Jump to content

Rar hagle?


222. Nitro

Recommended Posts

Hei, En venn av meg har en gammel hagle fra 70-tallet med navnet Lanber.

Den har en avtrekker og er O/U hagle.

Noe jeg stusset på var at når han skulle skyte andre løpet så måtte han ta bak sikringen og fram igjenn før han kunne skyte.

Altså: Han sikter og slår av sikringen og skyter skudd nr 1. så tar han på og av sikringen før han kan skyte skudd nr 2.

Han sier det er sånn haglen skal være, men jeg synes det er merkelig.

 

Har noen av dere vært i nærheten av den slags mekanisme?

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne fremgangsmåten også gjelder med skudd i kammeret er det noe feil med den. Mekanismen er mest sannsynlig rekyloperert og sjalter over til skudd nr 2 ved hjelp av rekylen til skudd nr 1. Dvs; Med skudd i kammerne fungerer dette helt normalt, uten må ovenfor nevnte operasjon gjøres for å få tatt to avtrekk på tomt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg garanterer at sånn skal den ikke være. Rekylen av 1. skudd, utløser sjalteren, så skudd nr. 2 er klart til skudd. Skal ikke være nødvendig å tukle med sikringa ved skudd.

 

Men det må du ved klikk på 1. skudd. For da slår den ikke over sjalteren til skudd nr. 2. Rekylen løser alt. Hvis skytteren ikke holder hagla godt nok inn til skuldra, så det ikke blir noe bra rekylopptak, så er det ikke sikkert 2. skuddet er klart likevel, hvis mekanismen er møkkete inni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...