Jump to content

reservevåpen cal 22


Alvin

Recommended Posts

Hvorfor ser du ikke på de beste amerikanske pistolene som nå selges for en slikk og ingenting i Norge?

HiStandard er den ENESTE amerikanske pistolen som har vunnet noe som helst i VM og OL-sammenheng. I forhold til feks S&W mod 41 er det fullstendig TKO favør HiStandard når det gjelder skyteresultater. Google er din venn.

 

Sjekk amerikanske bruktpriser. Victor i bra stand koster fra $700 til $900.. !!

https://www.gunbroker.com/All/search?Keywords=high standard victor

 

Victor til 1000.-  ( det er en latterlig pris for denne pistolen som kostet 3 ganger så mye som en Ruger StenGun Mk2 når den ble produsert )

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=162301081

 

081_1586623021.jpg

 

Her er en Supermatic Citation til 1800.-. Utrolig

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=157670493

493_1574770068.jpg

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å få tak i... Nja... Er mye pistoler rundt enda som støver i skap... Men hvorfor lete etter deler...? De går jo ikke istykker....! Jeg har sikkert mata gjennom 15-20k smell i min, og ikke hatt annet problem enn å måtte pusse den... Det liker de, å få en skvett olje, og få tørket bort litt voks... Så er det på an igjen... Hele dagen lang! Men ja... De er tunge... Min supermatic citation veien ca 1,4kg.... Det er ca det en S&W 686 i 357mag veier vel... 😂😂😂

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Spinnvillt skrev:

 Jeg har sikkert mata gjennom 15-20k smell i min, og ikke hatt annet problem enn å måtte pusse den...

15 - 20k. :) Ikke mye. Da jeg solget min (for mange år siden), hadde den gått over 130 tusen skudd og den hadde sikkert kunne gått 2 - 3 ganger så mange skudd. Hadde vistnok et brudd i overføringsarmen (fra avtrekker og til hane), etter ca 15k. skudd. Var nok en meterialfeil. Skaffet ny, men kunne vært sveiset. Solide våpen og vet ikke om det finnes noe som er mer pressise i dag. Angerer fremdele litt på, at jeg solget den pistolen. Den har høy kjernelinje, uten at jeg tror det har for mye å si (bortsett fra eks. Standard programmet), for kaliberet. Og den jeg hadde "Military Citation" , var også uten anatomiske grep. Men det har vel mer med følelser å gjøre, enn praktsk nytte. Jeg skjøt i alle fall like pressist med den, som min (nå gamle Domino) på trening. Men i konkuranse har jeg bedre poeng sum (som pers. rek.) med Dominoen. Skyldes nok ikke våpnet, eller det anatomiske skjefet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, det høres ut til å være solide saker.

Det blir jo også billigere enn å kjøpe nytt også, som jeg i utgangspunktet hadde tenkt på.

High-Standard .22LR Supermatic Citation pistol - denne ligger til kr.1800 ser fin ut

High Standard Viktor CAL 22- denne ligger til kr.6000 (i overkant høy pris???)

High Standard The Victor 22lr- kr.1000

High Standard mod 107 Military- kr.2900

Hvilken av disse anbefale og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Alvin skrev:

High Standard The Victor 22lr- kr.1000

High Standard mod 107 Military- kr.2900

Hvilken av disse anbefale og hvorfor?

 

Disse to er vel for såvidt samme våpen. Eneste forskjell er løpsutforming og baksikte.

Har selv en lett "moddified" mod Supermatic Citation som jeg har fått frest ned sidene på løpet på for å lette framenden litt og satt på et anatomisk grep.

Har "prøvd" å selge den flere ganger... men, hver gang jeg har tatt den med på skytebana en siste gang...(og sett hvor bra jeg skyter med den) har jeg ombestemt meg.

Den ser gammeldags og rar ut, men funker på det meste av tilgjengelig ammo og som sagt tidligere i tråden; den går aldri istykker. En slik kan abselutt anbefales om du er ute etter en "billigpistol". På Finn bruker Citation modellen /107 Military å ligge på ca 1500 ,- og toppmodellen Victory på ca 2-3000,-  ps du får kjøpt både orginale og uorginale magasiner til disse på Brownell Norge...   Disse pistolene har vissnok blitt populære igjen  i juniten og de har begynt å produsere nye magasiner og deler.

ps#2; du kan justere avtrekket på disse via en strammeskru øverst på skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

107 og Supermatic er ett og samme våpen, så det er nok ikke så rart at både din og min sin er merket på den måten.   Og jeg er enig med deg om at dette er et helt suverent våpen. Det eneste min ikke vil spise er Gecko Pistol ,Gecko Rifle og Top Shot.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for alle svar, jeg har gått for en ny S&W 22 Victory.

Hadde mer lyst på noe som var nytt, selv om high standard var fin å skyte med.

Så da er det bare å vente på godkjenning fra "onkel", men det tar sin tid.

Sendte inn søknad i slutten av sept og fikk svar at den var registrert inn på våpenkontoret 14okt.

Så 8-10 uker behandlingstid, den havner kanskje under juletreet hvis jeg er heldig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var søknaden godkjent, fikk den i posten 14 januar, så 3 mnd behandlingstid 😤.

Fikk beskjed fra våpenkontoret, at det var en fordel om vi som søker på nye våpen klager på lang behandlingstid, så

kanskje de fikk flere folk på jobben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...