Jump to content

Rar neck på omformede hylser


matsb

Recommended Posts

Har prøvd å omforme noen hylser fra 243 til 6.5 Creedmoor. 

Federal, Sako og Barnes-hylser blir perfekte med 7.41mm langs hele necken, mens Lapua og spesielt Norma blir forferdelige med 7.37 øverst og 7.53 og 7.57 nederst (passer på å ikke måle så langt ned at jeg får med skuldra) 

 

Ser det egentlig ganske greit på bildene at Lapua og Norma er breiere. 

 

Federal, Sako, Barnes, Lapua og Norma fra venstre til høyre.

 

Er det "bare" å neckturne dem til standard eller har jeg gjort noe galt? 

IMG_20190123_022510.jpg

IMG_20190123_022517.jpg

IMG_20190123_022535.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Per-S skrev:

Hvordan er tykkelsen på hylsen i skulder/halsområdet. mål innvendig dia i forhold til utvendig.

Den "verste" Norma-hylsa er 7.37 øverst på halsen og 7.71mm nederst. Innvendig er den 6.59 helt øverst og 6.57 litt lengre inn. 

Kjenner et øøørlite hakk når jeg drar en tannpirker langs halsen på innsiden.

Er det dette som kalles donut? 

Og når forskjellen er så liten, har det noen hensikt å reame innsida om man får satt kula? 

Link to comment
Share on other sites

Om omformet hylse kamrer, kan du skyteforme noen patroner for så å inspisere hvordan det ser ut etter avfyring. Du må luke ut hylser med evt sprekk i hylsehalsen og måle evt trimme hylselengde før lading.

 

Lykke til videre og kom gjerne med en oppdatering på fremdriften.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Om omformet hylse kamrer, kan du skyteforme noen patroner for så å inspisere hvordan det ser etter avfyring. Du må luke ut hylser med evt sprekk i hylsehalsen og måle evt trimme hylselengde før lading.

 

Lykke til videre og kom gjerne med en oppdatering på fremdriften.

Alle hylsene trimmes til 1.91" og er ganske nøyaktig 1.92" etter omforming. Det er trimmelengden for 6.5creed.

 

Når man skyteformer dem, hvor mye krutt trengs iforhold til normalladninger? 

Link to comment
Share on other sites

Bruk minimums anbefalt kruttmengde i forhold til kulevekt.

Hylsene på bildet over avviker ikke mye fra "normalen" når man omformer hylser fra ett kaliber til ett annet.

Må huske på at man strekker og påvirkert godset betydelig under omforming, litt avhengig av kaliber fra....og til....

Det går seg til og glatter seg ut etter skyteforming........men prøv omformet hylse i kammeret UTEN bryt og bend før lading, slik at du er sikker på at ladd patron kamrer. Husk å smør hylsa utvendig og innvendig (hylsehalsen) før omforming. Dette går bra det......garantert.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

Bruk minimums anbefalt kruttmengde i forhold til kulevekt.

Hylsene på bildet over avviker ikke mye fra "normalen" når man omformer hylser fra ett kaliber til ett annet.

Må huske på at man strekker og påvirkert godset betydelig under omforming, litt avhengig av kaliber fra....og til....

Det går seg til og glatter seg ut etter skyteforming........men prøv omformet hylse i kammeret UTEN bryt og bend før lading, slik at du er sikker på at ladd patron kamrer. Husk å smør hylsa utvendig og innvendig (hylsehalsen) før omforming. Dette går bra det......garantert.

