Jump to content

Jakt med flere hunder, med forskjellige bytter


osteinsmo

Recommended Posts

Hei.

Mulig dette er diskutert før, men det er vanskelig å søke seg fram til en så innviklet problemstilling:

 

Jeg sitter mye og spekulerer for tida. På nabovaldet til der jeg jakter elg, jaktes det både hjort og elg, og de bruker to forskjellige hunder som er trent på hvert sitt vilt.

De bruker blant annet en gråhund til elg, og en beagle til hjort/rådyr

Dette er jo med blandet suksess, litt fordi de bruker unghunder. Skytter må være disiplinert nok til å holde igjen hvis feil hund kommer med feil bytte osv. osv.

 

Er det noen flere som praktiserer dette?
Jeg spekulerer litt på hvor stor suksess det ville være å ta med f.eks. en finsk spets og en harehund i skogen samtidig, og prøve to forskjellige jaktformer samtidig.

 

Jeg tenker at i teorien burde det gå, hvertfall når hundene begynner å bli gode jakthunder. Både en harehund og en treskjeller skal jo kunne opprettholde losen lenge, spetsen skal jo holde byttet sitt på en plass mens haren vil jo ta med hunden på rundtur rundt uttaket.

 

Jeg ser for meg en svært intens jaktform med mulighet for mange store opplevelser og å ha to vidt forskjellige jakthunder uten å måtte sette igjen en av dem hjemme for å jakte med den andre.

 

Noen som jakter på lignende måte, eller har noen tanker rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Artig tanke du har og grunnlag for ei veldig spennende jakt. Jeg har ikke erfaring med det du spør om direkte, men har en del erfaring rundt jakt med hund i ulike sammenhenger. Min erfaring er at veldig få hunder tåler skudd når du er i los/stand. På elgjakt har jeg sett flere ganger at hund står i los, så blir skudd avfyrt i andre områder. Hunden hører skuddet og slipper losen og løper mot skuddet. Den samme erfaringen har jeg med stående funglehund. De fleste hundene jeg har vært borti løser ut standen om det blir skutt i nærheten. 

 

Så jeg er redd de to jaktsituasjonene og hundene kan ødelegge for hverandre. Får du skuddsjanse på storfugl i topp, er jeg redd harehunden fort slipper harefoten og kommer for å undersøke. 

 

Men får du det til, mye preging og trening på slike situasjoner kan du få til en spennende jakt. Kanskje trene på å avfyre skudd når hunden er i los? Startpistol kan jo løse det. 

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rekommenderar att hålla fokus på en hund i taget, då är det enklare att få till bra hundar. Släpp harhunden först på morgonen så länge vittringen duger till den formen av jakt och så släpper du spets senare när fågeln gått runt på marken en stund och betat. Jag påstår ändå att du inte kommer att ha tid till att få till två riktigt bra hundar av olika ras, det är svårt nog att få till en riktigt bra hund. Nu jagar jag inte hare men jag är insatt i hur svårt det är att jaga fågel med spets - och det är troligen det svåraste du kan ge dig in på jaktligt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...