Jump to content

Norma 11 308win


Jørstad

Recommended Posts

Et krutt som gir generelt god presisjon og god hastighet. Fikk 772 m/s i snitt på 3 skudd med 200 grs oryx med det kruttet med 56 cm løp.. Uten trykktegn i børsa mi, men da gikk jeg ned ett grain for jeg syntes det virket hett.. Men et bra krutt som jeg er på jakt etter flere kg av. begynner å gå tom :(

Link to comment
Share on other sites

Et krutt som gir generelt god presisjon og god hastighet. Fikk 772 m/s i snitt på 3 skudd med 200 grs oryx med det kruttet med 56 cm løp.. Uten trykktegn i børsa mi, men da gikk jeg ned ett grain for jeg syntes det virket hett.. Men et bra krutt som jeg er på jakt etter flere kg av. begynner å gå tom :(

 

200gr i 772 m/s med 56 pipa er no meget bra! :shock:

Jeg har 72 pipa, og da er det vel gode muligheter for brukbar hastighet :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, har brukt N-11 til 150 grs. lockbase.

Har ikke sammenligningsgrunnlag med 203B, eller N-540 med denne kulen, men med 44 grains N-11-lot 35132 (som er ca. 2 grains under maks) fikk jeg 770 m/sek.

Jeg bruker stort sett nesten bare Norma-11 krutt i mine 308 ladninger, og dette skyldes selvfølgelig den hyggelige prisen på kruttet.

Til kulevekter ifra 150 til 180 grains er det perfekt om en ikke skal tyne ut maks hastighet.

Trenger en de absolutt siste metrene i hastighet med 180 grainskuler er det bare å gå over til Norma-19.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, har brukt N-11 til 150 grs. lockbase.

Har ikke sammenligningsgrunnlag med 203B, eller N-540 med denne kulen, men med 44 grains N-11-lot 35132 (som er ca. 2 grains under maks) fikk jeg 770 m/sek.

Jeg bruker stort sett nesten bare Norma-11 krutt i mine 308 ladninger, og dette skyldes selvfølgelig den hyggelige prisen på kruttet.

Til kulevekter ifra 150 til 180 grains er det perfekt om en ikke skal tyne ut maks hastighet.

Trenger en de absolutt siste metrene i hastighet er det bare å gå over til Norma-19.

norma 19 gir mer fart med 150 grs kuler i 308w enn N11?

Link to comment
Share on other sites

Ja, har brukt N-11 til 150 grs. lockbase.

Har ikke sammenligningsgrunnlag med 203B, eller N-540 med denne kulen, men med 44 grains N-11-lot 35132 (som er ca. 2 grains under maks) fikk jeg 770 m/sek.

Jeg bruker stort sett nesten bare Norma-11 krutt i mine 308 ladninger, og dette skyldes selvfølgelig den hyggelige prisen på kruttet.

Til kulevekter ifra 150 til 180 grains er det perfekt om en ikke skal tyne ut maks hastighet.

Trenger en de absolutt siste metrene i hastighet er det bare å gå over til Norma-19.

norma 19 gir mer fart med 150 grs kuler i 308w enn N11?

 

Hehe, neida var litt klønete skrevet det derre.

Med 180 grainskuler klarer jeg å tyne ut høyrere hastighet med N-19, kontra N-11, og samtidig ha ett trykk som jeg er komfortabel med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er pipa mi som gir gode hastigheter, men jeg får greit 800 m/s med 180 grs jaktkuler. Jeg har fått best samling med lapua scenar 167 grs som gikk hull i hull
god pipe sannsynligvis...

eller optimistisk kronograf..... eller litt vel harde ladninger.....

 

Kronografen er peise ny og den gir korrekte hastigheter med aldre ladninger. Denne med 200'grainer var nokk litt hard ja, derfor gikk jeg litt tilbake

Link to comment
Share on other sites

Har du ladet 150 gr locbase med det?

Hvilken kultyngde er de best på? (150,165,180)

Får du gode hastigheter med det? I forhold til "vanlig" krutt som 203b eller 540.

 

 

Javist har jeg det....

