Jump to content

Feil på godkjent søknad sendt tilbake frå politiet


Kentm

Recommended Posts

@900SS Det finner jeg høyst merkelig, og nesten grunnlag for en klage. Patron/kaliber er nærmest uinteressant så lenge den er lovlig for det omsøkte bruksområdet. Jeg har fått godkjent søknader med flere kaliber oppført, og nå for ett par uker siden når jeg skulle endre en søknad fra .308W til 6,5x55, så førte våpenkontoret bare på "eller 6,5x55" bak ".308W". Da hadde jeg ikke en gang spurt om å få begge, bare en ren endring.

Det er vel ikke klare regler rundt dette, så det er ikke sikkert en klage fører fram, men det er ihvertfall vanlig praksis å godta dette i noen distrikt.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, psAico said:

for ett par uker siden når jeg skulle endre en søknad

Og angående den opplevelsen. Den var både skremmende og oppløftende på en gang. Og litt relevant for tråden.

Kundemottak for våpensaker på sentrum politistasjon (TRD) er nå tydeligvis overtatt av Krimvakta. Dette medfører høyst uforutsigbar ventetid, men aller verst, den du snakker med kan (med stor sannsynlighet) lite eller ingenting om våpensaker. Jeg skal ikke gå i detaljer rundt min, opplevelse men kan oppsummere med å si at det var takket være min stahet og kjennskap til regelverket at hun i det hele tatt fulgte opp forespørselen min. En annen kan lett ha blitt sendt hjem med uforrettet sak. Dette er rett og slett for dårlig, når de først har fått dette ansvaret må de gjøre det skikkelig og sørge for at folk får den hjelpen de trenger. Noen av svarene jeg fikk var ren gjetting og direkte feil.

 

Når så første utfordring var overstått tok damen, som var hyggelig om ikke annet, imot søknadsskjemaet, krotet noe fritekst på en gullapp som hun klistret på og la det bort i en større papirdynge. Hun ante ikke hva som kom til å skje videre, men regnet med jeg fikk den tilbake på ett vis. Jeg så litt tvilende bort på dette gullapp-baserte saksbehandlingssystemet og regnet med at jeg i beste fall fikk den tilbake med noen feil eller misforståelser rundt hva som skulle endres, eller i verste fall at jeg aldri så den søknaden noe mer.

 

Da jeg ett par-tre dager senere fant søknadsskjemaet i postkassen min, med de forespurte endringene korrekt påført, tenkte jeg med meg selv at de som jobber med dette gjør en hederlig innsats. Manglende IT system/ saksbehandlingssystem/digitalisering av søknadsprosess, innsparinger med å ikke ha kundemottak med våpensaksbehandlere (eller opplært personell) og sentralisering av våpensaker som sikkert medfører økt arbeidsbelastning på noen få saksbehandlere - Alt dette er beslutninger som tas over hodet på disse, og sikkert ikke til noe større glede for de enn for oss, men etter alt å dømme gjør de så godt de kan med det "systemet" de har.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, psAico skrev:

Alt dette er beslutninger som tas over hodet på disse, og sikkert ikke til noe større glede for de enn for oss, men etter alt å dømme gjør de så godt de kan med det "systemet" de har.

SÅ enig. Selv om vi klager på lang behandlingstid, misforståelser, litt rot osv osv så gjør de få som holder på med dette så godt de kan med det de har og de folk de har. Ringte inn til eget behandlingsdistrikt her om dagen da jeg lurte på hvordan det er å endre et kaliber på ei pipe jeg har liggende. Svaret var få børsemaker til å sende inn en melding om hva han/hun har gjort så endrer vi det her. Trenger ikke søke eller noen ting siden dette er ei pipe jeg har fra før :D SÅ jeg var kjempefornøyd med svaret om sparing til ei løpsbyttemuffe er i gang ;) 

Link to comment
Share on other sites

På 5.7.2019 den 12.36, 900SS skrev:

Jeg søkte nylig på DFS rifle og var dum nok til å skrive 308w el. 6,5x55. Når jeg fikk den tilbake var 6,5x55 strøket ut. Det blir tyngre i bruktmarkedet da.

308W DFS rifler er vel litt tungsolgte også?(har ei 200STR selv i 308W som ikke blir brukt)

Link to comment
Share on other sites

STR søker du ut med 4 søknader selv om en ikke kommer til å bruke alle.

Søknad 1: STR låskasse

Søknad 2: STR løp 6,5x55

Søknad 3: STR løp 308

Søknad 4: STR 22lr konverteringssett.

 

Dette koster det samme som en søknad og gir ingen begrensninger. 

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...