Jump to content

Erfaringer med nye Lee Pro 1000


Atkleiv

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Lee Pro 1000 på slutten av 80`tallet. Den gang fikk en ihvertfall mye presse for pengene, og jeg regner med de små skavankene som den hadde den gang er rettet opp for flere tiår siden. Jeg ladet 357/38 Spes i store mengder, og den produserte meget bra ammunisjon i stor fart- om operatøren gjorde sitt. Litt småplunder med innstilling og om en sølte kruttkorn i karusellen, men det må en regne med i alle autopresser. Positivt, billig, kjapp og den hadde ett meget nøyaktig kruttmål, spesielt med fint pistolkrutt. Kruttmålet var ikke justerbart, den brukte "disker" med valgbare mål. Meget bra- etter min mening, ett av markedets enkleste og mest presise kruttmål til autopresser- med den begrensning ferdige disker gir.  Så lenge en husket å fylle i krutt. Tennhettemating fungerte også bra, hylsemating like så i 38/357.

Nå har ikke jeg ladet mindre kalibrer i Lee 1000, vil tro at 6,35/32 auto ville by på litt mer plunder- men aner ikke. Disse ladet jeg i enstasjonspressen. Men en får hva en betaler for- den kan selvfølgelig ikke sammenlignes med en Dillon osv.  Alt i alt- for en fattig ungdom på slutten av 80` tallet var Lee Pro 1000 ihvertfall ett godt valg for meg. 

************************************************************************************************

Ser i ettertid at du etterlyser erfaringer fra "nye" Lee pro 1000. Det kan jeg dessverre ikke bidra med. Men forhåpentlig vis er den nye Lee Pro 1000 kvitt alle små barnesykdommer som den hadde i første utgave.;-)

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Selv har jeg en Dillon 650 satt opp i .38, men skal begynne å lade 45 ACP med store hetter. Ser at det blir samme pris å kjøpe konv sett++ til 650 som å kjøpe en ny presse ala Squaredeal/Lee Pro 1000. Har hørt at Lee presser er litt "billige" i funksjon og utførelse.. Men kanskje den nye Pro 1000 er litt forbedret? Ingen som har den?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bäke skrev:

..Har de en ny Pro 1000 også?

 Det er vel denne det er snakk om: https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=9A15&prodid=120464

 

5 timer siden, Atkleiv skrev:

Takker for svar. Selv har jeg en Dillon 650 satt opp i .38, men skal begynne å lade 45 ACP med store hetter. Ser at det blir samme pris å kjøpe konv sett++ til 650 som å kjøpe en ny presse ala Squaredeal/Lee Pro 1000. ...

Har du plass til en presse til- så hvorfor ikke prøve den? Da har du to ferdig justerte autopresser i to forskjellige kalibre. Så kan du jo komme med en oppdatering i ettertid- jeg tror du vil bli fornøyd. Hvis ikke- legg den ut på finn for noen hundrelapper mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...