Jump to content

Kjennskap til 25-20???


Jeger'n

Recommended Posts

Lurer på skaffe meg ei rifle i dette kaliberet. Kanskje ei kipplauf eller fallblokkrifle, kort og hendig med lav vekt. Til den jakta denne evt er tiltenkt så skal ett skudd holde. Har tid nok til å lade om dersom det skulle bli nødvendig.

 

Evt bruksområde er råbukk/bever og annet i den størrelsen, når man har god tid til forberedelser og avfyring. Så langt jeg har klart å lese meg til, så skal den holde anslagsenergikravet med kuler på 75-80 grs.

 

Før jeg går så langt, kunne det vært interessant å høre om noen har kjennskap til/erfaring med dette kaliberet og passende våpen dertil.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken .25-20 er det du har i tankene? Det finnes nemlig to; 25-20 WCF (Winchester Center Fire) og .25-20 Single shot. Førstnevnte er først og fremst en patron for bøylerifler (opprinnelig Winchester 1892), men den kan selvsagt kamres i en enkeltskudd. .25-20 Single shot har lengre hylse, men omtrent samme volum. Den var opprinnelig mye brukt i enkeltskuddsrifler, men overlevde egentlig ikke overgangen til røyksvakt krutt. Fabrikkammo er ikke tilgjengelig, men jeg vet om et par entusiaster her i landet som fortsatt pusler med dette kaliberet.

 

Jeg kan ikke se at fabrikkladinger i .25-20 Win holder anslagsenergikravet til rådyr. Speer sine ladedata for 75 grs kuler antyder en maks hastighet på ca 610 m/s. Dette gir ca 900 J ved munningen, og er med andre ord ganske langt unna å holde rådyrkravet. Det er mulig man kan kan krabbe over grensen med (veldig) friske hjemmeladninger, men det er ikke noe jeg ville prøvd på. Jeg ser heller ikke for meg at saktegående, lette kuler er tingen på bever.

 

Men jeg skal være enig i at disse små nusselige 25-20'ene er noen fascinerende patroner.

Link to comment
Share on other sites

Det var 25-20 WCF jeg tenkte på.

 

Ser av info fra Sverige at Pro-Hunt leverer ammo som er godkjent på rådyr der. Mente å huske at vi hadde samme energikrav, men er ikke sikker. Dette var bare en ide som fløy gjennom hodet her om dagen og er ikke direkte gjennomtenkt ennå.

 

Et alternativ er jo å velge 25-35, men tiden får vise. Kjennskap til gode våpen den kunne egne seg i?

Link to comment
Share on other sites

25-20 WCF til Rådyr :shock::shock:

Nei, den holder nok ikke.

Denne hylsa ser ut som en noe forvokst 22 Hornet og sender en 75grs kule ut i max610m/s.

Ammo må lades ettersom det meg bekjent ikke importeres til Norge.

Har skutt med dette kalibret i en gammel amrikansk enkeltskuddsrifle.

En fin patron til veldig korte hold. Kulebanen er nesten som i en 22lr.

F.eks. skogsfugljakt med spets, åtejakt på rev. Der det blir korte hold.

Det våpnet jeg har prøvd ble brukt til å avlive sau. (kort hold he, he)

Link to comment
Share on other sites

Jeg husket nok litt feil med hensyn til kulevekt, men her er de data som er oppgitt fra produsent (Pro Hunt, Sverige):

Kulevekt 7,6 gram (117grs)

V0 675 m/s

E0 1300 J

 

Om jeg bruker Normas ballistiske program så får jeg faktisk langt høyere E0 ved denne kulevekt og utgangshastighet. Drar jeg ned utgangshastigheten til 585 m/s (gir E0 1300) og regner med BC til Hornadys 117 grs kuler så er jeg fortsatt godt over kravet til 980 J/100m, som gjelder for rådyr.

 

Med kulevekt som jeg oppga i mitt førsteinnlegg (dårlig hukommelse kan jeg gjerne straffes for) så gir den ikke tilstrekkelig energi på 100m. Blanda laveste og høyeste kulevekt der.

 

Så har jeg vært inne på AmmoGuide og sjekket litt, og funnet ut at de data som er oppgitt fra Pro Hunt må være riv ruskende feil. Der får man avgårde samme kule (117 grs) i oppgitt hastighet fra en 25-35 og slett ikke en 25-20 Det blir jo noe ganske annet.

 

Jeg beklager å ha skaffet dere en del bry med å svare, men kataloger skal man altså ikke tro på, så da så.

