Jump to content

Lading av .44 Mag til Desert Eagle og COL


OysteinR

Recommended Posts

Oppdaget en ting på stevne som jeg ikke hadde tenkt over før og som jeg ikke finner nevnt andre steder:

Magasinene til Desert Eagle er kresne på patronlengde.

 

Om COL overstiger 40,5mm oppstår det problemer med å få i mer enn 2 i magasinet. De får da en feil vinkel når de presses inn og kiler seg fast.

Ved å presse ned i bak-kant kan man lure de inn men ved skyting av en 5 skudds serie vil gjerne de siste 2 hoppe litt. Spesielt sistemann har en tendens til å enten ikke komme opp eller komme sprettende opp og ut til en Nose-Up forkiling.

 

Grunnen til at jeg oppdaget dette etter å ladet uten problemer i lengre tid var at Frontier hadde endret litt på fasongen på .44 kulene sine for en stund tilbake. De gikk fra å ha en forholdsvis bred flat snute til å være spissere med mindre overflate på snuta. Da gikk de lenger opp i sette-dia og COL gikk opp til like under 41mm.

 

Har nå kjørt alle slike en "strafferunde" i pressa og satt COL til 40,5mm. Da går de som de skal INN i magasinet men får se på banen om alt nå er OK med mating fra det.

Link to comment
Share on other sites

@petrol Kjører på en veldig standard ladning:

245 grain Frontier kule.

20,5 grain N110

LP tennhette (har ikke hatt behov for magnum, selv på kalde dager).

COL 40,5mm

 

Har 10 toms pipe så har aldri hatt problem med forbrenning, selv med litt slappe ladninger men 20,5 grain var veldig stabil og samlet pent. Se bilde nedenfor fra anlegg på 25m med kikkert.

 

Et lite obs med disse er at de ikke er rekyldrevet, men gassdrevet.

Det betyr at det ikke er faktor som er viktig, men at det blir nok gass til å drive systemet og kaste sleiden helt tilbake. Ellers får man problemer med at sleiden ikke går helt i lås framme. 

 

@aps Lot-variasjon er en ting. Her var det helt ny fasong. Sjekk bildene nedenfor.

 

 

2019-09-29 20.10.06.jpg

2019-09-29 20.10.10.jpg

2019-01-11 20.02.04.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

En slik billig scout-dings for lang øye avstand. Men med strak arm var 2x det meste jeg kunne sette den på og fremdeles se noe.

 

Oppdaget forresten at dette med å presse kulene lenger ned ikke gikk bra. Det ser ut til å ha skadet kobberbelegget (Frontier er belagte, ikke mantlet) så ca, hver 10 kule traff skiva sidelengs på 10m. Noen gikk også i filler slik at det etter 5 skudd var 6 hull. 4 pene og 2 rufsete med forskjellig størrelse. 

Link to comment
Share on other sites

Sjelden/aldri det å sette kulene lenger ned som gjør skaden på belagte kuler, 99% av tiden er det krymp og evnt factory crimp die feks som da sizer den siden godset i hylsa er tykkere lenger ned. 

Link to comment
Share on other sites

Her trykket jeg de bare dypere uten å gjøre noe annet. Og de hadde tydeligvis en del krymp (muligens rullekrymp).

På neste ladning justerte jeg dybde korrekt og satt opp krymp som ikke holdt så hard. Testet da å banke ut noen kuler under justeringen for å se at de ikke var klemt i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...