Jump to content

Destruksjon, interesse, eller slakte?


Silver66

Recommended Posts

Noen som har tanker om hva man gjør med noen esker gammel ammo? Antar at det er noe tysk krigsammo i 8x57. Merkingen på eskene er et kapitel for seg selv, og ikke noe jeg blir veldig klok på...

 

- Jeg har noen esker liggende hvis det er noen samlere der ute, men jeg antar at dette er noe ammo som det er masser av rundt omkring.

- Tipper på at de alle har korrosive hetter og ønsker ikke å la de gå gjennom mauseren min i 8x57 is. Ikke vet jeg om det er trygt heller i forhold til rett kaliber, ladning og alder. (Patronene ser fine ut i messingen)

 

Holder på å rydde og gidder ikke å ha dem liggende å ta plass. Derfor står jeg igjen med tre valg: 1) Destruere dem. 2) Undersøke om det er noen interesse for dem. Eller 3) slakte dem og bruke kulene i hjemmeladde patroner.

Takker for tips 🤪

 

FotoJet.jpg

FotoJet (1).jpg

FotoJet (2).jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruk de opp. Skyt noen skudd med moderne ammunisjon til slutt og puss godt. Aldri hatt rust i mine piper med denne fremgangsmåten.

 

Hvis vi snakker om en M98 eller M96. Moderne M03 og M12 tror jeg ikke har kraftige nok anslag til at de smeller.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Her er det som du ser mange meninger, men som samler må jeg bifalle psg-1. Når det gjelder gammel ammunisjon er det mye som blir destruert uten å bli vurdert av kyndige, og samleren i meg vrir seg når jeg hører at det skrytes av å ha destruert så og så mange kilo ammunisjon ved anmesti osv. Naturligvis er det aller meste skrot, men at det blir destruert ting som burde vært tatt vare på for ettertiden er helt klart.

 

Så en oppfordring til alle som vil dumpe/skyte/levere Bestefars (eller Bestemors ! ) gamle patroneske, send et bilde til en samler først å sjekk om dette er noe å ta vare på. En annonse på Finn viser også om det er intetesse. 

 

De Tyske patroneskene over er på ingen måte skjeldne, men etikettene har mye informasjon som fabrikknummer, lotnr, tennhettetype osv. Ut ifra hva jeg kan se på mine lister, er den eneste som skiller seg ut, den siste esken med SmK. Den har hylser produsert i 31, og pakket i lot.nr 1 i 1932.  Det finnes samlere som har dette som hovedfelt og kan være av interesse for disse.

Om ingen vil ha de så smeller de sikkert godt i Mauser'n ennå.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...