 

47grain med den loten jeg har og 890m/s i 70cm sauer løp....Ikke brukt 203b eller N-540 men brukt N-550 og får ikke så gode hastigheter med 150grain kuler men med 185grain går det bedre. Litt mere hastighet med N-550 enn N-11.

Link to comment
Share on other sites

Ladet 5 patroner med 44gr norma 11 og 150gr lockbase i går.

prøvde dem i dag og jeg hadde god presisjon, men følte ikke det var den samme spruten

som i jaktmatchen, men dette kan være tilfeldig. Men det jeg så var at på de skutte hylsene var

tennhettene mye flatere på jaktmatch, enn på de jeg hadde ladet selv.

Tror dere jeg skal gå opp til 45 gr? Har jeg fortsatt en sikker ladning som kan brukes i alle våpen da?

 

Hvor stor fart tror dere jeg har på lockbasene med 44gr? (72cm pipe)

Link to comment
Share on other sites

Ifølge QL (da bruker jeg data for Norma 203 old som stemmer helt med min lot N-11) Får du ei fart på 822 m/s med 44 grs. Ganske sikker på at du trygt kan gå opp til 45 grs, da QL bare gir et trykk på 2678 bar (max er 4150 bar) Hvilket lotnr har du på kruttet?

 

Ok. da tror jeg at jeg kjører 45 gr framover.

 

lot:65001

Link to comment
Share on other sites

Bruker idag kun N-11 til og lade 308win ladninger i min TRG rifle.

 

På N-11 boksane står 168gr sierra mk max ladninga til 46gr med ein hastigheit til 858m/s.

 

Har ikkje lada 150gr lockbase i 308win men har lada 150gr sierra mk, 155gr lapua scenar og diverse tyngre greier med N-11 kruttet.

Har vore opp i 47gr N-11 med den 155scenar kula og fått ca 900m/s utan spesielt med overtrykktegn.

 

Dagens goladninger er:

165gr Nosler Accubound, 45gr N-11, set 74.5mm,fed 210match,lapua hylser, ca 835m/s

155 Lapua scenar, 44gr N-11, set 74mm, fed 210match, lapua hylser, ca 830m/s

167gr Lapua scenar, 45gr N-11, set 72mm, fed 210mach, lapua hylser, ca 830m/s

185gr Lapua mega, 45gr N-11, set 69.2mm, fed 210match, lapua hylser, ca 800m/s

 

Merk, TRG-22 riflene kan ein sette kulene lengre ut før kula er bort i bommane en mange andre rifler, så set lengdene passer sikkert ikkje til andre rifler.

Tar ikkje ej mykje feil så har dei fleste 308win rifler max patronlengd som går nedi magasinet på 72mm mens TRG`n har 75mm.

 

Har samanligna litt N-150 kruttet mon N-11 kruttet(den lotten ej har) og eg kunne brukt desse krutta om kvarandre utan og merke noko forskjell på trykk, presisjon, hastigheit.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vil dele sine erfaringer og ladedata med Norma 11 i 6,5x47 Lapua, ladevekt, kuler og hastighet???? Hadde en liten slump med Norma 11 igjen, og prøvde med 36 grs bak en 8 grams Scenar. Brukte denne ladningen til å brekke inn pipa, og fikk til noen brukbare 3 og 5 skudds samlinger. Det var mellom 0 og 6 m/s med vind av skiftende rettning, og dårlig lys, så resultatet ble ganske ugjevnt. 5 skudd 16-38mm, og første skuddet i hver serie sto litt fra de andre, sikkert på grunn av puss mellom hver serie. Lyset var for dårlig til at jeg fikk målt hastigheten.

 

Er også interessert i andre data for dette kaliberet.

 

Edit: Obs, ser at dette er en tråd for 308 og Norma 11.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

tenkt og lad noe 165grains nosler ballistic tip med ra-11 (så godt som det samme som n-11 etter hva jeg har lest) cci200lr hetter og normaog/llr lapua messing. non som har noe max/min på ra 11 med denne kula? og hvis jeg tar feil av ra-11 ~ n11 si ifra før jeg gjør noe dumt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...