Jump to content

Harejakta 2019/2020


SchweizerStøver

Recommended Posts

Hei, har lyst til å starte ein liten harejakt tråd. Hvordan går harejakta for dere? Mye pest? Hvilket våpen bruker dere (ammunisjon?), hunderase, område, alder? Gjerne kom med historier!

 

for meg går harejakta flott egentlig. Har fått 7harer så langt, jeg har ein 2år gammel schweizerstøver som jeg nettopp har fått til å ringe kjempe bra. Hunden gir seg aldri uansett om den ikke er på fot, men den kan slite på kliss blaute dager eller når det har kommet snø og haren ikke har hoppa.

 

mange sier harejakta er for gamle menn, men jeg meiner at det er kjempe bra jaktform for unge jegere. Det er noe med å sitte med bålet, ha termosen med seg og sitte å snakke med voksne og kameratene sine. Iallefall når de går så godt over ens. 
 

Jeg bruker ein 50+ år sauer og Sohn kaliber 16. Så lenge det funker så bruker jeg den. Vurderer å kjøpe ein halv automat nå som det er så mye tilbud. 
 

jeg jakter i aust Agder på grensa til Telemark. Der jeg er, er det ikke harepest, bare noen få eksempler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finskstøveren min (3,5 år tispe) har hatt mange loser utover hele høsten, men i november knakk en klo, det ble betent og hun er ennå ikke restituert. Jeg har lært at klørne må holdes korte på harehund som brukes mye. Her puster hun ut etter en vellykket los, noen jaktdager før hun skadet foten sin.

Ranja høsten 2019.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann! Her har vi jo en tråd om det jeg kaller for "kosejakt" med stolsekk, kaffe og bål(selv om det ikke alltid blir slik)... Har vokst opp med harejakt som høst og vintersupplement ved siden av fugglejakta her i Trøndelag, men har selv ikke hatt egen bikkje så langt. Oppvokst med at Hygen er den beste, og det kan nok sikkert diskuteres opp og ned i mente, men har hørt ganske mange veldig fine hygenloser opp igjennom. De senere åra har det blitt en del turer med Beagle da en kompis har hatt det i noen år nå. Kjennetegnet på støvere generelt er vel en utrolig jaktlyst, og en "steierevne" som man knapt kan fatte.. Dog ser de ut til å score ganske lavt på lydighet når båndet er tatt av... 😄        

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...