Jump to content

Bygge om Winchester m70/Skifte løp


Recommended Posts

Har en Winchester M70 i 300WSM som jeg vurderer å skifte kaliber på til 308 30-06 eller 6,5x55. Er det noen som vet hva som må til og hva kostnadene ca vil bli? Kanskje til og med tips om hvor man kan få dette gjort? Har en Sonic 55 demper som jeg vil flytte over. Denne er mest trolig gjenget 14-1.

Link to comment
Share on other sites

Tror du får trøbbel med sluttstykket, wsm-hylsa har vel nesten 1mm større diameter på rim enn 308/30-06.

Magsinboks og tilbringer er heller ikke lik for wsm som for 308/30-06.

 

Helt rett svar får du om du ringer Rafdal eller en av de (få..) andre børsemakeren som har skjønt hvordan et telefonapparat virker.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte vel litt det samme om sluttstykket. Diameteren på hylsa er jo ikke ubetydelig større enn f.eks 308. Får høre med Rafdal om det i det hele tatt er noe å kave med.. det er jo mange andre rifler å velge i til relativt fornuftige priser og rifla er jo fantastisk god som den er. Bare det at en er nesten avhengig av å lade selv for å få det til å gå rundt. I tillegg er det ikke alltid like enkelt å skaffe nye hylser når det måtte behøves. 

Får vel følge med om det byr seg en sjanse på å finne seg en rifle i kurrant kaliber og som tåler noen skudd før den blir for varm.  Har benyttet en Remington  Mod7 i 308 på jakt i over 30 år. En kjekk rifle som passer godt til den storviltjakten jeg bedriver men på grunn av tynt løp tåler den bare noen få skudd før den er varm. 

Link to comment
Share on other sites

Prisen for en slik ombygging vil jo fort overstige prisen på en brukt, helt grei rifle. Så hvis målsetningen er å få ei rifle med tilgang til rimelig fabrikkladd som tåler å skytes mye med, ville jeg rett og slett kjøpt det- hvis garderoben tillater.

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er jo litt større hylsebunn enn 308/30-06, men om det er nok til å gjøre noen forskjell vet jeg ikke. Det finnes jo også løsninger med ei slags foring som settes inn i sluttstykket, for å minke diameter på støtbunnen, men om det i praksis er noen fornuftig løsning vet jeg ikke. Tviler vel egentlig litt på det for å være ærlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...