Jump to content

Farge opp drillingskjefte


villreinjegeren

Recommended Posts

Jeg har en Merkel Rifledrilling, på denne er forskjeftet mørkere en baksjeftet, hvorfor det er slik vet jeg ikke, den er ikke pusset ned eller noe sånt.
Jeg kunne tenkt meg å fått baksjeftet noe mørkere slik at overgangen til forskjeftet ikke ble så tydelig.
Kunne jo kanskje kjøpt nytt skjefte enten foran eller bak, men det ser ut til at det koster nesten like mye som ei børse.

Er det noen her som har noen råd å gi med tanke på shine opp skjeftet og fått dette så fargelikt som mulig?

Legger ved ett par bilder for å vise.
Kolbe.jpg

Kolbe_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stripp for- og bakstokken helt rene for olje og farge. Malingfjernen på bildet tar det meste. Sørg for at alt av beis er ute. Forsøk å fukte med vann og se om det enda er fargeforskjell. Vil tippe at det ikke er det. I tilfelle: Mett begge deler med  rødolje. 

 

D92B1255-3DCE-495B-A728-12BDB3B1EBB8.jpeg

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Sendte forespørsel til Rogne Våpen som er Merkel importør.
Fikk dette svaret:
 

Ofte blir det forskjell på treverket etter noe tid, da oljen trekker inn og tørker opp i stokken.

Prøv å smøre stokken med en god stokk olje, for eksempel Tru-oil i fra Birchwood casy.

Vi kan hjelpe deg med å legge finnish om du ønsker det, vi kan også påvirke fargetonen i treverket slik at de passer bedre sammen.

 

Din Merkel 961L er et håndlaget produkt. For å etter montere en ny komplet stokk kreves det derfor en del tilpassing.

Vi får disse stokkene som halvfabrikat uten finnish og nettskjæring.

Et sett med halvfabrikat stokk for ditt våpen i grad 6 vil koste 26 260,-

I tillegg vil montering og ferdigstilling med nettskjæring og finnish koste kr 7900,-

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja, billig er det ikke, laget selv en drilling stokk til en venn, vi brukte da et halvfabrikata og det endte på ca 16000 kr inklusive, da fikk han også kolbemagasin. Likevel så bør det ikke være veldig vanskelig å få fjernet oljen fra stokken, la fortreet være som det er. Flere metoder kan brukes, selv bruker jeg ikke Duxola til dette, men det kan sikkert være greit å prøve. Jeg bruker sikling og fjerner således det ytterste laget av olje/beis. Etter pussing med flere korninger ( avslutte med 240 eller finere ) så ville jeg beiset med en vannbeis, merk deg at du bør gå over treverket med en fille med vann først for å få veden til å reise seg. Denne reisingen pusser du vekk når veden er tørr. Så kan du påføre den vannbeisen du mener passer i fargetone. Herdins har en farge de kaller Carl Johan som kanskje kan passe, eventuelt valnøtt. Prøv på en helst tilsvarende treverk først med begge beisene før du tar avgjørelsen om du går videre til kolben. Magne Landerø har et engelsk produkt som koster ca 1100 kr bestående av slipemiddel og olje spesielt bergnet på kolber. Spritbeis kan også brukes,  men aber er at oljen du påfører kan løse opp denne beisen, dette kan føre til at du m begynne fra start igjen. Har ikke brukt det selv, men akter å prøve neste gang det blir aktuelt. Hold deg unna nettskjæringen, puss meget forsiktig opp mot denne. NB! jeg legger også nettskjæring opp til 22 linjer pr tomme. Du må gjerne ringe meg på  tlf 48270793 så kan jeg veilde deg. Hilsen Thomas K.-M.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...