Jump to content

Jaktmoral over landegrensene


202 outback

Recommended Posts

Det er mangen som har vært på drivjakt i polen samt en del andre østeuropeiske land, og det er her gode historier om hypige skuddsituasjoner og god viltilgang, og jeg kan godt si at jeg kunne tenkt meg en tur selv.

Det er en veldig stor forskjell på jaktmoralen i disse landene og det vi har i Norge, og det blir fortalt om drev der mange hundre skudd blir avfyrt og rundt 50 felt, det vil jo etter all sansynlighet si at der er svært mange skadeskutte dyr etter jakta. :shock:

 

Men hva gjør vi Nordmenn når vi kommer ned til slike tilstander :?:

 

Mest sansynlig følger vi den kulturen og de jakttradisjoner som er i det landet som vi reiser til og nyter jakt god mat og ferie.

 

Men er dyrs lidelser mindre selv om tradisjonen er annerledes :?:

 

og bør vi sove bedre etter en skadeskyting i polen en i Norge :oops:

 

Nå skal ikke jeg være prektig, jeg hadde kansje blitt revet med selv, men det kan være verd noen tanker det er tross alt en grunn for at vi har en høyere jaktmoral her i Norge

Link to comment
Share on other sites

He tenkt same tanke når eg såg ein "jakt film" som ein onkel av meg kjøpte i spania! Det er villaste kombinert jakt på hjort og svin eg har sett....skåla og drakk rein brennevin, skaut på dyr i alle skuddvinklar og på alle hold. I helane på dyra kom de 30-40 honda og jaga dei.....nesten slik at en fekk dårli magefølelse berre ta å sjå filmen!!

nokon andre som har sett lignande film?

Link to comment
Share on other sites

Nettop kommet fra drivjakt i Slovakia. Det som fikk meg til å sove godt natta etter "bomskudd" på en diger galte var den reaøe dosen brennvin som etter tradisjonen var "påkrevd"... Moralen gjør at skudda kanskje sitter løsere, men følelsen er akkurat den samme - jævlig!! En anna sak er at ulvebestanden i området er såpass høy, at dyret neppe lever noe lenge meg en smell i vomma uansett...

Link to comment
Share on other sites

Denne tanken har eg for so vidt tenkt eg og.

For all del, no har eg ikkje planer om å sette meg på min høge hest og dømme andre. Fins sikkert mange som har mangt å seie om mi jakt og. Eg driv tross alt med drivjakt på hjort :shock:

 

Har liggande ein perm stappfull av jakt-dvd'ar, som har vore hyppig i bruk i det siste. (Savna du godpermen din med jaktporr, KirkBurner? :D ). Blant anna ein film med danske jegerar i Aust-Europa, trur det var Polen, på drivjakt. Var skremmande å sjå, egentlig. Skaut på det meste som rørte på seg, og var ikkjs o nøye om ein hadde 4 "bomskot" på 4 forskjellige dyr frå same posten i same drev...!

Såg og situasjonar i andre filmar frå andre land, med tydeleg heilt andre krav til sikkerheitsmessige aspekter som klar og sikker bakgrunn, skotvinkel etc. enn kva vi praktiserar her i Noreg.

Link to comment
Share on other sites

En anna sak er at ulvebestanden i området er såpass høy, at dyret neppe lever noe lenge meg en smell i vomma uansett...

 

 

Det var jammen et bra argument :shock:

 

Det letter i alle fall på samvittigheta. Jeg pusha fram et form for ettersøk med bikkje, selv om de lokale ville konstatere bom på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg jakta bjønn i Canada, så pusha guiden på for at jeg skulle skyte. Men hvis jeg ikke følte meg komfortabel med situasjonen, så skøyt jeg ikke. Så enkelt gjorde jeg det. Ingen makt i verden kan få meg til å gjøre noe jeg ikke vil på jakt. Enten skal jeg ha en 110% god følelse for smellen, ellers holder jeg tilbake. Det blir alltids nye sjanser.

 

Dyrs lidelser vil jeg svært gjerne ikke være årsak til, uansett hvor i verden dette er. Hva andre gjør er ikke mitt problem, men det er lov å bruke huet.

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat tilbake etter drevjakt i henholdsvis Polen og Litauen. Jeg har også deltatt i drevjakter gjentatte ganger i Tyskland - samt i Tunisia. I alle tilfellene - unntagen Tunisia - er det rådyr, hjort og villsvin det gjelder. I Tunisia kun villsvin.

At italienere, spanjoler og franskmenn - ja, kanskje mellomeuropeere i sin helhet ofte har en svært lav jaktmoral ante meg. Jeg har sett noen jaktfilmer fra Spania - og det var så stygt at jeg faktisk ikke orket å se filmene. Akkompanjert av heftig gitarmusikk så vi sleivskudd etter slievskudd bli pumpet mot vilt i fult firsparng. Bein ble skutt av og bikkjer glefset og slet i de skadde dyrene...

Og nordmenn på drevjaktreise - er de noe bedre?

Ikke spesielt spør du meg! Og det både forundrer meg - og selvsagt opprører meg. En kan spørre seg om hva som er grunnen. Guttetur uten hemninger i annet land? Ingen arrangører som snakker moral, men som derimot i sin higen etter dollar og euro intenst hisser til hassardiøse skudd? Jeg vil tro - og inderlig håpe - at kun en brøkdel av de idiotiske skuddene som falt under drevjaktene jeg var med på i Polen og Litauen forrige uke - ville ha ført til krass kritikk og utestengelse i ethvert norsk rådyr-hjort- eller elgjaktlag her hjemme. I hvert fall i mine terreng og kretser.

Jeg er regelrett flau - og ettertrykkelig skuffet over disse "jegerene" - og at det er såpass "akseptert" blant de reisende er sjokkerende.

En dags jakt - 78 skudd - og 12 felte dyr sier sitt. Skam!

 

Pierre Aker

www.brunst.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...