Jump to content

Et par spørsmål fra fersk rypejeger


EvenHJ

Recommended Posts

Hei og god kveld kammerfolk! Jeg er en helt fersk rypejeger som hadde min første tur igår. Har kjøpt sesongkort på småvilt på inatur.no og går støkkjakt etter rype i Sunndalsområdet. Startet rett etter soloppgang (gikk alene) og bevegde meg oppover mot tregrensa. Det var nysnø et stykke over tregrensa og jeg prøvde meg først i området mellom snøen og tregrensa. Etterhvert bevegde jeg meg nedover i øvre del av bjørkeskogen, hvor jeg støkk opp et lite kull på 3 ryper, men som den ferske jegeren jeg er var jeg litt for treg og lot være å skyte. Fant ikke flere fugl denne dagen. Det var kort oppsummert min første rypejakt. Er som sagt helt fersk og har et noen spørsmål jeg lurer på:

 

1. Ser det står at kortet krever fangstrapportering på inatur, skal dette gjøres etter hver tur eller mot slutten av perioden når du har sesongkort?

2. Så at rypene var begynt å bli halvveis hvite og når det er nysnø over tregrensa vil rypa da sitte under tregrensa? Litt usikker på om jeg gikk for høyt/lavt i terrenget siden jeg ikke traff på flere ryper i samme høyde.

3. Gikk med aktive hørselvern (peltor sporttac) og ser det blir skrevet mye rundt dette med aktive hørselvern på jakt. Noen som har noen formening om det er overkommelig for en fersk jeger å bruke disse på støkkjakt eller om det er "tapt prosjekt" før du har begynt? Vet ikke om jeg kan klandre hørselverna for at jeg var for treg når rypa tok til vingene, men det blir vel sikkert ikke noe lettere? Har jo "litt lyst" på hørsel når jeg blir eldre også.

 4. Har et par bekjente som jeg etterhvert har lyst til å ta en tur sammen med. En av de har kjøpt seg hagle og er vel like fersk jeger som meg. Hvilken avstander er det lurt å holde til hverandre på støkkjakt? En går lavere og en går litt høyere i terrenget? Har også en bekjent som ønsker å være med men har verken jegerprøva eller våpen, er det noen funksjon han kunne hatt i form av å gå litt på avstand og støkke fuglen mot oss/meg som har våpen? Eller blir det bare tull med tanke på skuddfelt og sikkerhet, og best at "tilskuere" går bakerst?

 

Ble endel spørsmål dette, men vanskelig å klare å begrense seg når man først har blitt bitt av basillen 😜

Takker på forhånd for alle innspill  

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at rypa ofte holder seg til en høyde i terrenget en dag, så å gå litt opp og ned til du finner ut hvor de sitter, og så holde høyden kan være lønnsomt.

 

Når det kommer til avstand mellom skyttere setter ofte terrenget litt begrensninger. Jeg liker å vite hvor de andre skytterne er, og da er det ikke alltid man kan holde så stor avstand. Det hender man støkker fugl mot hverandre, ofte slipper de seg nedover, så å bytte på å gå øverst er rettferdig. En uten børse kan jo gjerne ta den jobben.

Link to comment
Share on other sites

Hei å velkommen som jeger! 

Aktive hørselsvern fungerer godt på støkkjakt så lenge det ikke er for mye vind. Det gjelder iallefall for mine sondrin. Er det ikke blafring fra vind i ørene går det veldig greit.

 

Har liten tro på at rypa har blitt hvit på kroppen enda. Jeg har jakta rype helt fra hedmarken i sør til Nord i Finnmark. Rypa er ikke hvit enda. Den ser veldig hvit ut i flukt pga vingene, men fjærdrakten er brun enda. På denne tiden skyr den som oftest snøen. Men snø kan gjøre en vill å gal... 

 

Lykke til med fantastisk hobby!

 

Andreas.

Link to comment
Share on other sites

Når rypa blir hvit styres av daglenden og ikke av været. Når rypa begynner å skifte fjærdrakt, finner du den ofte i snøgrensa. Har ellers aldrig brukt hørselværn på (rype)jakt, men så er da hørselen heller ikke hva den var.. Men det er en annen historie..

Du finner mye info i denne boka om fjellrypejakt: "Himmelfuglen" av Rune Lillevik.

Lykke til !

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Har visst litt annen erfaring enn de som tidligere har svart her. Når snøen kommer og dekker vegitasjonen, samt blir liggende, gjør lirypa en av to ting. 1) Den kan samle seg i flokker. Og store flokker, blir umulIg å komme innpå med hagle. De har vaktposter rundt i området. Og blir snøen liggende, kan de trekke opp på toppene. 2) Rypene trekker ned i skogen.

 

Blir snøen liggene over dager, begynner rypene å plukke brune fjær, da hvite fjær ligger under. Når de kommer tilbake er de spraglete, noe hvitt og noe brunt på oversiden av rygg og vinger. Da har de brukbar kammo "farge" mot rovfugl. Men de søker da mot flekker med noe bart terreng og snøflekker.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...