 

Da blir kanskje heller spørsmålet:

Noen som har kjennskap til 25-35 og egnede våpen kipplauf/fallblokk for å bygge en slik liten sak?

Link to comment
Share on other sites

Jeg husket nok litt feil med hensyn til kulevekt, men her er de data som er oppgitt fra produsent (Pro Hunt, Sverige):

Kulevekt 7,6 gram (117grs)

V0 675 m/s

E0 1300 J

 

Om jeg bruker Normas ballistiske program så får jeg faktisk langt høyere E0 ved denne kulevekt og utgangshastighet. Drar jeg ned utgangshastigheten til 585 m/s (gir E0 1300) og regner med BC til Hornadys 117 grs kuler så er jeg fortsatt godt over kravet til 980 J/100m, som gjelder for rådyr.

 

Med kulevekt som jeg oppga i mitt førsteinnlegg (dårlig hukommelse kan jeg gjerne straffes for) så gir den ikke tilstrekkelig energi på 100m. Blanda laveste og høyeste kulevekt der.

 

Så har jeg vært inne på AmmoGuide og sjekket litt, og funnet ut at de data som er oppgitt fra Pro Hunt må være riv ruskende feil. Der får man avgårde samme kule (117 grs) i oppgitt hastighet fra en 25-35 og slett ikke en 25-20 Det blir jo noe ganske annet.

 

Da blir kanskje heller spørsmålet:

Noen som har kjennskap til 25-35 og egnede våpen kipplauf/fallblokk for å bygge en slik liten sak?

 

Ja, dette blir noe annet. 25-35 el. 25 Remington er basert på samme hylsa som mer kjente 30-30 og 5,6*52R.

Denne får en 117grs kule ut i ca. 700m/s. Fant denne patronen i en gammel Hornady ladebok fra 1980.

Denne har hvert produsert av Winchester mod. 1894, bøylerifle med 50cm langt løp og 1:8 stigning.

Vet ikke om du får denne i en Kipplauf eller i serieproduserte våpen i det hele tatt.

Er nok et godt rådyrkaliber, men jeg regner med at du må lade ammoen selv.

Die-sett, hylser og kuler er det grei tilgang på.

Link to comment
Share on other sites

Da blir kanskje heller spørsmålet:

Noen som har kjennskap til 25-35 og egnede våpen kipplauf/fallblokk for å bygge en slik liten sak?

Kjennskap er vel å ta litt hardt i, men jeg var selv på leting etter en enkeltskuddsrifle i dette kaliberet for en tid siden. Jeg undersøkte om det ville være forsvarlig å bruke en Martini Cadet-lås til dette kaliberet, men konkluderte med at det ikke var noen god ide pga. patronens relativt store kravedimensjon. Hvis man ikke er altfor klassisk orientert, er det ikke noe i veien for å kamre en Ruger No.1 i .25-35, men jeg syns vel at denne låsen er i største laget.

 

Jeg kjenner ikke til noen våpenprodusenter som i dag kan levere enkeltskuddrifler i .25-35. I perioden mellom ca 1900 og andre verdenskrig var patronen ganske populær blant europeiske våpenprodusenter, og det er ikke altfor vanskelig å finne gamle børser kamret for 6,5x52R, som er den metriske kaliberbetegnelsen. Her finner du en fin kipplauf som er til salgs i Sverige: http://www.mamut.net/vapenstallet/subdet14.htm

 

Selv har jeg begynt å fantasere om en drilling i kaliber 16 og .25-35 (6,5x52R), og hvis noen har en slik på hånden er det bare å si ifra!

Link to comment
Share on other sites

.25-35 (6,5x52R)!

 

En liten korrigering kal. 25 har 6,35mm som metrisk benevnelse.

6,5 har tommebenevnelsen .264.

Men du har sikkert rett i at den går under navnet 6,5*52R.

 

Korrigering?? Jeg har da heller aldri påstått at .25-35 (6,5x52R) bruker .264" kuler. Du kommer nok ikke utenom at 6,5x52R alltid har vært, og fremdeles er, korrekt metrisk betegnelse på .25-35 Win. Selvsagt kan det være forvirrende for noen at denne patronen i likhet med de mange andre .25-kalibrene benytter prosjektiler med diameter .257" (6,53 mm), mens andre 6,5 mm patroner benytter prosjektildiameter .264" (6,71 mm). Forskjellene i benevning har utspring i måling av prosjektildiameter kontra boringsdiameter, og det er naturligvis viktig å være klar over slike forskjeller. Det har for øvrig aldri vært noen konsensus om hvorvidt det er korrekt å angi et kaliber med prosjektil- eller boringsdiameter.

