Jump to content

Helmantelkuler i grove dobbelrifler


pondoro

Recommended Posts

Dere som har..hvilke kuler bruker dere..?  Woodleigh eller massive messing/kobberkuler..?  Jeg er skeptisk til å bruke sistnevnte i gamle dobbelrifler mht. trykkpulser  og i verste fall overstressing av løpet..

Men Woodleigh sin Solid har tykk stålmantel og er meget hard.....de gamle Kynoch helmantlene hadde vesentlig tynnere mantel og var ikke så harde...jeg bruker utelukkende Woodleigh solids til elefantjakt i min gamle dobbelrifle...sparsommelig..

 

Banded messingkuler skal jo redusere trykket..

 

https://www.brownells.no/BARNES-BANDED-SOLID-470-NITRO-0474-BULLETS-470-Nitro-0474-500gr-Banded-Flat-Nose-Flat-Base-20-Box-BARNES-BULLETS-Flat-Nose-Flat-Base-FNFB-0243-0318-100032995 

 

Jeg er komfortabel med å bruke begge typer i min .470 Krieghoff men litt skeptisk til mono-kuler i en 100 år gammel dobbelrifle...ser dog at ovennevnte Barnes kuler er en hundredels tomme underdimensjonert....

 

Så spørsmålet er jo om en lett underdimensjonert banded monokule faktisk er mindre hard enn stålmantlet Woodleigh..?  Synspunkter om dette..?

Edited by pondoro
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å ha noen seriøs formening om dette da en sannsynligvis må måle trykket med de nevnte kuletyper for å konkludere. 

Jeg har brukt Woodleigh helmantel i 416 (410 gr) i dobbeltrifle på elefant. Hjerneskudd fra siden gikk gjennom hodet men vi fant kulen igjen i øret på motsatt side. Kulen var nesten uskadd med bare striper etter rillene i løpet.

For å ikke ta noen sjanser med homogene kuler i gamle gevær, bør Woodleigh være mer en godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 570gr soft og solids Woodleigh i .500NE. Får omtrent samme hastighet og samskyting med 111 gr N160 for solids som med 114 gr i soft. Har kun skutt bøffel med disse, solids gikk gjennom, fant ikke igjen noen.

 

Kunne tenkt meg å prøve Woodleigh Hydrostatically stabilized i stedet for vanlige FMJ, men har ikke funnet de noen steder (kan nok bestilles hos Jakt&Friluft.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

I ladeboken 8 utg side 97 frarådes det også å bruke homogene kuler i dobbeltrifler. Samtidig har jeg lest at Krieghoff samskyter sine dobbeltrifler med Norma PH og slik at både FMJ og SN skal samskyte. Norma PH er vel Woodleigh kuler, å deres FMJ er jo stålkjerne med mantel, å de må vel være mer "solide" enn f.eks Barnes TSX.

 

http://www.woodleighbullets.com.au/products/full-metal-jacket

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Think! skrev:

I ladeboken 8 utg side 97 frarådes det også å bruke homogene kuler i dobbeltrifler. Samtidig har jeg lest at Krieghoff samskyter sine dobbeltrifler med Norma PH og slik at både FMJ og SN skal samskyte. Norma PH er vel Woodleigh kuler, å deres FMJ er jo stålkjerne med mantel, å de må vel være mer "solide" enn f.eks Barnes TSX.

 

http://www.woodleighbullets.com.au/products/full-metal-jacket

FMJ har ikke stålkjerne, de har blykjerne med stålmantel Og et tynt lag kobber eller messing utenpå. De må være hardere for løpene enn kobberkuler ala TSX.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...