprekk i boltmuffa på den jeg hadde. Dette er vel neppe noe vanlig fenomen, og neppe noe du trenger å bekymre deg for, men det trengtes en skikkelig inspeksjon under godt lys og med forstørrelsesglass for å oppdage den..

 

Har ikke noe tips om bedre rifle+kikkert med EAW-montasje til 15000, og liker du den godt syns jeg ikke du gjør noe dumt i å kjøpe den. Den er ganske vakker og vellaget. Den oser kvalitet og ligger godt i handa. I det hele tatt en fin børse. Men det finnes andre alternativ på bruktmarkedet for den som ikke forhaster seg..

Link to comment
Share on other sites

Fruen har en, og vi liker den svært godt. Vi har bygget om stokken til justerbart kinstykke, noe som var en god investering. Den går bra og er 100% pålitelig. De var dyre nye, men jeg har sett mange brukte eksemplarer i OK til god stand helt nede i 5-7100, så 17 er en ALT for høg pris. Pruter du edn til 15 og det er strøkent, begynner det så smått å likne på noe.

 

Dagfinn

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

La oss si at du har fått prutet ned den et par tusen. Da snakker vi om 15000. Siktet er vel verd ca 6000, så 9000 for børsa med den montasjen er vel ikke akkurat noe dårlig kjøp FORUTSATT at børsa virkelig ER i tipp topp stand, for montasjen koster vel fort en 3-4000 i seg selv. Du trenger jo for så vidt ikke en slik montasje med mindre du har planer om å kjøpe andre sikter for ulike typer jakt.. Men det er jo stas da, å kunne ta av kikkerten med et knepp og bare sette den på igjen når du trenger den uten å bekymre deg for treffpunktet i det hele tatt 8)

 

Du bør spørre hva den er brukt til, hvor mye og dessuten prøve å få tak i han som eide den før for en sjekk på hvordan han har behandlet den og ikke minst hvor mye han har skutt med den. Hvor mange skudd en pipe tåler før presisjonen går åt skogen vet jeg ikke sikkert, men som regel tåler de da en 5-6000 skudd. Hvis han har vært aktiv skytter er ikke dette noe særlig mye, men hvis han bare så vidt har luftet den en gang i året er løpet fremdeles i sin ungdom.. Hør med tidligere eier hvordan og hvor ofte han har pusset den. Du bør for øvrig ta en skikkelig sjekk på våpenet selv også. Få ekspeditøren til å ta den ut av stokken slik at du får sett godt på den.

 

Jeg fant noe så merkelig som en sprekk i boltmuffa på den jeg hadde. Dette er vel neppe noe vanlig fenomen, og neppe noe du trenger å bekymre deg for, men det trengtes en skikkelig inspeksjon under godt lys og med forstørrelsesglass for å oppdage den..

 

Har ikke noe tips om bedre rifle+kikkert med EAW-montasje til 15000, og liker du den godt syns jeg ikke du gjør noe dumt i å kjøpe den. Den er ganske vakker og vellaget. Den oser kvalitet og ligger godt i handa. I det hele tatt en fin børse. Men det finnes andre alternativ på bruktmarkedet for den som ikke forhaster seg..

 

Dette er veldig gode og nyttige tilbakemeldinger! Jeg har kikket på løpet sammen med noen og blitt forklart hvordan

'skuldrene' på bommene kan avsløre slitasjen. Løpet ser bra ut. Stokken trenger litt olje, men det er ikke værre enn at jeg

tar det som litt kveldskos på kjøkkenet. Ellers ser både rifle, montasje og kikkert veldig bra ut, men det kan selvfølgelig være

ting jeg ikke er i stand til å identifisere - derav trygghet i 6 mnd garanti 8)

 

Jeg har spurt hvem den forrige eieren var og fått greie på det. Har også regnet litt på det med brukte priser + montering

av kikkertsikte osv, og kommet frem til at prisen er overkommelig i forhold til 'tilstanden i lommeboka'. Den spiller også noen

ganger inn :( Tenker også litt slik at jeg kjøper en forholdsvis 'dyr' og flott rifle i forhold til mitt behov som førstegangsrifle,

da jeg erfaringsmessig likevel får lyst på noe slikt seinere...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Heym i SR20 serien selv, og kan anbefale den på det varmeste. Selv om jeg synes prisen er litt i det drygeste laget, får du et virkelig toppvåpen. :wink: Du bør greie å prute den prisen noen tusenlapper. Den enkleste kontrollen på om børsa er mye brukt er å sjekke om blånneringen er slitt ved sikringen, samt blånnering på boltkula- om den er blånnert.

Du bør også få sjekket om den er beddet, en del av disse ble beddet fra fabrikk. Om den ikke er det, så bør du iallefall få bedding med i prisen. Våpenet kan snart være en 10-15 år, og treverk kan tørke ut vel mye om det ikke behandles riktig. Standard SR20N hadde vel en prislapp på rundt 8-9000 på 90`tallet. Bruktprisen i dag ligger vel på omtrent det samme. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Heym i SR20 serien selv, og kan anbefale den på det varmeste. Selv om jeg synes prisen er litt i det drygeste laget, får du et virkelig toppvåpen. :wink: Du bør greie å prute den prisen noen tusenlapper. Den enkleste kontrollen på om børsa er mye brukt er å sjekke om blånneringen er slitt ved sikringen, samt blånnering på boltkula- om den er blånnert.

Du bør også få sjekket om den er beddet, en del av disse ble beddet fra fabrikk. Om den ikke er det, så bør du iallefall få bedding med i prisen. Våpenet kan snart være en 10-15 år, og treverk kan tørke ut vel mye om det ikke behandles riktig. Standard SR20N hadde vel en prislapp på rundt 8-9000 på 90`tallet. Bruktprisen i dag ligger vel på omtrent det samme. :wink:

Takk for tips! Skal sjekke litt nærmere - poster når jeg vet mer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...