Jump to content

Uttrykk og hjelp innen BR lading. 6BR


Jäger

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg bare lurer på noen uttrykk her som jeg har sett rundt omkring og hva det betyr...

 

Turn og No turn?

 

Go og no go?

 

Også her jeg lest om løse bøssinger på diene til 6BR... Er da dette på necksizer dien? og hva gjør denne bøssingen?

 

Mulig det er ganske opplagt hva alt dette betyr, men vil gjerne ha en forklaring... :oops:

 

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg skal begynne å lade 6mmBR nå og muligens med tight neck, og da er vel dette noe jeg kan komme borti etter som jeg har skjønt...

 

Mvh

Jäger

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det var dårlige greier.. :roll:

 

Turn og No turn er sikkert om halsen er dreiet ned til mindre diameter. Som igjen har betegnelsen tight neck.

 

Go og No go er to kammertolker hvor den ene skal kunne kamres foran lukket bolt og den andre ikke .

 

Bøssingene til sizer dien er tilpasset hylsehalsen. Om du har tight neck kammer og hylser, så må du ha bøssing med riktig diameter.

 

Mer informasjon i denne tråden:

viewtopic.php?f=52&t=6020

Link to comment
Share on other sites

Se der ja... der kom svarene jeg ville ha. Takk Bamrud! :D:D

 

Kan du anbefale meg et diesett til 6mmBR som har løse bøssinger også kanskje...?

 

Og mens vi er i gang, anbefaling til et godt løp, og om det er mye presisjon å hente på et tightneck kammer fremfor et standard... :?:

 

Er forresten en veldig fin tråd du linker til og har laget, bamrud!

Link to comment
Share on other sites

Diesett = Redding competition (#58317)

Diesett = Redding Type S match (#38317) jeg ville gått for dette, bruker det selv i andre cal.

 

 

Du har ikke sagt noe om hvilket type våpen dette er? Og hva slags presisjon du ønsker å oppnå!

For at tightneck skal ha noe for seg må alt annet også være til det ytterste og av god kvalitet.

Jeg ville ikke hatt tightneck kammer hvis du ikke skal bruke det for überpresisjon... Skal du ha den til jakt etc... så holder det lenge med matchkammer (.272NK)

 

Eller for å si det på en annen måte, du legger ikke inn et tightneck kammer i en M98...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips om diesett, Poacher! :idea:

 

Våpnet er en Sako 75 Varmint. Nå er den i 22-250, men trenger et pipebytte.

 

Presisjon ja... Jeg syntes rifla bør være god for 5-7mm på 100m (det er vel ikke så rare samlinga for deg, men jeg syntes det begynner å bli trangt :wink: ) så får jeg ta skylda for de mm som kommer i tillegg :oops:

Hvis børsa er god for dette med et vanlig matchkammer så går jeg jo selvfølgelig for det, men jeg har veldig morro av å prøve førskjellige ladninger og få til tette samlinger...

 

Rifla blir i hovedsak brukt til rev på åte og papp...

Link to comment
Share on other sites

En Sako75 Varmint i cal.6BR blir nok en giftig rigg :D

 

Har dog noen synspunkt omkring dette som er:

Du skal bruke den til jakt/papp, mitt råd styr langt unna tight neck kammer... Dette er kun for überpresisjon og har ingen ting i et jaktvåpen å gjøre. Samt at det er mye arbeid for å få det ordentlig. Ikke minst så må børsemakeren vite hva han gjør, og det er det ikke alle som vet...

 

Det du "burde" velge er et matchkammer .272 neck. Dette er så trangt som du kan ha det uten å ha behov for å dreie hylsehals. Bruk Lapua 6BR hylser og Hornady V-max på reven og du vil ha MYE glede :mrgreen:

Regner med at børsemakeren retter opp kassa hvis det er behov for dette?

 

Jeg ville senket kravet ditt til presisjon littegranne... Ei god rifle går under 20mm@100mtr m/5skudd. Med litt jobb og ei god rifle kommer du deg ned på 15mm.

Klarer du å krabbe nedover mot 10mm så skal du bare være glad å si tusen takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er helt enig med Poacher her.

Jeg har en pipe i 6mmBR selv også som jeg både benytter litt ute i felten og til sporter-skyting. Den har jeg valgt standard .272" neck på nettopp av de grunner Poacher nevner.

Gå å være redd for at hylsene skal få en skade og bli ubrukelig (som de alt for lett blir ute i felten) gidder jeg ikke til andre børser enn til BR-riggen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den jakta jeg bruker børsa til kan jo sammenlignes med å sitte på banen i skyte i benk, for jeg sitter på en låve å skyter rev om natta, så det syntes jeg ikke er en grunn til å unngå tight neck...

 

Og når jeg sa papp skyting så var det ikke jaktfelt osv, men benkskyting/medium langhold (ca300m)

 

Håper ikke jeg virker sær og vanskelig nå, men jeg kommer ikke til å bli fornøyd hvis ikke børsa klarer 10mm/5skudd på 100m.

Orginalløpet i 22-250 gikk på 10-12mm når det var på topp, og når jeg først skal bytte løp og legge penger i det så vil jeg ikke gå til noe som er dårligere...

 

Jeg virker nok veldig for tight neck nå, men det er vel heller motsatt. Kan jeg spare meg for jobben så gjerne det, men jeg SKAL ha presisjonen :twisted:

 

Men savner fortsatt tips om løp og stigning. Nå veit dere jo hva det skal brukes til så...

 

Takk for at dere tar dere tid til å svare!

Link to comment
Share on other sites

Det vil ikke bli problemer med å få den presisjonen du ser for deg med .272"neck. Men jeg har på ingen måte tenkt å ta fra deg gleden ved å fordrive patronpirk som å dreie hylsehalser. :)

 

Siden du skal ha en rigg for medium langhold, så kan jeg ikke annet enn å anbefale 1:8 stigning.

Jeg har sagt det før og kommer til å si det mange ganger til.

Ei pipe i 6BR med 1:8 stigning stabiliserer 105grains Low Drag kuler til lange hold, samtidig som det er fullt mulig å skyte lette kuler helt ned mot 67-68grs for presisjonsskyting på 100-200 meter.

Går du for ei pipe med stigning på 1:10 - 1:12, så er du bundet på armer og bein ved å bare måtte skyte lettere kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...