 

Har du et eksempel på en riflepatron med metrisk benevnelse 6,35 mm?

 

I et innlegg lenger opp i tråden forstår jeg det slik at du setter likhetstegn mellom .25-35 Win og .25 Remington. Det er ikke korrekt, da .25 Remington er en kraveløs patronkonstruksjon uten slektskap til .25-35 Win. Ytelsesmessig er de imidlertid temmelig identiske.

 

Beklager overfor trådstarter at vi beveger oss off-topic. Jeg er nemlig av den oppfatning at en korreksjon bør ha som formål å korrigere en feil.

Link to comment
Share on other sites

Beklager overfor trådstarter at vi beveger oss off-topic. Jeg er nemlig av den oppfatning at en korreksjon bør ha som formål å korrigere en feil.

 

Greit det. Ingen grunn til å lage en ekstra tråd om dette.

Kjente forskjellen mellom .25 og 6,5, men det kan jo være greit med litt info om emnet.

Satt og bladde i "Cartridges of the World" altfor sent her en kveld, og der tror jeg faktisk jeg så en patron som hadde benevnelse som startet med 6,35x???? Var imidlertid så trøtt at jeg ikke husker nøyaktig.

 

Den kipplauf'n var flott, men man kan da for skams skyld ikke sette kikkert på en slik.

Du finner vel en slik drilling som du søker på det tyske markedet, vil jeg tro. 6,5x52R var ikke så uvanlig der en periode.

Link to comment
Share on other sites

.25-35 (6,5x52R)!

 

En liten korrigering kal. 25 har 6,35mm som metrisk benevnelse.

6,5 har tommebenevnelsen .264.

Men du har sikkert rett i at den går under navnet 6,5*52R.

 

Du kommer nok ikke utenom at 6,5x52R alltid har vært, og fremdeles er, korrekt metrisk betegnelse på .25-35 Win. Selvsagt kan det være forvirrende for noen at denne patronen i likhet med de mange andre .25-kalibrene benytter prosjektiler med diameter .257" (6,53 mm), mens andre 6,5 mm patroner benytter prosjektildiameter .264" (6,71 mm). Forskjellene i benevning har utspring i måling av prosjektildiameter kontra boringsdiameter, og det er naturligvis viktig å være klar over slike forskjeller. Det har for øvrig aldri vært noen konsensus om hvorvidt det er korrekt å angi et kaliber med prosjektil- eller boringsdiameter.

 

Har du et eksempel på en riflepatron med metrisk benevnelse 6,35 mm?

 

I et innlegg lenger opp i tråden forstår jeg det slik at du setter likhetstegn mellom .25-35 Win og .25 Remington. Det er ikke korrekt, da .25 Remington er en kraveløs patronkonstruksjon uten slektskap til .25-35 Win. Ytelsesmessig er de imidlertid temmelig identiske.

 

Som du er inne på. 25 kula har en dia. på 6,53mm løpsdia er 6,35mm. Det er vanlig at løpsdia. er 1-2 tiendels.mm. mindre enn kuledia. Og 6,5 kulene er 6,7mm. Med få unntak kan du ta hvilken som helst riflepatron og kaliberbenevnelsen henvises til løpsdia.

 

Nå må man ha klart for seg at 25 kalibret er typisk amerikansk. Så til spørsmålet om jeg har eks på en riflepatron med metrisk benevnelse. Så ja, jeg vet om 2 med metrisk benevnelse. Begge er det produsert våpen og ammo i Finnland tidligere dem er gått ut av produksjon der nå.

Det er 6,3x35R Finnish og 6,3x53R Finnish er en slik patroner.

 

Når jeg likhetstegn mellom 25-35 og 25 Remington var det for at jeg lette etter opplysninger til trådstarter i gamle ladebøker ettersom dette er kalibre som i all hovedsak er "utgått på dato" fjernet fra nyere ladebøker.

Jeg fant 25-35 i en Hornady ladebok fra 1980. Og der står det som du sier at det er en rillepatron og 25-35 er en randpatron.

Dem har bortsett fra det identisk hylseutforming.

 

Det har som du sier aldri vært noen konsensus om hvorvidt det er korrekt å angi et kaliber med prosjektil- eller boringsdiameter.

Malen på de fleste europeiske kalibre har stort sett hvert basert på løpsdia.

At 25-35 fikk benevnelsen 6,5x52R er vel mer tilfeldigheter.

Men det er litt av en "jungel" å finne ut av dette. Finnes ikke fasitsvar på noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...