Jump to content

Hørselsvern til pistol,rifle og hagleskyting


runev78

Recommended Posts

Jeg driver med pistolskyting på felt og bane, og cowboy western skyting (rifle og hagle) og ønsker meg noen gode hørselsvern.

Jeg ønsker ikke noen store klumpete, eller noen som demper så dårlig at jeg må ha propper i tillegg.

 

Finnes det noen slike??

 

Har sett på Peltor sporttac og sordin, men ikke testet disse.

Noen som har erfaring med disse?

 

Har en ting til:

Om lyden er 150db og øreklokkene har en demping på 25db.

Er det så enkelt at det er 150-25=125db som treffer øret?

Eller er det ikke slik lyd fungerer???

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, runev78 skrev:

...Eller er det ikke slik lyd fungerer???

 

 

Ha-ha, ja godt spørsmål - hvordan fungerer lyd?

 

Det er ihvertfall meningsløst å kaste frem en påstand om at lyden er 150dB eller at noe demper 25dB. Der må en referanse til, og styrken i dB regnes ut fra den. 

 

Sjekk her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decibel

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Hvis du ser på side 6 i denne PDF: http://www.larsondavis.com/ContentStore/mktg/LD_Docs/Firearm_Sound_Briefing.pdf

 

Så er det målt decibel (dB) fra diverse håndvåpen, deriblant 9mm Luger.

 

De ligger rundt 160 dB (peak) målt 1 meter til siden for munningen. Det samme for rifler (223 - 6,5 - 308 osv) uten lyddemper.

 

De fleste hørselvern demper fort litt for dårlig alene, alt etter som hvor tett du klarer å få dem til å tette mot lyd utenfra, og ut fra hvor tykke de er og hvor mye dempemateriale de har osv. Har du skytebriller eller vanlige briller med brillestanga under hørselvernet, så får du fort noe lekkasje av lyd. Dette kan være skummelt for hørselen din i det lange løp.

 

Skuddsmeller er bredbåndet med tanke på frekvens, fra 63 Hz til over 8000 Hz. Høyeste lydtrykket er rundt 200 Hz - 2000 Hz  på mange våpen.

http://guns.connect.fi/rs/308measured.html

 

Hvis du ser på esken som hørselvernene ligger i, så står det ofte data på hvor mye de demper ved de forskjellige frekvensene.

Ofte er det oppgitt demping ved 125 Hz- 250 Hz - 500 Hz - 1000 Hz osv.

 

De beste jeg har funnet er Peltor Optime III / Peltor Bulls Eye III (passive). De koster bare ca. 360.- hos forhandler.

Et annet veldig bra aktivt vern er Peltor Protac Shooter, koster rundt 1000.-

 

Men som de skriver ovenfor, jeg ville brukt ørepropper i tillegg for best beskyttelse. Så slipper du nedsatt hørsel, og ikke minst øresus/tinnitus som fort kan bli et helvete å leve med. Ulempen med ørepropper er at man fort får litt irritasjon/kløe og at man skyver ørevoks innover i ørene, så man må fort til en spesialist for å rense ut all dritten etter en stund. Men bedre det enn å få evige hørselsskader. Bruk for guds skyld ikke Q-tips i ørene, da er det fare for at man dytter ørevoksen ennå lengre innover og det kan skade trommehinnen etc.

 

For rifleskyting bruker jeg alltid lyddemper (A-TEC MegaHertz), så er lyden fort nede i 126-130 dB. Med gode hørselvern i tillegg så er du nede i kanskje 100-110dB for ørene. Og da finnes det ingen mulighet for å få hørselskader. Det er en velsignelse.

 

Men det hjelper jo ikke stort om jeg har lyddemper, men ikke sidemannen med sin 30-06 eller 300 WinMag...... Da er det bare å ta en pause langt unna standplass til de er ferdige med å skyte.... he he. Jeg har dessverre kommet dit at jeg orker ikke harde smeller lengre, så jeg går bare langt unna når de kommer folk med div. "kanoner" uten lyddemper.

 

Lykke til , og pass på hørselen din !

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker formstøpte ørepropper de demper bra men med de på og vanlige hørselsvern hører jeg ikke standplassleder. Derfor bruker jeg elektroniske hørselsvern som forsterker tale såpas mye et jeg kan høre standplassleder selv med øreproppene på. Med dette oppsettet får jeg maksimal beskyttelse av hørselen samtidig som jeg kan høre hva som foregår på standplassen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har nettopp kjøpt ett par Peltor ProTac Shooter, og det er dei beste hørselverna eg har prøvd hittil. Dei demper veldig godt, sjøl med briller på.Har du dårlig hørsel, gjør elektronikken det mulig å høre kommandoer / tale også. ProTac fungerer også sammen med høreapparat uten å gi feedback. Som hovedregel vil dei større hørselverna dempe best ( bedre plass til dempematte, lengre avstand mellom øre og ytterskall). Dei meir flate hørselverna har vært en skuffelse for meg.

Link to comment
Share on other sites

På ‎18‎.‎04‎.‎2019 den 9.35, Bäke skrev:

Hva slags ørepropper er det snakk om? Er det engangspropper fra apoteket eller finnes det noe bedre?  Hvor får man så tak i dem?

De jeg bruker er formstøpt etter mine ører av en silikonmasse. Fås kjøpt som gjør det selv sett eller en kan få de laget av en del firmaer som har spesialisert seg på hørselsbeskyttelse. Er alltid noen boder som tilbyr dette på LS.

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen bruker jeg alltid kombinasjonen elektroniske øreklokker og formstøpte propper. Sistnevnte er i myk acryl og levert av Starkey. Tror ikke fabrikatet betyr så mye, det viktigste er at proppene er tilpasset dine øreganger og at de brukes i kombinasjon med et ytre (aktivt eller passivt) hørselsvern. Jeg sliter selv med et betydelig hørselstap og tar ingen sjanser med hensyn til at dette kan forverres. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

aktive hørselvern + propper, med mindre jeg skyter 22lr.
det holder nok med en tur i hula i moss eller st.hans haugen, før man skjønner at enkelt ikke duger, spesielt med open skyttere under bakken.
Selv fikk jeg meg en vekker etter noen dager ved siden av MG3 uten dobbelt hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har Peltor Protac Shooter, disse fungerer ypperlig til duejakt etc hvor samtalen med kompisen ved sidenav kan bli avbrutt av skuddsjangse.

Men til svartkruttskyting er ikke smellen hard/kjapp nok, og den elektroniske dempingen finner på mye tull som å forsterke deler av smellen. Derfor benytter jeg nå propper. -32db i tillegg. Og når jeg løper og skyter på stålblinker etc så er det kun propper og cowboyhatt som gjelder...

Skal jeg på riflebanen å skyte en hel dag, ja, dobbelt hørselværn.

Hørselen er noe som blir dårlig med årene, spesielt for oss som har jobbet 13år i industrien, og atpåtill skyter på fritiden.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 17.4.2019 den 20.24, bardp skrev:

Jeg bruker formstøpte ørepropper de demper bra men med de på og vanlige hørselsvern hører jeg ikke standplassleder. Derfor bruker jeg elektroniske hørselsvern som forsterker tale såpas mye et jeg kan høre standplassleder selv med øreproppene på. Med dette oppsettet får jeg maksimal beskyttelse av hørselen samtidig som jeg kan høre hva som foregår på standplassen.

Har du noen gode forslag til formstøpte hørselvern som ikke ruinerer en på lav inntekt? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...