Ok, får prøve det da. Skal først ha poweradapter før jeg gjør noe som helst. Sliten i arma etter å trimme 50 hylser 😒 er jo ikke bare 0.2-0.4mm trimming som vanlig, men snakk om 3-4mm 😂

 

Ja, smører de selvfølgelig ekstra godt. 243-6,5 creed er jo ikke store endringa. Videoen på nett viste alle hylsene perfekt, og Sako, Barnes og Federal ble perfekte, men Norma og Lapua ble ikke det. Lapua ble som sagt ikke like ille som Norma. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, matsb skrev:

 Sliten i arma etter å trimme 50 hylser 😒 er jo ikke bare 0.2-0.4mm trimming som vanlig, men snakk om 3-4mm 😂

 

Vet alt om å være sliten i arma etter hylsetrimming :-)

Minner meg forresten om da jeg gjorde om 308 Win og fikk det til å bli 30 IHMSA....fikk en godt utviklet tennis-albue etter den manøveren der ja, så jeg skjønner godt at du er på jakt etter et power adapter.

 

På bildet under ser dere ei 308 Win patron ut på venstre flanke, moderhylsa til 30 IHMSA....i midten ......justert, trimma og polert. På høyre flanke ei 6,5x47 Lapua patron, som vel er broren til 6,5 Creed, med identisk ytelse, men ikke helt lik kontur.

DSCN0567.JPG.7bb4ab86071a94500594a2b0b371aac4.JPG

 

Ang lik ytelse, så gir 6,5 IHMSA, 260 Rem og ikke minst kjedelige 6,5x55 lik ytelse som 6,5 Creed. Bare mikroskopiske forskjeller i ytelse ute å går. Over nevnte kreasjoner gir ikke nevneverdig flere hestekrefter enn 6,5x55 så hvis man vil unngå tennisalbue i det lengste, er 6,5x55 et meeeget godt og ikke minst utprøvd alternativ.

Eneste minuset med 6,5x55 er at den ikke går i SA slaglengde, noe de andre fint smetter inn i.

Fordelen med 6,5x55 er at det er ferdigrulla i alle varianter å få tak i overalt.

 

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Castor skrev:

 

Vet alt om å være sliten i arma etter hylsetrimming :-)

Minner meg forresten om da jeg gjorde om 308 Win og fikk det til å bli 30 IHMSA....fikk en godt utviklet tennis-albue etter den manøveren der ja, så jeg skjønner godt at du er på jakt etter et power adapter.

 

På bildet under ser dere ei 308 Win patron ut på venstre flanke, moderhylsa til 30 IHMSA....i midten ......justert, trimma og polert. På høyre flanke ei 6,5x47 Lapua patron, som vel er broren til 6,5 Creed, med identisk ytelse, men ikke helt lik kontur.

DSCN0567.JPG.7bb4ab86071a94500594a2b0b371aac4.JPG

 

Ang lik ytelse, så gir 6,5 IHMSA, 260 Rem og ikke minst kjedelige 6,5x55 lik ytelse som 6,5 Creed. Bare mikroskopiske forskjeller i ytelse ute å går. Over nevnte kreasjoner gir ikke nevneverdig flere hestekrefter enn 6,5x55 så hvis man vil unngå tennisalbue i det lengste, er 6,5x55 et meeeget godt og ikke minst utprøvd alternativ.

Eneste minuset med 6,5x55 er at den ikke går i SA slaglengde, noe de andre fint smetter inn i.

Fordelen med 6,5x55 er at det er ferdigrulla i alle varianter å få tak i overalt.

 

 

Identisk ytelse vet jeg ikke da 6,5 lapua rommer 48gr vann, mens creed har plass til 52.5gr. 

Med andre ord : litt større hylse så passer bedre for kruttyper som bruker mer plass. 

 

Ferdigrulla er kjedelig, selv om jeg skyter Barnes TTSX i 6,5 creed. Skyter 5skudds 17mm samlinger på 200m å spesielt bedre tror jeg ikke at jeg kan lade selv 😬

Prøvde LRX ferdigrulla også, men den ga samlinger på 44mm på 200m. Alt skutt fra benk selvfølgelig, og 4x 5skuddssamlinger.

 

Sako har lansert Sako Range/Speedhead i 6,5 creed og XXL er på vei til å ta inn (de har for øyeblikket 300whisper/BLK, men ikke creed 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...