Jump to content

Kikkertsikte til jaktfelt og parallax justering til 9m


ATS

Recommended Posts

Pga av små barn kommer jeg meg ikke så mye på skytebanen som jeg har lyst til, så derfor har jeg kjøpt en Scatt basic som gjør at jeg får trent litt hjemme i stuen uten at det blir like kjedelig som ren tørrtrening. 

Problemet mitt er at holdet jeg trener på hjemme er ca 9 meter og jeg skulle gjerne hatt et brukenes kikkertsikte som kan brukes på jaktfelt med 12x forstørrelse og har parallax justering ned til 9 meter (10 yards). 

 

I dag har jeg to sikter, et som jeg bruker hjemme (billig 3-9x42 fra Våpen Soilen uten merke) og et som jeg bruker på skytebanen og jaktfelt (Leupold FX-III 12x40), og må da bytte sikte om jeg skal trene hjemme eller på skytebanen/konkurranse. Med et sikte slipper jeg å tenker på treffpunkt forandring når jeg bytter sikte og jeg får trent med det utstyret som jeg skal bruke til konkurranse og jakt. 

 

Det beste jeg har funnet så langt er Hawke Sidewinder, men er litt skeptisk til kvaliteten, har inntrykk av at dette er et lite steg ned fra det Leupold FX-III 12x40 jeg har i dag. Utenom Hawke er det stort sett billigsikte eller March, som ligger litt høyt i pris...

 

Fint om noen kan komme med noen anbefalinger!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Meostar R1 4-16x44 har parallaksejustering ned til 9 m. Du må da leve med justering på objektivet, SFP og 1/4 MOA klikk og ingen zerostopp. Nå er vel ikke det noen big deal mhp jaktfeltbruk der alle avstander er kjente og det bare er å justere ihht tabell (eller husk, om en har tilstrekkelig av slikt), og en har god tid til forberedelser. God optikk. Har brukt en slik i mange år til jaktfelt. Ligger rett som det er slike brukte ute på Finn til rundt 4-5 lapper. Vekta er 685g.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men jeg tenker at 56 mm objektiv blir litt for stort til bane og konkurranseskyting.

 

Ser også at Vortex har en Diamondback tactical 6-24x50 FFP. FFP er vel strengt tatt noe jeg ikke trenger til jaktfelt, men det skader jo ikke.

http://www.vortexoptics.com/product/vortex-diamondback-tactical-6-24x50 FFP-riflescope_with_ebr-2c_mrad-reticle

 

Heller foreløpig mot Meoptaen over. Da er jeg tenker at Meopta R1 vil være klarere enn Vortex sine rimelige sikter, men her må noen gjerne korrigere meg om jeg tar feil.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...