ATS Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 Pga av små barn kommer jeg meg ikke så mye på skytebanen som jeg har lyst til, så derfor har jeg kjøpt en Scatt basic som gjør at jeg får trent litt hjemme i stuen uten at det blir like kjedelig som ren tørrtrening. Problemet mitt er at holdet jeg trener på hjemme er ca 9 meter og jeg skulle gjerne hatt et brukenes kikkertsikte som kan brukes på jaktfelt med 12x forstørrelse og har parallax justering ned til 9 meter (10 yards). I dag har jeg to sikter, et som jeg bruker hjemme (billig 3-9x42 fra Våpen Soilen uten merke) og et som jeg bruker på skytebanen og jaktfelt (Leupold FX-III 12x40), og må da bytte sikte om jeg skal trene hjemme eller på skytebanen/konkurranse. Med et sikte slipper jeg å tenker på treffpunkt forandring når jeg bytter sikte og jeg får trent med det utstyret som jeg skal bruke til konkurranse og jakt. Det beste jeg har funnet så langt er Hawke Sidewinder, men er litt skeptisk til kvaliteten, har inntrykk av at dette er et lite steg ned fra det Leupold FX-III 12x40 jeg har i dag. Utenom Hawke er det stort sett billigsikte eller March, som ligger litt høyt i pris... Fint om noen kan komme med noen anbefalinger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 Meostar R1 4-16x44 har parallaksejustering ned til 9 m. Du må da leve med justering på objektivet, SFP og 1/4 MOA klikk og ingen zerostopp. Nå er vel ikke det noen big deal mhp jaktfeltbruk der alle avstander er kjente og det bare er å justere ihht tabell (eller husk, om en har tilstrekkelig av slikt), og en har god tid til forberedelser. God optikk. Har brukt en slik i mange år til jaktfelt. Ligger rett som det er slike brukte ute på Finn til rundt 4-5 lapper. Vekta er 685g. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATS Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Supert! Dette høre ut som et mye bedre alternativ enn Hawke Sidewinder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JEEB Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 http://www.vortexoptics.com/product/crossfire-II-3-12x56-ao-hog-hunter-riflescope-with-v-brite-moa-reticle kjøpte dette på xxl i fjor, og det fungerer meget bra. paralaksejustering ned til 10 yards 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ATS Posted January 4, 2019 Author Share Posted January 4, 2019 Takk for svar, men jeg tenker at 56 mm objektiv blir litt for stort til bane og konkurranseskyting. Ser også at Vortex har en Diamondback tactical 6-24x50 FFP. FFP er vel strengt tatt noe jeg ikke trenger til jaktfelt, men det skader jo ikke. http://www.vortexoptics.com/product/vortex-diamondback-tactical-6-24x50 FFP-riflescope_with_ebr-2c_mrad-reticle Heller foreløpig mot Meoptaen over. Da er jeg tenker at Meopta R1 vil være klarere enn Vortex sine rimelige sikter, men her må noen gjerne korrigere meg om jeg tar feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
msteiro Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 Det er nok riktig. Ellers har jo Leupold et par sikter med parallaksejustering på objektivet, men akkurat hvor langt ned den går vet jeg ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vannebo Posted January 23, 2019 Share Posted January 23, 2019 Leupold har noen efr modeller. Tipper ellers at den diamondback kikkerten funker greit. Sidewinderen er vel relativt anerkjent og grei. Får en modell med ffp og mil/mil. Samme med nikko Stirling Diamond long range. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts