Jump to content

Bullpup, men hva het den? - Sommer & Ockenfuss Shorty


Olesøn

Recommended Posts

Inntrykket så langt:

 

Tyngdepunkt rett bak pistolgrepet (tomt magasin), men regner med at det vil flytte seg litt fremover med ammo og demper.
Så lenge du bærer våpenet med kolben i skulderen, så er det behagelig å bære og kommer raskt opp i skytestilling.
Grepssikringen fungerer utmerket.

Etter ytterligere litt rensing og smøring av glideflater, så går ladegrepet nå rimelig glatt og uten særlig støy.
Avtrekket er etter min vurdering også bra. Har ikke målt det, men vil anslå det til rundt kiloet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ellers:

Ikke akkurat et infanterivåpen.

Krever tunga rett i munnen ved ladegrep, spesielt ved tømming av våpen.
Men man blir rimelig raskt vant til det. Ikke et våpen man kan forvente å bruke effektivt om man ikke har øvd en del.

Grepssikringen er nøkkelen til å få det hele til å fungere:

1: Når våpenet er ladd, så må grepssikringen presses inn for å kunne avgi skudd.
2: Når skuddet er avgitt, så kan man dra pistolgrepet tilbake, og så nesten hel frem igjen.
3: For å få pistolgrepet helt frem må man slippe opp grepssikringen.

4: Press inn greppsikringen, og våpenet er klart til skudd.

 

For å tømme våpenet:

 

1: Med ladd våpen må grepssikringen trekkes litt ut og løftes opp, så trekker man pistolgrepet ca 1,5cm tilbake, der det går i lås.
2: For å kunne flytte pistolgrepet lenger tilbake, må grepssikringen dyttes ned til nøytral stilling. Da kan man dra pistolgrepet helt tilbake. Utkasteråpningen åpnes automatisk.
.
Men når man først har lært det, så går det veldig raskt, og man har målet i siktemidlene hele tiden. 


Magasinet er fryktelig tregt å sette i og trekke ut, selv etter lett smøring av magasinbrønnen.

Veldig få deler ved adskilling:
-Glidekasse med pipe og pistolgrep
-Magasin
-Bakre Reimfeste (må taes ut for å kunne adskille våpenet)
-Bakstykke med rekylkappe
-Plast deksel med hengslet utkasterdeksel
-Sluttstykkehode

Litt knotete å få ut sluttstykkehodet. Å sette det i går veldig greit.
Plastdekselet knotete å få i sporene sine. 

Edited by jlovold
Glemte bakre reimfeste!
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I følge jakt og friluft, er dette den eneste Lux-versjonen som er importert til Norge.
Det skulle visstnok være en liten håndfull av grunnutgaven.

For de som ikke har giddet eller turt å trykke på linken jeg la ut tidligere: https://www.barnebys.se/slutpriser/objekt/71953755/german-slide-action-bullpup-marksman-rifle/?fbclid=IwAR1hVAhVSo1H_2UFHPoZvNcEPYMbgfX3DI9pg0ILDP77Ggm5oneYZqcm1-c

Så ble det solgt en i USA i 2017 for 37.375 USD

 

Sitat

Rare Sommer + Ockenfuss "Shorty" Slide Action Bullpup Marksman Rifle in 300 Win Mag with Box Estimated less than 100 manufactured for world wide sales. With original box, small tools, and thread protector. Manufacturer: German Model: Slide Action BBL: 27 inch round Stock: aluminum Gauge: 300 Win magnum Finish: anodized Grips: Serial Number: 1689 Class: Modern Long Gun Condition: NA - NEW: all original parts; 99% or more original finish.

 

Edited by jlovold
Link to comment
Share on other sites

Plukket Shortyen i så små biter som jeg klarte/turte, og rensket ut enda litt mer gammel grus og lyng.

 

IMG_20190313_141328.jpg.681818e6a9cd7409a15d3154e924df9f.jpg

Dette innretningen er en slags gripeklo som drar med seg mekanismen. Den er montert på oversiden av platen pistolgrepet er montert på.

 

IMG_20190313_141359.jpg.f7d0b05987a6462b2df1867a53d69f5d.jpg

Denne veien skal gripekloen ligge i glidekassen. Den må bare dyttes ned i sporet sitt, og pistolgrepet trekkes over den og skrues fast med fire skruer

 

IMG_20190313_135513.jpg.4b835e2c0f74cbe12bf4e6c70059dabf.jpg
Pistolgrepet løsnes med en unbrakoskrue i bunnen. Grepssikringsknappen skrues ut ved å stikke et flatt skrujern inn i et hull på fremsiden av pistolgrepet.

Deretter skrues holderen til grepssikringsknappen ut med to unbrakoskruer. Dingsen som ligger mellom de to skruene er skruen som holder grepssikringsknappen.

Den er fjærbelastet fra fremsiden, slik at grepssikringsknappen skal kunne trekkes bak og løftes opp.
Når disse er ute, kan man dra pistolgrepet av skjelettet. En liten pin (til venstre for grepssikringsholderen), som skal i det lille gjennomgående hullet i skjelettet ved avtrekkerbøylen.

 

Inne i skjelettet ligger grepssikringsskinnen, som er fjærbelastet og har en "vogn" som kan føres opp og ned, som grepssikringsknappen skal festes til.

 

I grove trekk er riflen konstruert rundt en H-bjelke i aluminium som fungerer som glidekasse.

Jeg begynner virkelig å like riflen. Jeg har ikke fått skutt med den ennå, jeg venter på en Hausken MD45, og ikke minst anledning.
 

Jeg har montert på en S&B 1,5-6x42 Klassik, siden det var det jeg hadde.
Denne rifla hadde klart en mye større kikkert uten problemer. Høyden på kikkerten er helt perfekt i forhold til mitt ansikt, så jeg ser midt i okularet.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...