Jump to content

Aimpoint Micro LRP - passer Weaver?


lilleulv

Recommended Posts

Hoi!

 

Er det noen som vet om Aimpoint LRP hurtigmontasje passer på en Weaver-base? 

 

https://www.skittjakt.no/aimpoint/166862/aimpoint-micro-lrp-base-for-micro-weaver

 

Den annonseres av norske forhandlere å skal være til Aimpoint Micro weaver, men på Aimpoint sine sider så står det at den passer til Picatinny. Står ingenting om Weaver. Picatinny har vel bredere spor enn Weaver til rekylstopperen/pinnen. 

 

Det finnes også et ombyggings-kit for å gjøre om Aimpoint Micro med fast Weaver montasje til hurtigmontasje. Her ser rekylstopperen litt annerledes ut. Kanskje det er dette jeg må gå for?

 

https://osloskytesenter.no/butikk/aimpoint-micro-lrp-mont-sett/

 

Ønsker altså en hurtigmontasje til Aimpoint Micro som passer til fremre Weaver-base på rifla. Noen med erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Helt rett, bortsett fra at det er omvendt. :) Weaver rail har trangere spor, så et picainnytilbehør vil ikke nødvendigvis passe på en Weaver rail. Jeg er 98% sikker på dette. Det er iallefall min erfaring med ADM montasje og diverse railer utenfor Picatinny-spec..

Link to comment
Share on other sites

Så har du picatinnyrail på rifla trenger du ikke bekymre deg, den tar både pica og weaver tilbehør. Har du weaverrail derimot må du passe på, noen ting vil passe, andre ikke.

 

Det er dessverre en del ting som blir solgt feil. Har et par picatinny risere som har for kort bredde på sporene, slik at ADM montasjer ikke passer. Da er det jo egentlig en weaver riser, og burde vært solgt som det..

 

Skjønner ikke hvorfor weaver fortsatt lages når vi har picatinny og NATO rail.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var sånn jeg også hadde forstått det. Weaver har trangere spor 3,8 mm mot Picatinny på 5 mm.

Etter intens leting på nett så fant jeg ut av saken. Måtte faktisk på Facebook, fant et innlegg fra Aimpoint på deres side. 

 

Fasit; Lrp montasjen passer til Picatinny, ikke Weaver. Lrp kit passer begge da den har smalere rekyl-pin.

 

Da blir det å kjøpe en Aimpoint for weaver og konvertere den til QD med Lrp kit. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Slik ble det løst til slutt.

 

Kjøpte inn Warne baser til Kimber Montana. Valgte å bruke Lrp montasje, så fikk børsemaker til å frese ut nytt spor med riktig bredde i basen. Så nå passer Lrp montasjen og annet Picatinny-stæsj. 

 

På kikkerten bruker jeg Warne QD.

 

 

85C59624-C2EC-44A4-B034-46D9E0D2B1DB.jpeg

336675FD-24C3-4F78-9258-5737C413BD54.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...