Jump to content

Hørselsværn til pistol, rifle og hagleskyting


runev78

Recommended Posts

Jeg driver med pistolskyting på felt og bane, og cowboy western skyting (rifle og hagle) og ønsker meg noen gode hørselsværn.

Jeg ønsker ikke noen store klumpete, eller noen som demper så dårlig at jeg må ha propper i tillegg.

 

Finnes det noen slike??

 

Har sett på Peltor sporttac og sordin, men ikke testet disse.

Noen som har erfaring med disse?

Edited by runev78
Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg ikke du får både i pose og sekk. Skal du ha noe som virkelig demper bra, er de store, og uten elektronikk.

 

Jeg bruker Peltor X5A til pistol innendørs, de skal dempe 37 dB SNR. Det er mye, og dette er uten tvil de beste jeg har prøvd når det gjelder demping. De er litt store, men det har ikke så mye å si for meg til innendørs pistolskyting. Trenger ikke bruke propper under disse, i hvert fall ikke til pistolskyting i normale kaliber.

 

Jeg har også et par Peltor ProTac Shooter, de demper 32 dB SNR. Jeg bruker disse hovedsaklig på feltstevner utendørs, der jeg er avhengig av å høre litt uten å måtte løfte på hørselvernet. Til innendørs bruk synes jeg de demper for lite, men for mange vil nok dette være bra nok demping også innendørs. Men disse er også litt store.

 

Lillebroren ProTac Hunter og SportTac demper bare 26 dB SNR, og det er for meg helt uaktuelt til skyting i det hele tatt. Tror Sordin og flere andre ligger i samme område når det gjelder demping. Disse er nok beregnet til jakt, der det ikke smeller så mange ganger, og man er avhengig av kompakte hørselvern. Til baneskyting der det smeller konstant ville jeg ikke brukt noen av disse.

 

Til rifle og lerduer blir imidlertid X5A for store. Så der bruker jeg Peltor X4A. De er superslanke og demper 33 dB SNR. Til lerdueskyting bruker jeg bare disse, med rifle bruker jeg propper i tillegg.

 

Noen mener at propper under elektroniske hørselvern er flott, men det funker ikke for meg. Når jeg bruker skikkelige propper hører jeg ikke en pøkk uansett hvor mye jeg skrur opp lyden på elektronikken. Og da er litt av vitsen borte.

 

Så svaret mitt på spørsmålet ditt er vel egentlig: Nei, det finnes ikke. :)

 

Se på produktarkene hvor mye de ulike hørselvernene demper, jeg mener at 30 dB SNR er et absolutt minimum for skyting. Vær obs på at de i USA bruker NRR i stedet for SNR. Dette er ikke det samme, og kan ikke omregnes heller.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...