Jump to content

Steyr scout


Eirik83

Recommended Posts

Hei folkens:)ny på kammeret..skal kjøpe ny rifle nå i vinter/vår og har fått for meg at steyr scout er et fantastisk våpen som jeg MÅ ha! Uten at jeg helt vet hvorfor:) den er ganske dyr,så jeg må bli litt sikrere eller evt velge noe annet.så jeg lurer på om noen ville ta seg tid til å dele noen tips eller erfaringer/meninger. Jakter stort sett hjort og rådyr  i bratte vestlandslier,men er også en uke på elgjakt hvert år.og i år har jeg planer om reinjakt..på forhånd takk😃

Link to comment
Share on other sites

Det virker som en veldig fin rifle. Men det kan være lurt å spørre importør hvordan det er med delelager etc (hvis det er noen importør for tiden). Mener å ha hørt engang at det er generelt noe vanskelig med reparasjoner etc med Steyr i Norge. Mulig jeg tar feil. Men det er egentlig noe det kan være lurt å ha i mente, kjedelig å måtte sende hele rifla til fabrikken for å fikse noe.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Spindrift: Eneste er at det ikke er mange som er "flinke nok" med de riflene i Norge. Bare å skifte løp på dem byr på utfordringer, som garantert så godt som ingen har hatt på pensum i dette landet.

 

Erik83: Husker ikke hva jeg har på toppen, men er x40, som er det største du kan ha på rifla før du ikke lenger har kinnkontakt med stokken. Bruker et Cantilever-mount.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaktdepotet kan ikke si om de vil levere scouten lengre. De opplyser at det pr nå ikke heller er andre som skal overta agenturet. Hvordan går jeg da fram hvis jeg vil kjøpe en slik ? Finer ingen brukte på nettet heller. Blir det å ta kontakt med noen andre som kan importere den ene riflen ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har en steyr scout i 223 som har vært rev og rådyrrifla i noen år. Presisjon er helt topp med fluta løp med tykkelse omtrent som et sugerør, liker egentlig alt ved rifla med unntak av at magasinet ikke alltid mater pålitelig,  men dette er visst mest et problem med 223 utgaven. Som nevnt over er løpet skrudd til forskjell fra eldre mannlicher der det er pressa/krympa på plass.  Har forøvrig overtatt en eldre mannlicher som trengte løpsskifte (og en generell overhaling), det kosta ca 500 -1000 kr ekstra å få skiftet løp i denne der pipa var pressa på plass, så det er ikke noe hokuspokus for en god børsemaker tydeligvis. 

Synd om steyr scout skal forsvinne fra det Norske markedet, det er ei trivelig rifle av høy kvalitet og det er nok ikke uten grunn at en sjelden ser noen til salgs. 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 3 months later...

 

Kan det ettermonteres kinnstøtte på scouten lik den som er på elite, eller sitter den "fast" i stokken og kan ikke kjøpes løst ?

 

Mener at jeg fant kinnstøtte fra steyr som ekstrautstyr, men nå finner jeg det ikke igjen og lurer på om jeg husker feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...